ایلنا از قزوین گزارش میدهد؛
کمهنری آموزشگاههای هنر در قزوین
کیفیت پایین آموزش و شهریه بالا از جمله نواقص آموزشکدههای هنری در استان قزوین است.
به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نگاهی اجمالی به اوضاع و احوال کلاسهای هنری استان قزوین نشان میدهد که این دورههای آموزشی از جذابیت و گیرایی کمی برای جذب نوجوانان و جوانان مینودری برخوردار هستند، به طوری که عمده این افراد ترجیح میدهند وقت خود را در فضای مجازی یا در کنار دوستان خود صرف کنند. چندی است که برخی از سازمانها و دستگاههای فرهنگی استان هم برنامههای خود در زمینه کلاسهای هنری را اعلام کردهاند که در نگاه نخست، همان برنامههای همیشگی است و هیچ تغییری در محتوا، کیفیت و مدرسان آنها دیده نمیشود. البته در این بین، کلاسهای باکیفیتی هم در آموزشگاههای خصوصی این دیار برپا میشود که البته هزینههای بالا و بی منطق آنها سبب میشود که فقط بخش محدودی از جامعه بتوانند در آنها شرکت کنند.
کیفیت مدرس مهم است
یکی از مدرسان هنر نقاشی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره چگونگی برپایی دورههای آموزشی در آموزشکدههای هنری خصوصی استان گفت: به دلیل حقوق و دستمزد پایین مؤسسههای آموزش عالی هنر و سازمان هنری دولتی، آموزگاران رشتههای هنری ترجیح میدهند، آموزههای هنری خود را در کلاسهای خصوصی در اختیار هنرجویان قرار دهند.
مسعود امامقلی با تاکید بر اینکه تفاوت خاصی میان کلاسهای خصوصی و دولتی وجود ندارد، افزود: تنها فرق آشکار این دو در کیفیت مدرسان آنهاست و اینکه هنرآموز تا چه اندازهای برای هنرجویان وقت میگذارد. تجربه نشان داده که دورههای خصوصی بازخورد بهتر و مفیدتری داشتهاند و میزان بهره برداری هنرجو از این کلاسها بیشتر بوده است.
وی با اشاره به محدودیتهای موجود در آموزشگاههای دولتی، ادامه داد: معمولاً مربیان و معلمان هنر در این نوع آموزشگاهها با قوانینی دستوپاگیری روبهرو هستند که میزان فعالیت هنرآموز و هنرجو را محدود میکنند، در حالی که در آموزشگاههای خصوصی خبری از این مقررات نیست و هنرجویان راحتتر میتوانند تواناییهای خود را بروز دهند.
لزوم آماده سازی هنرجو برای فعالیت حرفهای
این نقاش قزوینی با یادآوری سابقه فعالیت آموزشی خود در حیطه نقاشی، گفت: با توجه به اینکه رسیدن هنرجویان به ثبات شخصیتی و کامل شدن هوش دیداری (بصری)، پیش نیازهای آموزش فنون حرفهای نقاشی به آنهاست، عمدتاً گروههای سنی نوجوانان و بالاتر، به طور جدی در چنین کلاسهایی شرکت میکنند.
امامقلی اضافه کرد: از آنجایی که نقاشی هنری کهن و پرسابقه است و سرچشمه بیشتر هنرهای تجسمی است، مکاتب و دورههای ویژهای را در تاریخ خود دارد که لازمه درک و تحلیل این مکتبها و دورهها توسط هنرجو این است که به سطح مناسبی از شناخت و شعور هنری دست یابد.
وی با تاکید بر ضرورت آماده سازی هنرجو برای فعالیت حرفهای و شغلی در عرصه هنر، عنوان کرد: از زمانی که هنرجو در حال یادگیری اصول و اسلوبهای خلق هنری است، تا دورهای که به توانایی نسبی در آفرینش اثر میرسد، وظیفه هنرآموز این است که ذهن او را برای فعالیت حرفهای آماده کند تا او به اشتغالزایی در رشته هنری خود بیاندیشد.
امامقلی ادامه داد: به همین خاطر تلاش کردهام تا در کنار کلاسهای آموزشی خود کارگاه عملی و تخصصی برپا کنم تا هنرجویان صاحب توانمندیهای لازم بتوانند در این کارگاهها فعالیت حرفهای داشته باشند و نقاشیهایی با رویکرد ارائه در بازار هنر خلق کنند.
سطح پایین کلاسهای هنری
یکی از استادان رشته موسیقی در قزوین نیز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا استمرار و تداوم در یادگیری هنر را شرط اصلی موفقیت هر هنرجویی دانست و گفت: لازمه ثمربخش بودن آموزش در هر رشته هنری پایبندی هنرجو به اصل مذکور است و هیچ هنرجویی نباید آموزش هنری را نیمهکاره رها کند. بنابراین کسانی که میخواهند مسیر خود در یک رشته هنری را دنبال کنند، بهتر است که قبل از نامنویسی و شرکت در هر کلاسی تحقیقات و بررسیهای لازم را انجام دهند تا در نیمه راه آموختن را رها نکنند.
یاسر بیات با اشاره به وضعیت کلاسهای آموزشی هنر در استان، بیان کرد: اغلب کلاسهای هنری که در حال حاضر در قزوین برگزار میشوند، از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار نیستند، اما همین که با وجود این مشکلات و کمبودهای اقتصادی، به کار خود ادامه میدهند، امیدوارکننده است.
وی با بیان اینکه در کلاسهای خصوصی، هنرآموزان وقت بیشتری را به هنرجویان اختصاص میدهند، افزود: متأسفانه به علت شهریه پایینی که در آموزشکدههای دولتی استان دریافت و بخش کمی هم از آن به مدرس پرداخت میشود، بیشتر هنرمندان دوست ندارند در این آموزشگاهها تدریس کنند، چون احساس میکنند به هنر و تجربه آنها توهین میشود.
بیات ادامه داد: عموماً در آموزشگاههای خصوصی هنرآموزان برخورد دلسوزانهتری با هنرجو دارند و در انتخاب شیوه تدریس خود نیز آزاد هستند. در ضمن روش آموزش باید طوری باشد که هنرجو به جای تقلید از استاد به سبک شخصی خود برسد و در غیر این صورت کمکاری مدرس محرز است.
کیفیت بالاتر، شهریه بیشتر
از سوی دیگر، یک هنرجوی رشته عکاسی ضمن انتقاد از نبود نظارت بر آموزشگاههای هنری به خبرنگار ایلنا گفت: بیشتر کلاسهای هنری که در شهر قزوین برپا میشوند، کیفیت آموزشی پایینی دارند و برخی از آنها ارائه کیفیت بالاتر را منوط به دریافت شهریههای بیشتر از هنرجویان میکنند.
امیرعباس فتحی تنگناهای مالی خانوادهها را از دلایل رونق نداشتن دوره آموزشی هنر در استان برشمرد و ادامه داد: به همین علت اکثر مردم نمیتوانند فرزندان خود را در آموزشگاهها و کلاسهای خصوصی ثبت نام کنند و متأسفانه نهادها و سازمانهای فرهنگی دولتی هم کمتر از قبل کلاسهای هنری برگزار میکنند.
فقدان عدالت در ارائه کلاسهای هنری
اما در کدام موارد یادشده، یکی از مشکلات اساسی جوانها و نوجوانهای قزوینی در زمینه کلاسهای هنری، نبود عدالت در بهرهمندی از این کلاسهاست، به طوری که اغلب آموزشکدهها و آموزشگاههای هنری شهرستان قزوین، در نقاط مرکزی و شمالی شهر قزوین قرار دارند و تقریباً هیچ آموزشگاه خصوصی در جنوب و بافت قدیمی این شهر وجود ندارد. همین مسئله باعث شده که اکثر مشتریهای آموزشکدههای خصوصی را خانوادههای ثروتمند و مرفه تشکیل دهند تا جایی که به نظر میرسد جایی برای کم درآمدها وجود ندارد. بنابراین بار آموزش رشتههای هنری در جنوب شهر به عهده اندک فرهنگسراهایی است که به تازگی در این قسمت از قزوین احداث شدهاند و خبری از مدرسان متخصص و هنرآموزان مبرز و متبحر در آنها نیست.
یکی دیگر از معضلاتی که در کلاسهای هنری نهادهای دولتی به چشم میخورد، بیبرنامه و موسمی بودن این کلاسها است. در این میان تغییری هم در نام اساتید و مدرسان این کلاسها هم دیده نمیشود و بنا به گفته بسیاری از هنرجویان این مدرسان بیشتر بر مبنای رابطه و رفاقت با مسئولان این نهادها به عنوان استاد و هنرآموز انتخاب میشوند.