خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

«ماریا» در رده فیلم‌هایی معمایی سینمای اروپاست/ ریتم کند و تند نداریم، ریتم مناسب و نامناسب داریم

«ماریا» در رده فیلم‌هایی معمایی سینمای اروپاست/ ریتم کند و تند نداریم، ریتم مناسب و نامناسب داریم
کد خبر : ۱۵۹۴۱۳۹

مهدی اصغری ازغدی با بیان اینکه فیلم سینمایی ماریا الهام گرفته شده از آثار مهم ژانر معمایی است، گفت: ماریا در رده فیلم‌هایی معمایی خلق شده در سینمای اروپاست.

مهدی اصغری ازغدی، کارگردان فیلم سینمایی «ماریا» که امسال در بخش اصلی چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از شباهت فیلمش به آثار معمایی اجتماعی سینمای اروپا، گفت: من به عنوان یک فیلمساز از کارگردان‌های بزرگ یاد می‌گیرم و به همین علت فیلم من یادآور درام‌های معمایی سینمای اروپاست. در شروع راه هستم و من از فیلم‌های معمایی بزرگ سینما کمک می‌گیرم. 

وی افزود: فیلم سینمایی «ماریا» با یک شوک و پریدن یک دختر از ارتفاع آغاز می‌شود و به همین علت بلافاصله یک معما خلق می‌شود و فیلم وارد ژانر معمایی می‌شود. به شکلی در تلاش بودیم تا با خلق معما مخاطب را بیشتر درگیر قصه کنیم. ژانر معمایی ژانر مورد علاقه من است و من فیلم‌های این رده را دوست دارم و تقریباً آثار مهم معمایی سینمای دنیا را هم دیده‌ام.

کارگردان فیلم سینمایی «ماریا» تاکید کرد: ما در فیلم «ماریا» درباره یک فیلمساز فیلم ساختیم و دنیای متفاوتی را نشان دادیم و مشخصا بهترین راه برای درک سینما یادآوری فیلم‌های بزرگ گذشته و خاطره‌انگیز است و به همین دلیل در این فیلم ارجاعات متعددی داشتیم. من حداقل فعلا درک خودم از زندگی شخصی را می‌سازم و مخاطب قیاس می‌کند و دریافت خود را خواهد داشت. 

این کارگردان ادامه داد: برای جذب مخاطب ممکن است در اکران عمومی تدوین فیلم تغییراتی داشته باشد. این احتمال وجود دارد که نسخه نهایی فیلم برای اکران عمومی از آن چه در جشنواره اکران شد، کوتاه‌تر باشد. 

وی افزود: این تجربه جدیدی برای ما جوانان در فیلمسازی است و همکاری با بازیگران حرفه‌ای می‌تواند به فیلمسازان جوان کمک کند، ما هم از بازیگرهای توانمندی همچون صابر ابر بهره گرفته‌ایم. ما فیلم خود را با یک هشتم بودجه معمول فیلمسازی کشور، ساخته‌ایم. صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها نقش‌های اصلی فیلم «ماریا» نیستند و به همین علت به برج میلاد برای پاسخگویی به رسانه‌ها نیامدند اما کمک بزرگی به ما کردند و ما تلاش کردند تا بازیگران جوان فیلم را به رسانه‌ها و مردم معرفی کنیم. 

اصغری با اشاره به محتوای فیلم «ماریا» گفت: من به عنوان یک فیلمساز جوان در جایگاهی نیستم که به دیگران بگویم چگونه زندگی کنند یا در زندگی واقعی خود چگونه تصمیم گیری کنند. من زندگی و جهان را از دید خودم به مردم نمایش می‌دهم و صرفا در قالب فیلم یک پیشنهاد به مخاطب ارائه می‌دهم. فیلم «ماریا» یک رویا و آمیخته شده با واقعیت است تا مردم نگاه من را به زندگی از قابی جدید مشاهده کنند. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع فیلم ما، موضوع روز است. به دو موضوع پرداختیم. یکی شرایط فضای مجازی و جوانانی که به دنبال فیلمسازی هستند و دیگری سنت‌هایی که در تقابل با مدرنیسم قرار می‌گیرند و یادآوری اینکه از فرهنگ بومی غنی خودمان می‌توانیم بهره بگیریم چرا که ما سنت‌ها را در این فیلم به طور کامل رد نمی‌کنیم.

اصغری در پاسخ به انتقادها در مورد ریتم فیلم سینمایی ماریا، گفت: انسان‌ها با درک‌ها، نگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف با فیلم‌ها مواجه می‌شوند. ریتم کند و تند نداریم. ریتم مناسب یا نامناسب داریم و نباید این مقوله اشتباه گرفته شود. بحث درباره ریتم پیچیده است و به ریتم زندگی افراد و قصه بستگی دارد. یعنی یک مسئله شخصی است. این فیلم با این نگاه و این قصه مخاطب‌های ویژه‌تری دارد. با این وجود نگاه مخاطب برای ما مهم است و در این مسیر گام بر می‌داریم و همانطور که گفتم ممکن است برای اکران عمومی در تدوین اصلاحاتی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
خبرنگار : رضا پورحسین
ارسال نظر
پیشنهاد امروز