خبرگزاری کار ایران

آیا نئاندرتال‌ها لباس می‌پوشیدند؟

آیا نئاندرتال‌ها لباس می‌پوشیدند؟
کد خبر : ۱۵۳۸۷۵۰

زندگی در آب و هوای بسیار سرد، نیازمند آن بود که نئاندرتال‌ها گونه‌‌ای از انسان‌ بدنی قوی داشته باشند و بدانند چگونه باید آتش درست کنند. اما اینکه این گونه از انسان لباس هم می‌پوشیده نیازمند تحقیقات بیشتری است چراکه هنوز هیچ شواهدی از پوشش نئاندرتال‌ها یافت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تحمل هوای سرد در شمال اروپا مستلزم آن بود که نئاندرتال‌ها بدن قوی و امکاناتی برای ایجاد آتش داشته باشند. اما آیا آن‌ها لباس می‌پوشیدند؟ شواهد غیرمستقیم نشان می‌دهد که نئاندرتال‌هایی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کردند تقریباً به طور قطع سر تا پای خود را با پوشش چرم و خز حفظ می‌کردند با این حال، دانشمندان و محققان تاکنون بقایایی از لباس‌های نئاندرتال‌ها را پیدا نکرده‌اند.

کارا اوکوبوک، زیست‌شناس انسانی در دانشگاه نوتردام، به لایوساینس می‌گوید: متاسفانه، ما به احتمال زیاد هرگز به شواهد باستان‌شناسی لباس‌های نئاندرتال نخواهیم رسید چراکه این شواهد به خوبی حفظ نمی‌شوند.

او می‌گوید: نئاندرتال‌ها در شمال سیبری زندگی می‌کردند. سینه‌های پهن، بینی، شانه‌ها و لگن و همچنین اندام‌های کوتاهشان به آن‌ها اجازه می‌داد تا گرمای بدن را در آب و هوای سردی که در آن زندگی می‌کردند، حفظ کند.

اوکوباک گفت: همچنین مصرف گوشت زیاد باعث افزایش گرمای بدن نئاندرتال‌ها می‌شد و آن‌ها می‌توانستند با فعالیت و نشستن در اطراف آتش در هنگام استراحت، خود را گرم نگه دارند. هر چند که آن‌ها قطعاً به سد دیگری در خارج از پوست خود برای کمک به حفظ دمای داخلی بدن خود نیاز داشتند. تعجب نمی‌کنم اگر پوشش‌های متنوعی برای صورت، سر، بازوها، پاها، دست‌ها، پاها داشته باشند.

به گفته این محقق، با این وجود شواهدی از خراش سنگ روی پوست یک نئاندرتالی متعلق به ۲۰۰ هزار سال پیش است نشان می‌دهد که باقیمانده‌ای از پوست بلوط در پوست این نئاندرتال حکایت از استفاده از پوشش بوده باشد.

این درحالی است که قدیمی‌ترین شواهد مستقیم از فناوری الیاف نئاندرتال یک قطعه بند ناف سه لایه است که به ابزار سنگی از سایتی در جنوب شرقی فرانسه چسبانده شده است که مربوط به ۴۱۰۰۰ تا ۵۲۰۰۰ سال پیش است. اگرچه می‌توان از طناب و طناب برای ایجاد تور، سبد و تله استفاده کرد، اما می‌توان آن‌ها را به کفش و پارچه نیز تبدیل کرد.

اگرچه اکثر محققان موافق هستند که نئاندرتال‌ها لباس می‌پوشیدند، اما اینکه چه نوع لباس‌هایی می‌پوشیدند جای بحث دارد. در گذشته، محققان فکر می‌کردند نئاندرتال‌ها از کمربندهای ساده یا شنل‌های گشاد استفاده می‌کردند. اما با توجه به هوش نئاندرتال ها، محققان معتقدند این‌کار از نئاندرتال‌ها بسیار بعید است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز