خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم:

ثبت ۳۰ میراث‌ طبیعی قم در فهرست آثار ملی

ثبت ۳۰ میراث‌ طبیعی قم در فهرست آثار ملی
کد خبر : ۱۵۳۲۳۵۴

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: ۳۰ میراث طبیعی استان قم در فهرست میراث‌ طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

به ‌گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، علیرضا ارجمندی گفت: آثار طبیعی ثبت شده شامل تالاب مُرِّه، تالاب بهشت معصومه، سازند قم (کوه دو برادران)، گنبد نمکی قم، دریاچه نمک و ۲۵ درخت کهنسال قم همچون سرو آفین با ۱۲۰۰ سال قدمت، درخت چنار آمره با قدمتی حدود ۸۰۰ سال و دیگر درختان کهنسال توت، چنار، گردو و بید است که در سرتاسر استان قم پراکنده هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان کرد: درختان کهنسال ثبت‌شده مذکور در شهر کَهَک و روستاهای وِشنَوه، گیو، آمِره، نایِه، تیره، کَرمجِگان، سنجگان، جمیزقان، بشارت‌آباد، قباد بزن، موجان، جوزه، علی‌آباد، بنابر، سرخده و ... قرار دارند.

او افزود: چهار درخت میراث‌طبیعی ثبت ملی شده استان قم که دچار حریق و آتش‌سوزی شده بودند، امسال و سال گذشته مورد مرمت و حفاظت قرار گرفتند و همچنین پرونده‌های حفاظتی آن‌ها نیز در سال جاری تهیه و برای ارائه و ثبت ملی شدن به اداره‌کل ثبت آثار در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شده است که پس از مطرح شدن در کمیته ملی ثبت میراث‌طبیعی و ارائه و دفاع از پرونده‌های مذکور، بنا به نظر اعضای کمیته ملی ثبت، نتیجه ثبت پرونده‌های حفاظتی این استان اعلام خواهد شد.

ارجمندی ادامه داد: چهار اثر میراث‌طبیعی که مورد مرمت و حفاظت توسط این اداره‌کل قرار گرفته است، شامل درخت کهنسال چنار وشنوه، درخت کهنسال سرو آفین، درخت کهنسال توت سوخته روستای موجان و درخت کهنسال چنار حسینیه شهدای روستای جمیزقان می‌شود.

او ظرفیت این استان در عرصه طبیعی، محیط‌زیستی، تالاب‌ها و مناطق حفاظت‌شده را برای جذب گردشگر بسیار بالا دانست و افزود: با برنامه‌ریزی مناسب روی این نقاط می‌توانیم این ظرفیت‌ها را برای استفاده درست و بهینه گردشگران مهیا کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در ادامه دریاچه نمک و دریاچه حوض‌سلطان را از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان قم ذکر کرد که مختصات و ویژگی‌های آن‌ها برای بسیاری از مردم قم و کشور ناشناخته است.

ارجمندی همچنین تالاب مره استان قم را دیگر ظرفیت خوب برای جذب گردشگر طبیعت عنوان کرد و گفت: این تالاب چون در مسیر مهاجرت قرار پرندگان قرار دارد، از جاذبه‌های این استان در زمینه گردشگری طبیعت است.

او با اشاره به ویژگی‌های استان قم در بخش‌های گوناگون صنایع‌دستی، گردشگری و میراث‌فرهنگی اظهار کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها و نیز ظرفیت‌های مردمی برای معرفی این آثار و اماکن بهره ببریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی قم یادآور شد: در راستای ابلاغ آیین‌نامه طبیعت‌گردی مصوبه هیأت وزیران، نخستین جلسه کمیته طبیعت‌گردی استان قم در شهریورماه جاری در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم برگزار شد.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک و ۶ شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قَنوات است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز