خبرگزاری کار ایران

سومین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان چگونه گذشت؟

سومین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان چگونه گذشت؟
کد خبر : ۱۵۳۲۰۰۱

میراثی برای آیندگان با حفظ دوستی‌ها

شرکت‌کنندگانِ مرحله نهایی در بخش سنتور و نی با اجرای کارگانِ منتشرشده در فراخوان به اجرا در مقابل هیئت داوران پرداختند.

به گزارش ایلنا به نقل از  روابط عمومی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش سنتور، هنرمندان گروه سنی الف برای اجرا در مقابل هیئت داوران متشکل از نادر سینکی، مینا افتاده و پویا سرایی می‌بایست دستگاه سه‌گاه را به‌طور کامل حفظ و هر گوشه‌ای را که هیئت داوران از آن‌ها می‌خواست اجرا کنند. گروه سنی ب دستگاه چهارگاه و گروه سنی ج دستگاه نوا را می‌بایست به‌طور کامل اجرا کنند. برای اجرای قطعۀ ضربی به عنوان حسن ختام برنامه تمامی رده‌های سنی می‌توانستند یک اثر به دلخواه از استادان قدیم همچون درویش‌خان و وزیری و یا از استادان معاصر همچون پایور و مشکاتیان اجرا کنند.

سومین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان چگونه گذشت؟

جامعه موسیقی از هنرمندان جوان حمایت کند

نادر سینکی در خصوص اجراهای بخش سنتور گفت: جوان‌هایی که امروز اجراهایشان را دیدم، بخصوص در رده سنی «ب» بسیار خوب بودند. جامعه موسیقی و گروه‌های موسیقی باید از این هنرمندان جوان استفاده کنند و با آن‌ها همکاری داشته باشند. قطعاً با این رویکرد اوضاع موسیقی بسیار بهتر خواهد شد. 

در بخش دوم ساز نی، گروه سنی الف آواز ابوعطا بر مبنای ردیف، گروه سنی ب، آواز افشاری و گروه ج دستگاه نوا را اجرا کردند و برای حسن ختام برنامه به اجرای قطعات ضربی از استادانی همچون کسایی و موسی معروفی پرداختند. 

کار هنر بسیار سخت است

عبدالنقی افشارنیا از داوران این بخش در خصوص این دوره گفت: پس از چند سالی که ارتباط حضوری با هنرمندان جوان نداشتیم، این اولین دوره جشنواره موسیقی جوان است و متأسفانه تعداد کمی به مرحله نهایی راه یافتند و به نسبت دوره‌های حضوری گذشته افت کیفی داشته‌اند. کار جشنواره و هیئت داوران داشتن ارتباط مستمر با هنرجویان جهت مشاوره درست است و هرچقدر آن‌ها با معلم ارتباط بیشتری داشته باشند موفق‌تر خواهند بود. کار هنر بسیار سخت است و باید راهنمایی گرفت. 

نهالی برای آیندگان بکاریم

چاوش شمس، ۱۹ ساله، نیز از سال ۹۸ در جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش نی حضور یافته است. او که از ۹ سالگی نوازندگی نی را آغاز کرده، در شانزدهمین دوره جشنواره مقام اول را کسب کرده و در پانزدهمین دوره نیز مقام دوم را به دست آورده است. شمس دلیل اصلی حضورش در جشنواره را حفظ سبک موسیقی که استادان این عرصه به میراث گذاشته‌اند می‌داند و می‌گوید باید این دوستی‌ها را حفظ کنیم و بتوانیم پیشرفت داشته باشیم تا همان‌طور که گذشتگان نهال کاشتند و برای ما به ارث گذاشتند و امروز تبدیل به درخت شده است، ما نیز نهالی برای آیندگان بکاریم تا این چرخه ادامه پیدا کند. 

هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری از تاریخ ۲۷ شهریور آغاز شده و تا ۵ مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز