خبرگزاری کار ایران

کارشناس برنامه مطرح کرد:

فلسفه غرب در فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن و شخصیت‌ها را واکاوی می‌کنیم

فلسفه غرب در فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن و شخصیت‌ها را واکاوی می‌کنیم
کد خبر : ۱۴۹۲۳۹۸

رامین پورمند معتقد است: «امتداد» می‌تواند تاثیر مهمی در گذار از سطحی‌نگری مخاطب و تبدیل او به یک مخاطب فعال و عمق نگر داشته باشد.

رامین پورمند، کارشناس برنامه تلویزیونی «امتداد»، که روزهای جمعه ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره دلیل پیوستن خود به این برنامه عنوان کرد: موضوع و ماهیت برنامه برای من بسیار مهم و ارزشمند بود اول به دلیل توجهی که مقام معظم رهبری به مساله امتداد داشتنِ فلسفه غرب در پدیده‌های اجتماعی داشتند و در مقابل بارها در بیاناتشان ضرورت امتداد فلسفه و حکمت اسلامی را در مسیر تمدن‌سازی از حوزه و دانشگاه و صاحبان اندیشه مطالبه کردند.

وی ادامه داد: تولید برنامه‌ای با این محتوا می‌توانست چگونگی امتداد فلسفه غرب در فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن، شخصیت‌ها و سایر پدیده‌های تمدنی را به خوبی تبیین کند و علاوه بر آن نظرها را به ضرورت امتداد حکمت اسلامی در جامعه جلب کند. دلیل دیگر برای من، اهمیت این برنامه در آگاه ساختن مخاطب نسبت به اندیشه‌ها و جهان بینی‌هایی بود که در عقبه و ریشه پدیده‌های اجتماعی و رسانه‌ای وجود دارد، «امتداد» می‌توانست تاثیر مهمی در گذار از سطحی نگری مخاطب و تبدیل او به یک مخاطب فعال و عمق نگر داشته باشد.

کارشناس برنامه تلویزیونی «امتداد» یادآور شد: دلیل سوم علاقه مندی شخصی‌ام به حوزه فلسفه و سینما است، تقریبا از دوران نوجوانی فلسفه می‌خوانم و قریب ۱۰ سالی است که درباره نسبت میان فیلم و فلسفه به صورت جدی مطالعه می‌کنم، تحلیل فلسفی فیلم‌ها علاوه بر اهمیت استراتژیک آن، برایم خوشایند است.

پورمند در ادامه در جواب به این سوال که پیش از «امتداد» اجرای چه برنامه‌هایی را برعهده داشته است؟ عنوان کرد: در گذشته تجربه مجری‌گری نداشتم و البته در برنامه «امتداد» هم مجری نبودم، این برنامه جزو معدود برنامه‌هایی است که از رسوم متعارف برنامه‌های گفتگومحور پیروی نمی‌کند، برنامه‌هایی که در آن بالضروره یک مجری باید حضور داشته باشد تا با کارشناس یا کارشناسان به گفتگو بنشیند. لذا من در نقش کارشناس میزبان حضور دارم نه یک مجری برنامه تلویزیونی که صرفا نقش هدایت بحث کارشناسان را برعهده داشته باشد یا با شیوه‌های اجرا جذابیت بصری برنامه را ارتقا دهد.

وی درباره همکاری و تعامل خود با مهدی انصاری کارگردان این برنامه تلویزیونی مطرح کرد: ارتباط من و مهدی انصاری بسیار فراتر از رابطه کارگردان و کارشناس برنامه بود، تقریبا بعد از شش ماه بحث و پژوهش در جلسات طولانی و فشرده درباره فرم و محتوای برنامه به یک سطح از همفکری و همدلی رسیده بودیم، هیچ چارچوب صلب یا سناریو مستحکمی وجود نداشت که عدول از آن خطا یا دست بنده در بیان محتوا و گفتگو با کارشناسان میهمان بسته باشد.

کارشناس برنامه «امتداد» افزود: البته کلیات بحث هر قسمت از برنامه مشخص بود و منابع گسترده‌ای همچون فلسفه و فرهنگ عامیانه وجود داشت که مبنا و روش تحلیل موضوعات تا حدود زیادی از آن گرفته شده بود اما موارد بسیاری هم وجود داشت که به فراخور بحث میان من و کارشناس میهمان، مسیر و موضوع گفتگو دچار تغییر می‌شد یا محتوای بعضی از کتاب‌های کار شده درباره موضوع، بسیار ضعیف و غیرفلسفی بود و من با تکیه بر منابع محکم‌تر تلاش کردم پدیده مورد نظر را تحلیل کنم یا یک بحث فلسفی یپرامون آن شکل دهم.

پورمند در جواب به این سوال که مسیر گفتگوها را چگونه هدایت کرد؟ گفت: بر مبنای آنچه در جلسات پیش تولید توافق کردیم، بنا را بر این گذاشتیم که کارشناس‌های مدعو آزادانه پیرامون تخصص و نحوه علاقه مندی خود به موضوع مورد بحث، گفتگو کنند و من از میان صحبت‌های آنان بین پدیده و فلسفه‌ای که در پس آن قرار دارد نقطه ربطی بیابم و بحث را در مسیر مفاهیم و مسایلی که کلیات آن در سناریو تعیین شده بود و کارشناس میهمان نیز ذهنیتی نسبت به آن داشت، پیش ببرم.

وی درباره چالش‌های خود در این برنامه اظهار کرد: «امتداد» برنامه‌ای سراسر چالش بود از شکل گیری ایده آن تا دوره پیش تولید، تولید و حتی پس از تولید. البته بخش اعظم این چالش‌ها متوجه مهدی انصاری بود که در مقام تهیه‌کننده و کارگردان قرار داشت، لیکن همه عوامل هر کدام به نحوی تجربه مقابله با چالش‌های متنوعی را داشتند، البته این چالش‌ها حاصل سردرگمی یا کارنابلدی عوامل نبود بلکه به ماهیت برنامه «امتداد» ربط داشت، برنامه‌ای نامتعارف، با محتوایی ثقیل و بی‌سابقه. منطقا این ویژگی‌ها ما را در معرض تجربه جدیدی قرار داد و چیزهای زیادی آموختیم.

پورمند در پاسخ به این پرسش که آیا محتوای برنامه به گونه‌ای طراحی شده است که برای مخاطب عام جذاب باشد و همه از آن بهره ببرند؟ توضیح داد: اینکه عموم مخاطبان با این برنامه ارتباط برقرار کنند، انتظار زیادی است، لیکن فرم برنامه و پلی بک‌های متعدد و متنوع که در میان بحث‌ها نمایش داده می‌شود، «امتداد» را می‌تواند برای همه جذاب کند، یا مفاهیم و مسایلی که با رویکرد mass information به صورت فشرده و بدون توضیح در میان گفتگو مطرح شده است، مخاطبِ فعال را بر آن دارد تا خود به دنبال یافتن معنا و چیستی آن برود. اما به نظر من مخاطبی که کنجکاو و فعال و به موضوعات برنامه «امتداد» علاقه‌مند باشد، می‌تواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند و بهره لازم را ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای از سوی طیف وسیعی از مخاطب خاص و عام دریافت کرده‌ایم. باید بگویم که تبیین چگونگی امتداد یافتن اندیشه و جهان بینی‌های غربی در شکل‌گیری پدیده‌های اجتماعی در تمدن غرب به همراه نقد و بیانِ اجمالیِ رویکردِ بدیلِ مبتنی بر عقلانیت دینی حرف اصلی این برنامه است. در واقع فصل اول «امتداد» عزیمتگاهی است برای حرکت به سویِ بسطِ مدلِ بدیلِ عقلانیتِ مبتنی بر حکمت اسلامی که در فصول بعدی این برنامه مفاهیم حکمی و قرآنی از مقام اجمال به تفضیل درخواهد آمد و تقابل خود را با سنت عقلانیت متافیزیکی در غرب بیشتر نمایان خواهد کرد تا ما را به اندیشیدن به نحوه امتداد حکمت اسلامی در مناسبات تمدنی ترغیب کند.

برنامه تلویزیونی «امتداد» محصول مرکز سیمرغ، که با نگاهی کلی به اندیشه‌های غرب و شرق، به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه می‌پردازد، در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه تولید شده است و هر هفته جمعه‌ها ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. همچنین تکرار این برنامه شنبه ساعت ۱۷ و چهارشنبه ساعت ۹ خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز