خبرگزاری کار ایران

پیانیست اهل ارمنستان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

جشنواره فجر یک فستیوال ساده نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۵۷۱

فرهنگ و هنر ایرانیان برایم نا‌ آشنا نیست

هایک ملیکیان یکی از هنرمندان حاضر در جشنواره موسیقی فجر امسال است که در روز اول این رویداد در تالار رودکی به تکنوازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در حال برگزاری سی و نهمین دوره خود است. طی این رویداد چندین گروه در بخش بین‌الملل جشنواره حضور یافته‌اند. 

ارمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، هندوستان، هلند و افغانستان کشورهایی هستند که در بخش بین‌الملل جشنواره امسال حضور دارند. هایک ملیکیان، پیانسیت ارمنستانی هنرمندی بود که در نخستین روز جشنواره در سانس اول تالار رودکی روی صحنه رفت و به اجرای آثاری از بزرگان و مفاخر موسیقی کشورش پرداخت. 

کارنامه کاری این هنرمند باعث شده او را یکی مهمترین نوازندگان کلاسیک معاصر بدانند. او نوه‌ی سقراط خانیان شاعر، مترجم ارمنستانی است و تاکنون دو آلبوم منتشر کرده که شامل تک‌نوازی‌های پیانو از آثار آرنو باباجانیان و الکساندر آروتیونیان است.

هایک ملیکیان در سال ۲۰۱۳، به همراه کارینه جیلانیان به مناسبت صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در آلمان روی صحنه رفت. او طی سال‌های فعالیتش در سالن‌هایی چون تالار برزگ لیسبون، سالن ویکتوریا در ژنو اجرا داشته است.

این نوازنده ارمنی درباره جزییات حضورش در جشنواره موسیقی و نحوه‌ی آشنایی‌اش با موسیقی ایرانی گفت: اینطور نبوده که شناختی از کشور شما نداشته باشم. باید بگویم من پیش‌تر ایران را می‌شناختم و بر همین اساس تا حدودی از موسیقی کشور شما شناخت داشتم. با اینکه این شناخت وجود داشته اما هرگز مانند امروز به این فضا نزدیک نبوده‌ام.

این نوازنده پیانو در ادامه با اشاره به اینکه این اولین بار نیست که به ایران آمده، گفت: من در سال ۲۰۱۲ به ایران آمدم و کنسرت برگزار کردم. این کنسرت در سالن رودکی روی صحنه رفت و باید بگویم این حضور مرا بهتر و بیشتر با موسیقی و فرهنگ ایران آشنا کرد.

جشنواره موسیقی فجر برای من یک فستیوال ساده نیست

او تاکید کرد: آمدن من به ایران نقطه شروعی بود تا آثار هنرمندان ایرانی را بهتر بشناسم. به این دلیل که کنسرت سال ۲۰۱۲  با دعوت و همکاری آهنگسازان ایرانی کنسرتم به مرحله اجرا رسیده بود. آثاری هم که اجرا شدند ساخته همان دوستان ایرانی بود. به هرحال این اتفاق باعث شد از موسیقی ایرانی و فضای کشور شما شناخت بهتری پیدا کنم. درنهایت زمانی که دعوت‌نامه سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر به من رسید، خیلی خوشحال شدم و از این حضور استقبال کردم.

ملیکیان درباره کم و کیفیت جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: این رویداد برای من یک فستیوال ساده نیست و این حضور در ایران برای من یک بازدید یا مسافرت ساده محسوب نمی‌شود. فضای صمیمی موجود باعث شده نگاه درست‌تری به فرهنگ و هنر شما داشته باشم و اینکه گروه‌های زیادی در جشنواره حضور یافته‌اند که در نوع خود اتفاق خوبی است و آنطور که در جدول ذکر شده شاهد موسیقی‌هایی متنوع هستیم.

وی ادامه داد: من در نقاط مختلف دنیا اجرا داشته‌ام و در رویدادهای مختلف هم شرکت کرده‌ام و بر همین اساس است که می‌گویم فجر برایم فستیوالی ساده محسوب نمی‌شود.به نظرم صمیمیت موجود برای هنرمندان ایرانی و خارجی انگیزه‌بخش است و طبیعتا شناخت قبلی که از هنر و فرهنگ ایران داشتم هم در پذیرفتن دعوت جشنواره موثر بوده و مجددا مرا به اینجا کشانده است. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور قبلی در ایران و شناختی که از موسیقی ایران دارد، چرا به سراغ تلفیق آثار ایرانی با موسیقی کشورش نرفته، گفت: هدف من از اجرا در جشنواره موسیقی فجر این بود که بخشی از فرهنگ و هنر کشورم را به ایران بیاورم. سعی‌ام این بوده مردم ایران را با ملت و ملیت ارمنستان آشنا کنم.

جرج گرجی‌اف آثاری با ملودی‌های ایرانی دارد

ملیکیان در ادامه بیان کرد: قطعا به این موضوع فکر کردم که در ایران بخش‌هایی از موسیقی ایرانی را اجرا کنم؛ بخصوص اینکه تمایل داشتم آثاری از جرج گرجیف را اجرا کنم چون ایشان بر اساس موسیقی ایرانی ملودی‌هایی را ساخته است. اما بعدا با خودم فکر کردم آنچه به ایران می‌آورم بهتر است از موسیقی کشورم ارمنستان باشد. آنچه در کنسرت شنیدید همانی است که قصد داشتیم در کشور شما ایران عرضه کنیم و امیدوارم مورد پسند هنرمندان ایرانی قرار گرفته باشد. 

اجرای سومم در ایران موسیقی فیوژن است

این نوازنده ارمنستانی درباره قطعات اجرا شده‌اش در کنسرت «رسیتال پیانو» نیز گفت: اجرایی که سال ۲۰۱۲ در ایران داشتم رپرتواری از موسیقی ایرانی بود و اجرای فعلی‌ام در جشنواره رپرتواری از آهنگسازان ارمنی است. امیدوارم اجرای سوم من در ایران مطابق ذائقه شما به موسیقی تلفیقی و فیوژن اختصاص داشته باشد. 

 ملیکیان در پاسخ به این سوال که مبنای انتخاب آثار اجرای جشنواره موسیقی فجر چه مواردی بوده و هنرمندانی چون کمیتاس چگونه توسط او انتخاب شده‌اند، اینگونه توضیح داد: آنچه برای اجرای جشنواره فجر انتخاب شده بود، از ابتدای قرن بیستم و کمیتاس شروع شد و باید بگویم این هنرمند بنیان‌گذار موسیقی کلاسیک ارمنستان است.

این نوازنده افزود: طبیعتا سعی کردم از مکتب روسی موسیقی ارمنستان بهره ببرم؛ لذا از آثار آرام خاچاتوریان و آهنگسازانی چون او استفاده کرده‌ام. دو قطعه بعدی را هم از هنرمندان نسل‌های جدید ارمنستان انتخاب و اجرا نمودم که آهنگسازانی بسیار جوان دارند. چهارمین قطعه را هم از میان آثار آهنگسازانی انتخاب کرده‌ام که خارج از ارمنستان زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها در ایران حضور دارند. یک اثر هم از آلان هُوانیس اجرا کرده‌ام؛ هنرمندی ارمنی که در آمریکا زندگی می‌کند. 

او در پایان گفت: به طور کلی کنسرتم در تالار رودکی بر اساس چهار خط تدوین شده بود که از کمیتاس شروع می‌شود و با آثار معاصر ادامه می‌یابد؛ تا در نهایت رپرتوار کاملی از تاریخ موسیقی ارمنستان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز