خبرگزاری کار ایران

فتح الله جعفری جوزانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

چرا سینمای تاریخی در ایران گیشه ندارد؟

چرا سینمای تاریخی در ایران گیشه ندارد؟
کد خبر : ۱۴۴۶۰۲۴

با کم کردنِ سختگیری‌ها شاهد رونق ژانر تاریخی در سینمای ایران خواهیم بود

تهیه‌کننده فیلم سینمایی بهشت تبهکاران با تاکید بر اینکه ساخت فیلم تاریخی روند دشواری ندارد، گفت: نداشتن گیشه علت اصلی ساخته نشدن فیلم تاریخی در ایران است به شکلی که عمدتا میل به ساخت فیلم‌های کمدی و اجتماعی بیشتر شده است.

فتح الله جعفری جوزانی، تهیه کننده فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با تجربه ساخت فیلم در ژانر تاریخی گفت: ساخت فیلم‌های تاریخی در ایران جذاب است زیرا سوژه‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد. روند تولید این قبیل فیلم‌ها نیز دشوار نیست و تجربیات خوبی در این حوزه وجود دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تجربه کافی در حوزه تولید فیلم‌های تاریخی، میزان تولیدات تاریخی در سینمای ایران کاهش پیدا کرده، توضیح داد: علت اصلی اینکه ساخت فیلم‌های تاریخی کم‌تر شده است، ریشه در عدم فروش در گیشه دارد. فیلم‌های تاریخی امروز در ایران جایگاهی در گیشه ندارند و گیشه به تسخیر فیلم‌های کمدی و در بعضی موارد اجتماعی درآمده است. 

جعفری جوزانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران در سینمای ایران به این نتیجه رسیده‌اند که با ساخت فیلم‌های تاریخی، نمی‌توانند سود مالی کسب کنند و به همین علت کم‌تر سرمایه‌ها و منابع مالی به سمت این ژانر سینمایی می‌آید. 

تهیه کننده فیلم سینمایی بهشت تبهکاران تاکید کرد: روند تولید فیلم‌های تاریخی چالش خاصی ندارد و شاید حتی در برخی موارد کم دردسرتر از سایر ژانرها هم باشد و من بر این عقیده‌ام که تولید فیلم‌های تاریخی آسان است و شاید تنها مشکل‌ برای تولید فیلم تاریخی در سینمای ایران عدم سوق پیدا کردن منابع مالی به این سمت باشد که دلیل این عدم سرمایه‌گذاری را هم توضیح دادم که البته با یک نگاه اجمالی به فیلم‌های اکران شده از ابتدای سال تاکنون و لیست کردن فیلم‌های پرفروش، می‌توان به تحلیل‌های زیادی درباره وضعیت سینمای ایران رسید که نتیجه‌گیری از آن‌ها کار چندان سختی نیست.

وی اظهار کرد: من به شخصه تمایل زیادی به ساخت فیلم‌های تاریخی دارم و اگر شرایط مهیا باشد باز هم در تولید فیلم‌های تاریخی مشارکت می‌کنم. این بدان معنا نیست که شخصاً ژانر تاریخی را بیش از سایر ژانرها دوست دارم بلکه به این معناست که تمایل دارم تا واقعیت را به تصویر بکشم و هر داستانی که این ویژگی را داشته باشد، داستانی است که من به همکاری در ساخت آن علاقه دارم. 

تهیه کننده فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» گفت: گاهی روایت واقعی در قالب فیلمی همچون «ایران برگر» به نمایش درمی‌آید و گاهی نیز در فیلم «بهشت تبهکاران»؛ با وجود تفاوت‌هایی که در این دو اثر دیده می‌شود من هر دو تجربه را به یک اندازه دوست داشتم و تأکید می‌کنم که اولویت خود را نمایش حقیقت قرار داده‌ام. 

وی با اشاره به مراحل ساخت فیلم تاریخی «بهشت تبهکاران» اذعان کرد: برای طراحی کاراکترها باید المان‌های متعددی به کار می‌بردیم. اول اینکه کاراکترها باید با آن برهه تاریخی منطبق می‌شدند و هیچ بخشی از سلایق ما در کار دخیل نبوده است. سعی کردیم کاراکترهای آن مقطع زمانی‌ را عیناً با توجه به آن چه بود و مدارکی که از آن‌ها در دست بوده، به تصویر بکشیم. 

جعفری جوزانی خاطرنشان کرد: به طور کلی کارهای تاریخی چه در حوزه پژوهش و چه در حوزه ساخت و اجرا کارهای زمان بر اما جذاب و در عین حال هزینه‌بری هستند و علی رغم اینکه در بسیار مواقع استقبال خوبی از سوی مخاطبان نسبت به فیلم‌های تاریخی با کیفیت وجود داشته است، اما به دلیل مشقت‌هایی همچون نظارت‌ها و حساسیت‌هایی که به کار تاریخی وجود دارد یکی دیگر از دلایلی است که برخی کارگردانان به سمت ساخت فیلم‌های تاریخی نمی‌روند. فیلم‌های بسیاری در این زمینه ساخته شده‌اند که متأسفانه به مرحله اکران نرسیده‌اند و بهتر است سختگیری‌ها در این حوزه کاهش پیدا کند تا شاهد رونق گرفتن ژانر تاریخی در سینمای ایران باشیم.

انتهای پیام/
رضا پورحسین
ارسال نظر
پیشنهاد امروز