در نشست پرسش و پاسخ فیلم مطرح شد؛
یادآوری یکی از کلیدواژههای اصلی «آغوش باز» است
نشست رسانهای فیلم سینمایی «آغوش باز» با حضور بهروز شعیبی (کارگردان)، علی سرتیپی (تهیه کننده)، مسعود سخاوتدوست (آهنگساز)، علی برازنده (مدیر فیلمبرداری)، محمدرضا میرزامحمدی (طراح صحنه)، خشایار موحدیان (تدوینگر)، محمدمهدی عسگری (مجری طرح)، سجاد نجفی و مهرداد کوروش نیا (نویسندگان) و شبنم گودرزی امروز ۱۵ بهمن در خانه جشنواره برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سرتیپی در ابتدای این نشست اظهار کرد: پیشنهاد ساخت این فیلم هم از طرف آقای شعیبی و هم آقای عسگری که سرمایهگذار اصلی فیلم بودند پیشنهاد شد و از آنجا که درباره سینمای آقای شعیبی شناخت داشتم، فیلمنامه را خواندم و همکاری کردیم و خوشبختانه کار خوب پیش رفت و از شرایط تولید و خروجی تولید بسیار راضی هستم.
شعیبی نیز در این نشست اظهار کرد: «آغوش باز» یک روی جدید از سینما برای من بود. هم در نوع فیلمسازی و هم در شکل اجرایی اتفاق خیلی خوبی بود. مدتها طرحی در ذهن داشتم و خیلی اینکه چه زمانی باید این طرح اجرایی شود برایم مشخص نبود. وقتی طرح را برای آقای عسگری تعریف کردم تقریبا شاکله همین بود که الان دیدید و کار سخت و پیچیدهای بود و خیلی خوشحالم از این اتفاق که در زندگی کاریام افتاده است. نمیتوانم بگویم بر اساس چه دستورالعملی به «آغوش باز» رسیدیم.
وی درباره مفهوم فراموشی در این فیلم گفت: اجازه دهید به جای واژه فراموشی از یادآوری استفاده کنم. ما نیاز به یادآوری همه زیباییهایی داریم که در هنجار و ناهنجاریهای زندگی ممکن است آنها را فراموش کنیم. فکر میکنم این یادآوری یکی از کلیدواژههای اصلی فیلم است.
محمدرضا میرزامحمدی طراح صحنه درباره طراحیهای صحنه موجود در این فیلم بیان کرد: خود فیلمنامه شرایط جالبی در صحنه سازی داشت. این فیلم دکوری داشت که به یک تکاملی میرسید. این برای ما مهم بود که تا جای ممکن به قصه و فیلمنامه وفادار بمانیم.
وی ادامه داد: ما سعی کردیم که تمام لوکیشن های فیلم از فرم و رنگ بهره ببرد و اگر دقت کنید هر کاراکتر در فرم و رنگ خاصی قرار دارد که به آن شخصیت کمک میکند.
سرتیپی در بخش دیگر این نشست توضیح داد: این فیلم صد در صد خصوصی است و یک ریال هم یک ارگان دولتی به آن کمک نکرده است. حمایتی هم نشده است و من و آقای عسگری بودجه فیلم را تامین کردیم. خود آقای شعیبی هم تمایلی نداشتند که از ارگان دولتی کمک گرفته شود. ما فکر میکردیم خود قصه و شرایط تولید این فیلم طوری است که به امید خدا بازگشت سرمایه خواهد داشت.
محمدمهدی عسگری مجری طرح این فیلم عنوان کرد: ما روزی دور هم نشستیم و تصمیم گرفتیم که یک فیلم عاشقانه و خانواده محور بسازیم. امیدوارم که نظر شما و مخاطبان را جلب کرده باشیم. قدم اول ما هم یک قصه خوب بود. کار سخت اما شیرین بود و توانستیم با سرمایه شخصی کار را به پایان برسانیم.
مهرداد کورشنیا اظهار کرد: نگارش این فیلمنامه مثل دو امدادی بود و اقای شعیبی بستر مناسبی را فراهم کرده بودند و این به فیلمنامهنویس خیلی کمک میکند و من که به دوستان اضافه شدم در یک کار گروهی به مدت سه ماه به فرم، شکل و ساختار فیلمنامه پرداختیم.
سجاد نجفی یکی دیگر از نویسندگان عنوان کرد: آقای شعیبی یک کارگردان صاحب سبک است و به عنوان یک فیلمنامه نویس دوست داشتم ببینم که ایشان دوست دارند، چه فیلمی بسازند. به همین دلیل به سمت مسیر داستان و قصه سوق پیدا کردیم. حس و حال خوب در همه جای این فیلم و فیلمنامه حضور داشت.
شبنم گودرزی بازیگر این فیلم درباره تکرار صفت پولپرستی زنان در سینما تصریح کرد: اول اینکه ما گروه درجه یکی داریم. نمیتوانیم بگوییم که ارزش زنها پایین میآید. همانطور که خانمها میتوانند پولپرست باشند، آقایان هم میتوانند پولپرست باشند، نمیتوانیم به این صفات جنسیتی نگاه کنیم.
مسعود سخاوت دوست آهنگساز فیلم آغوش باز درباره آسیبهای موسیقی پاپ و دلیل انتخاب موسیقی پاپ در این فیلم گفت: موسیقی پاپ مستقیما با خلقیات مردم یک جامعه در ارتباط است و اگر جنس دیگری از ادبیات را در موسیقی پاپ امروز میبینید آیینه ای از خلقیات مردم همان جامعه است.
وی افزود: باید بررسی کنیم که موسیقی پاپ ما هرچقدر از گذشته به حال حرکت کرده، چه تغییراتی داشته است. مردم در سطح جامعه با یک بررسی ساده میتوانند متوجه وضعیت اسفبار موسیقی پاپ باشند. من به عنوان مخاطب عام فکر میکنم که موسیقی پاپ با عواطف عوام جامعه در ارتباط است و دلیل انتخاب موسیقی پاپ برای این فیلم همین بوده است.
در بخش دیگری از این نشست بهروز شعیبی مطرح کرد: معتقدم که بخش مهم کیفی جامعه ما در دست خانمها است. از بدو تولد ما با یک زن همراه هستیم تا روز آخر. هرچقدر بخواهیم این رابطه انسانی را نادیده بگیریم یا سرکوب کنیم عشق و علاقه در جامعه جایش را به خشم و اعتراض می دهد.
این کارگردان ادامه داد: ما در درام میتوانیم هر پرسوناژی را تعریف کنیم اما در ناخودآگاه ما اینگونه است که برای بانوان احترام زیادی قائل هستیم. خانمها در آثار من فقط حضور کمی نداشته و شخصیت های تاثیرگذاری داشته اند.
شعیبی گفت: من خودم هیچوقت مقید به یک گونه خاص سینمایی نبودهام. به همین دلیل فکر میکنم بهترین اتفاق من در این سال ساخت در آغوش باز با یک گروه درجه یک بود. همچنین یک تهیهکننده خوب و کاربلد در کنار ما بود تا این ژانر را به درستی ارائه کنیم. کارگردانی نمیتواند در کنار یک تهیهکننده خوب فیلم بد بسازد و همچنین نمیتوان کنار یک تهیهکننده بد فیلم خوب ساخت.
بهروز شعیبی در پاسخ به این پرسش که آیا بخشی از این فیلم در واکنش به صحبتهای وزیر ارشاد درباره معین بوده است، گفت: واقعا فکر میکنید در این ۲ هفته میتوانستیم چیزی به فیلم اضافه کنیم؟
علی سرتیپی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا صحنه نوازندگی خانمها در اکران مردمی حذف میشود؟ توضیح داد: این فیلم پروانه نمایش دریافت کرده است. امیدواریم که در اکران عمومی به فیلم دست نخورد.
شعیبی در بخش دیگری و در پاسخ به این نکته که از او انتظار بیشتری میرفت، عنوان کرد: این لطف شماست که میگویید انتظار بیشتری از من داشتید اما در واقع آغوش باز فیلم خیلی خوبی است.
این کارگردان افزود: دوست داشتیم فیلم خوش آب و رنگی داشته باشیم. واقعیت امر این است، زمانی که فیلم شروع میشود فیلمنامه تمام شده است و توجه به رنگ و فرم به محتوای فیلم لطمه نمیزند. نزدیکترین ژانر به آغوش باز کمدی درام است که درباره روابط انسانی صحبت میکند و تیزیهای ناهنجاریهای اجتماعی را کمی نرم میکند. این خاصیت این ژانر است.
علی سرتیپی عنوان کرد: این فیلم صد در صد مربوط به بخش خصوصی است. از شما میخواهم که صدای چنین فیلمهایی باشید. ما سعی کردیم یک فیلم مناسب خانواده بسازیم تا حال مردم خوب شود.
علی برازنده مدیر فیلمبرداری این فیلم درباره لرزش دوربین گفت: لرزش دوربین در یک سکانس کوچک بوده، چیزی که در خود فیلمنامه است، آقای شعیبی دوست داشتند که در فیلم رنگ وجود داشت باشد به همین دلیل از این ویژگی بهره بردیم.
در پایان این نشست خشایار موحدیان تدوینگر گفت: افتخاری بود که با آقای شعیبی و وسوسهای زیاد ایشان کار کردم. تدوین این کار با دو حس و حال متفاوت آرام و هیجانانگیز برای من خیلی جالب بود.