مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات:
استانداران باید مانند رییسجمهور هنر توافقسازی داشته باشند
مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات گفت: استاندار باید همچون خود آقای پزشکیان هنر توافقسازی داشته باشد تا بتواند با همه مدیران استانی در سطوح مختلف، همکاری لازم برای پیشبرد دیدگاههای دولت را داشته باشد.
به گزارش ایلنا، علی باقری در نشست ترکیب استانداران و دولت وفاق ملی که در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری برگزار شد، تصریح کرد: دولت آقای پزشکیان را دولت برآمده از یک پروژه موفق توافقسازی میدانم و بعد از تشکیل هم این دولت یکی از ایدههای مرکزی و کانونی خود را توافق و وفاق اعلام کرده است. وفاق هم علت ایجاد این دولت و هم علت بقای آن است.
وی با بیان اینکه هنر دولت برای حفظ وفاق که نزد سه گروه عملکرد قابل قبول داشته است، گفت: یک گروه در حاکمیت قرار دارند و شاید از لحاظ سیاسی مقابل دولت باشند که در توافق با آنان این انتخابات امکانپذیر شده است. یک گروه سبد رأی آقای پزشکیان هستند که در انتخابات به او رأی دادهاند و گروه سوم هم شبکه حامیان دولت هستند.
باقری عنوان کرد: هنر دولت پزشکیان در حفظ وفاق و پیشبرد پروژه وفاق این است که به شکل متوازن بتواند، توقعات و مطالبات هر سه گروه را که البته بسیار کار شاقی است در سطح قابلقبولی محقق کند.
وی با بیان نحوهی ارتباط انتخاب مدیران با پروژه توافقسازی تصریح کرد: هر سه گروه باید مطالبات خود را در سطحی محقق شده بیابند، مورد قبول باشد، آنوقت هممسئله بودن وفاق با هر سه بخش باید حفظ شود. این موضوع پایه اصلی حفظ وفاق است که هم مبانی هممسئلگی در حل مسائل کشور را با سه گروه اشاره شده داشته باشد و نیز بتواند دستاورد به همراه آورد.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات گفت: وفاق به مثابه انتخاب مدیران غیرهمسو با تفکرات و دیدگاههای کانونی دولت که در جامعه ما فروکاسته شده است. البته این توقع را خود دکتر پزشکیان شکل داده و به آن عمل هم کرده است. اگر این توقع را رئیسجمهوری ایجاد نکرده بودند به دلیل پیشینه تاریخی این بحث، چنین امری برای یک گروه، مطالبه نبود.
باقری بیان کرد: آیا استانداران را هم میتوان در زمره همان بحث مورد نظر درباره مدیران محسوب کرد و آیا رده استانداری ویژگیهای خاصی دارد که باید مدنظر باشد؟ پاسخ به این پرسشها از توجه به کاراکتر و وظایف استانداران به خوبی به دست میآید. استاندار هم براساس قانون رئیس شورای تأمین استان است، یعنی مسئولان امنیتی زیردست استاندار مینشینند و هم رئیس شورای برنامهریزی توسعه استان است. همچنین در پارهای از وظایف استاندار مسئول اجراست. مثل انتخابات، آزادی احزاب و تجمعات و نظایر آن.
این فعال سیاسی اصلاحطلب ادامه داد: مقامی مانند استاندار با وظایف و اختیاراتی که دارد، همسنگ رئیسجمهوری است که جنس حاکمیتی دارد که مسئول و مجری حاکمیت در استان است. اگر در دولت وزرایی که به دید آقای پزشکیان این توان را دارند که اقداماتی همچون خدمات برق و آب را مدیریت کنند و به مردم برسانند، از این منظر، نگاه سیاسی آنان در این میان قاعدتاً مشکلی ایجاد نمیکند اما در زمینه استانداران باتوجه به وظایفی که دارند موضوع به شکلی دیگری است.
وی خاطرنشان کرد: کار استاندار از جنس رئیسجمهوری است و یک استاندار غیر همراهبرد با رئیسجمهوری نمیتواند، اقدامات یادشده را در چارچوب دیدگاه رئیسجمهوری پیش ببرد. انتخاب استانداران باید از میان افراد همراهبرد با رئیسجمهوری انجام گیرد تا بتوانند اقدامات یادشده را از حوزه همراهبرد با رئیسجمهوری پیگیری کنند. استاندار باید همچون خود آقای پزشکیان هنر توافقسازی داشته باشد تا بتواند با همه مدیران استانی در سطوح مختلف، همکاری لازم برای پیشبرد دیدگاههای دولت را داشته باشد.