تولید این خودرو متوقف شد؛ کسی دیگر آن را نمیخرد!
براساس اطلاعیه رسمی استلانتیس، خط تولید فیات ۵۰۰ الکتریکی در تورین به مدت چهار هفته تعطیل خواهد شد.
پس از یک دوره کوتاه رشد فروش خودروهای الکتریکی، اکنون شاهد کاهش تمایل مشتریان به خرید این خودروها هستیم.
خودروسازان اروپایی که هزینههای گزافی را صرف توسعه خط تولید خودروهای الکتریکی کرده بودند، اکنون در مرحله زیاندهی قرار گرفتهاند و محصولات الکتریکی را از تولید خارج میکنند. تولید فیات ۵۰۰ الکتریکی نیز اخیرا متوقف شده است، چرا که کسی آن را نمیخرد!
براساس اطلاعیه رسمی استلانتیس، خط تولید فیات ۵۰۰e در تورین به مدت چهار هفته تعطیل خواهد شد. فیات مدتی پیش نسخه درونسوز این مدل را از خط تولید خارج کرده بود. دلیل توقف تولید نسخه درونسوز، عدم رعایت قوانین امنیت سایبری بود.
توقف تولید فیات ۵۰۰ در اروپا پس از ۱۷ سال
نسل جدید فیات پانصد از سال ۲۰۰۷ تاکنون در اروپا به تولید میرسید؛ با این حال پس از ۱۷ سال دیگر هیچ مدلی از فیات ۵۰۰ در اروپا ساخته نخواهد شد. توقف تولید این هاچبک مشهور ایتالیایی، نشان میدهد که شرکت فیات در زمینه بازارسنجی و برنامهریزی تولید، موفق عمل نکرده است. این شرکت اکنون تصمیم دارد تا نسخه هیبریدی این خودرو را به نام فیات ۵۰۰ ایبریدا توسعه دهد و آن را در سال ۲۰۲۶ روانه بازار کند. این اقدام دیرهنگام ممکن است جان هاچبک محبوب ایتالیایی را نجات دهد.
استلانتیس در بیانیهای به خبرگزاری رویترز گفت: «این اقدام به دلیل کمبود سفارشات رخ داده است. مشکلات عمیقی بازار خودروهای برقی در اروپا را در بر گرفته است. همه تولیدکنندگان خودروهای برقی به ویژه تولیدکنندگان اروپایی، با این مساله دست و پنجه نرم میکنند.»
همانطور که اندکی قبل اشاره کردیم، تولید فیات ۵۰۰ درونسوز در تابستان امسال پایان یافت. این خودرو قوانین جدید امنیت سایبری را رعایت نمیکرد و فیات نیز تمایلی برای صرف هزینه جهت بهبود این خودرو نداشت. فیات ۵۰۰ درونسوز در لهستان به تولید میرسید و اکنون تولید آن در اروپا به طور کامل متوقف شده است. این مدل هنوز در شمال آفریقا مونتاژ میشود، اما نسخههای فیات ۵۰۰ که در شمال آفریقا تولید شدهاند، واجد شرایط حضور در بازار اروپا نیستند.
فیات تنها خودروسازی نیست که از کاهش تقاضای خودروهای برقی ضربه دیده است. تویوتا، جنرالموتورز، فورد، آستون مارتین و مرسدسبنز در حال توسعه و بهبود موتورهای احتراق داخلی هستند تا نسل بعدی این خودروها را به بازار عرضه کنند؛ بنابراین برخلاف خوشبینیهای اولیه اتحادیه اروپا و سایر نهادهای همفکر آنها، بازار خودرو حداقل در کوتاهمدت به طور کامل الکتریکی نخواهد شد.