ایلنا گزارش میدهد؛
شکست در طرح پیشفروش بلیط قطار
عدم تناسب میان تعداد قطار و نیاز مردم به خرید بلیط قطار باعث شده تا مردم در همان نخستین ساعات بازگشایی سامانه فروش بلیط با کمبود بلیط مواجه شوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چند وقتی است که طرح پیشفروش بلیطهای قطار باعث بروز مشکلاتی برای مسافران شده است، به خصوص در ایام پیک سفرها و مناسبتهایی نظیر ایام اربعین یا عید نوروز و ولادت ها و شهادت هایی که چند روزی کشور تعطیل می شود کمبود بلیط قطار بیشتر خودنمائی میکند.
طرح پیش فروش بلیط قطار یکی از خدماتی است که از سوی شرکتهای ریلی ارائه میشود، این خدمت به مسافران این امکان را میدهد تا بلیطهای خود را از قبل تهیه کنند تا هم از تخفیفها بهره مند شوند و هم از موجود بودن صندلیها اطلاع پیدا کنند.
از عدم شفافیت در نرخ گذاریها تا بوجود آمدن مشکلات فنی در سیستم خرید آنلاین
پای صحبت مسافران که می نشینی از عدم شفافیت در قیمتگذاری بلیطهای پیشفروش گلایه می کنند و می گویند قیمتها ممکن است به طور ناگهانی تغییر کند و دیگر نتوانیم به درستی برنامهریزی کنیم.
در این میان فرایند فروش بلیط قطار اربعین هم به صورت اینترنتی انجام میشود، اما بسیاری از زائران به دلیل مشکلات فنی و عدم دسترسی به اینترنت، قادر به خرید بلیط آنلاین نیستند و این موضوع نیاز به راهحلهای جایگزین و بهبود سیستم فروش بلیط دارد.گاهی با بوجود آمدن مشکلات فنی در سیستمهای آنلاین و یا قطعی های مکرر و سرعت پائین اینترنت، پیش فروش بلیطها مختل می شود و مسافران به راحتی قادر به خرید بلیط نیستند.
عدم انعطافپذیری در تغییر یا لغو بلیط
در کنار این موارد بسیاری از شرکتهای ریلی قوانین سختگیرانهای برای تغییر یا لغو بلیطهای پیشفروش دارند که این مسئله میتواند برای مسافرانی که برنامههایشان تغییر میکند، مشکلساز باشد.
پیش فروش بلیط قطار در ایران با وجود مزایای خود، با چالشها و مشکلاتی نیز همراه است که نیاز به بهبود و اصلاح دارد. شرکتهای ریلی باید با افزایش شفافیت درقیمتگذاری،بهبود سیستمهای آنلاین، انعطافپذیری بیشتر در تغییر و لغو بلیط و ارائه پشتیبانی بهتر، تجربه بهتری را برای مسافران فراهم کنند.
نارضایتی مردم از طرح پیشفروش بلیطها
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران با گلایه از طرح پیشفروش بلیطها که باعث نارضایتی مردم شده است، به ایلنا گفت: لغو سفرها یکی از مواردی است که به کرات تکرار شده و باعث ایجاد بحران نیز شده است، اما تا مادامی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد و میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، این مشکلات نیز وجود دارد.
رفیعی شاد، ادامه داد: در واقع استفاده از کلمه پیشفروش نیز اشتباه است و در تمام دنیا سامانه خرید بلیط از یک ماه پیش از موعد باز میشود و تقاضا به مقدار معقول است و مردم میتوانند بلیط را قبل از تاریخ سفرشان خریداری کنند. اما در ایران تقاضای خرید بیش از تعداد بلیط است و در همان دقایق ابتدایی بازگشایی سامانه فروش بلیطها را میفروشند و بسیاری از مردم موفق به خرید بلیط نمی شوند.
او گفت: تنوع وسایل حمل و نقل عمومی باعث ایجاد رقابت شده است و فرد انتخاب میکند که با کدام شرکت و با چه وسیلهای به سفر برود اما در ایران به دلیل تحریمها و مشکلاتی که بوجود آمده است، تنوع خدمات مسافرتی بسیار کم شده و مسافر به محض ورود به سامانه به اجبار تنها امکانی که داشته باشد را انتخاب میکند.
افزایش تقاضا و رشد قیمتها به دلیل اربعین
با نزدیک شدن به ایام اربعین، تقاضا برای سفر به کربلا به شدت افزایش پیدا می کند و یکی از روشهای محبوب برای سفر به این مکان زیارتی استفاده از قطار است. با این وجود مشکلات و چالشهایی از قبیل کمبود ظرفیت، افزایش تقاضای زائران، ظرفیت محدود قطارها و ... وجود دارد که شرکت در این مراسم را با مشکل روبرو کرده است.
در حال حاضر قیمت بلیط قطار اربعین نسبت به سایر ایام سال افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت برای بسیاری از زائران که از اقشار کمدرآمد هستند، مشکلساز شدهاست.
به نظر می رسد کیفیت خدمات ارائه شده در قطارهای اربعین نیز نیاز به بهبود دارد چرا که برخی از زائران از کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی در قطارها شکایت دارند. همچنین، تأخیرهای مکرر در حرکت قطارها نیز باعث نارضایتی زائران شده است.
با توجه به مشکلات و چالشهای موجود در زمینه تهیه بلیط قطار اربعین، نیاز به برنامهریزی و بهبود خدمات ارائه شده به زائران حسینی نیز احساس میشود که افزایش ظرفیت قطارها، کاهش قیمت بلیط، بهبود کیفیت خدمات و تسهیل فرآیند فروش بلیط میتواند به رضایت بیشتر زائران و تجربهای بهتر از سفر به کربلا منجر شود.