خبرگزاری کار ایران

تأمین مواد اولیه از بورس چالش صنعت لوازم خانگی کشور/ میزبان ۳۰ هیات تجاری دنیا در نمایشگاه هامکس هستیم

تأمین مواد اولیه از بورس چالش صنعت لوازم خانگی کشور/ میزبان ۳۰ هیات تجاری دنیا در نمایشگاه هامکس هستیم
کد خبر : ۱۵۱۴۱۴۹

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در نشست ویژه برگزاری نمایشگاه صنایع لوازم خانگی ایران در سال 1403 که با حضور فرشاد براتی مدیرعامل شرکت تابناک توسعه فیدارمجری برگزاری نمایشگاه هامکس 2024 برگزار شد، گفت: حجم بازار لوازم خانگی در ایران حدود 6.5 میلیارد دلار است و رشد سالانه نیز با توجه به گروه‌های کالایی از 5 تا 20 درصد براورد شده است.

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در نشست ویژه برگزاری نمایشگاه صنایع لوازم خانگی ایران در سال ۱۴۰۳ که با حضور فرشاد براتی مدیرعامل شرکت تابناک توسعه فیدارمجری برگزاری نمایشگاه هامکس ۲۰۲۴ برگزار شد، گفت: حجم بازار لوازم خانگی در ایران حدود ۶.۵ میلیارد دلار است و رشد سالانه نیز با توجه به گروه‌های کالایی از ۵ تا ۲۰ درصد براورد شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اهام ایران، وی گفت: سهم صنعت از GDP، ۱۳ درصد است، اما ۶۸ درصد از مالیات کل کشور را بخش صنعت می‌پردازد که اصلا متناسب نیست و باعث می‌شود که صنعت روز به روز ضعیف‌تر شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه طراحی و نوآوری محصول، تربیت کارشناسان و شبکه تامین قطعات و تهیه استانداردها را به صورت جدی از طریق این مرکز پیگیری خواهیم کرد و افزود: حجم گردش مالی بازار لوازم خانگی در دنیا ۶۰۰ میلیارد دلار است که بطور متوسط رشد پنج درصدی برایش پیش‌بینی و تاکنون انجام شده است؛ در ایران، حدود ۶.۵ میلیارد دلار، گردش نقدینگی بازار لوازم خانگی است و رشد سالانه بسته به شرایط کشور، در برخی گروه‌های کالایی از پنج-شش درصد تا ۲۰ درصد ادامه دارد.

عباس هاشمی تصریح کرد: سهم صنعت ۱۳ درصد از  GDP کشور و سهم صنعت لوازم خانگی ۱.۴ درصد از سهم GDP کشور است. متاسفانه باتوجه به سهمی که دارد؛ از سوی دیگر سهم مالیاتی که صنعت لوازم خانگی پرداخت می‌کند، ۶۸ درصد از مالیات کل کشور است؛ این سهم ۱۳ درصدی GDP و سهم ۶۸ درصدی مالیاتی، تناسب ندارد؛ تدوام این شرایط سبب خواهد شد که این صنعت روز به روز نحیف‌تر شود.

این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در برنامه توسعه هفتم، هشت درصد رشد اقتصادی و ۸.۵ درصد رشد صنعت پیش‌بینی شده است. در حال حاضر رشد صنعت تقریبا محقق شده اما رشد اقتصادی، فعلا پایین‌تر از درصد پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر رشد صنعت لوازم خانگی به لحاظ ارزش افزوده صنعتی کشور، رشد ۱.۴ درصدی را دارد.

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران در تشریح مشکلات این صنعت، گفت: در وهله‌ اول می‌توان به تامین مواد اولیه اشاره کرد. تامین مواداولیه در کشور ما باتوجه به سازوکار بورس کالا، یکی از معضلاتی است که هم در بخش فولاد، مس و پتروشیمی، تامین به حد کافی نیست و از سوی دیگر با قیمت‌های مناسب به دست‌ تولیدکننده نمی‌رسد که علت آن به دلیل عرضه ناکافی یا سازوکار قیمت‌گذاری در بورس است؛ بنابراین نیاز است که به شکل جدی به این موضوع پرداخته و اصلاح شود. تامین مواداولیه، اصلی‌ترین و قدم اول برای توسعه بخش تولیدی، صادرات و توسعه واحدهای صنعتی است.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری دستوری یا به عبارتی اعمال سیاست‌های سرکوب قیمتی در کشور وجود داشت، انجمن لوازم خانگی و دیگر واحدهای صنعتی بسیار به این موضوع پرداخته‌اند و با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و سازمان حمایت، جلسات مختلف صورت گرفته و با دلایل منطقی اعتراض خود را اعلام کرده‌اند که این سیاست قیمت‌گذاری دستوری، با توجه به اینکه مواداولیه با نرخ آزاد به دست تولیدکننده می‌رسد، منطقی نیست؛ اما خوشبختانه امروز خبری شنیده شد که گویا قرار است، قیمت‌گذاری را بیشتر محدود به کالاهای اساسی کنند و برای سایر گروه‌ها برداشته شود.

وی افزود: به عنوان یک کارشناس، بزرگترین مشکل صنعت کشور بصورت عام و بصورت خاص در صنعت لوازم خانگی، در حقیقت قطع ارتباط سیستماتیک ما با جهان و عدم مشارکت صنعت  لوازم خانگی در زنجیره جهانی تامین و ارزش است. بایستی جایگاه ما مشخص شود؛ این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم و تاکید داریم که تا این اتفاق‌ها نیفتد، به توسعه پایدار صنعتی که قطعا صادرات پایدار را هم به‌دنبال خواهد داشت، نخواهیم رسید.

این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی تصریح کرد: سایر مسائل نیز مربوط به شرایط داخلی است و شامل تکانه‌های بیرونی نمی‌شود که از جمله‌ آن‌ها، بحث مشکلات در تامین نقدینگی پایدار، استمرار تامین مواداولیه، سازوکار بازارسرمایه است که باید به آن‌ها پرداخت وبیشتر هم تاکید بر این است که باید در زنجیره جهانی قرار بگیریم. انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، به عنوان بزرگترین انجمن صنعت لوازم خانگی کشور و تنها انجمن ملی صنعت لوازم خانگی ایران، با اعتقاد براینکه بایستی پلتفرم پیوستن به زنجیره جهانی را آماده کنیم، دیدارهای بسیاری با طرف‌های خارجی برگزار کرده و اخیرا گروه بسیار خوبی از کشور چین به بازدید از مراکز صنعتی به ایران سفر کردند.

همکاری با چینی‌ها برای ایجاد یک مرکز مشترک

هاشمی ادامه داد: حلقه‌هایی که صنعت لوازم خانگی ایران در آن دچار مشکل است را با طرف چینی مطرح کردیم و توافق‌های بسیار خوبی هم صورت گرفت. بطور مثال در حوزه‌های تحقیق و توسعه و ایجاد یک مرکز مشترک در این راستا برای صنعت لوازم خانگی با بخش چینی (که متخصص در این حوزه هستند) به توافق رسیدیم که ایجاد شود. همچنین بحث طراحی محصول و نوآوری نیز هست که مشارکت خواهیم داشت. در بحث شبکه و زنجیره تامین قطعات با طرف چینی را بصورت جدی پیگیری کردیم که صرفا هم بصورت واردات نباشد؛ چراکه اعتقاد ما بر این است که صنعت قطعه‌سازی، موتور محرکه‌ توسعه صنعت کشور است؛ بنابراین شبکه تامین قطعات و تهیه استانداردهای لازمه این قطعات را در برنامه داریم. محور آخر توافقات نیز، در زمینه بازاریابی است.

دبیرانجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: کشور چین در حوزه بازاریابی سهم بازاریابی بسیاری در دنیا دارد و کشوری در دنیا نیست که در آن محصولات چینی وجود نداشته باشد و کشوری نیست که چین در آن سرمایه‌گذاری نکرده باشد؛ بنابراین ما بابد در بخش بازاریابی و فروش، با طرف چینی‌ همکاری داشته باشیم.

سخن گفتن از تحریم نمایشگاه قطعا منطقی نیست

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه، به موضوعات مطرح شده توسط یکی از رسانه‌ها در خصوص تحریم شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه لوازم‌ خانگی پیش‌رو، ضمن تکذیب تمام موارد مطروحه تصریح کرد: گفته شده است که علت تحریم این شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه، به سبب عدم حضور طرف‌های خارجی، عدم شفافیت در نحوه واگذاری نمایشگاه توسط وزارت صمت، دریافت مبالغ هنگفت برای اختصاص غرفه در سالن ۳۸A و حضور برندهای متفرقه همچون ظروف، کارد و چنگال، ظروف پلاستیکی در کنار تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده است؛ به صراحت بنده اعلام می‌کنم که هیچیک از این موارد صحت ندارد؛ چراکه به ترتیب طبق مقررات برگزاری نمایشگاه‌ها، خضور سه هیات تجاری ضروری است؛ در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی امسال، میزبان ۳۰ هیات تجاری از ۳۰ کشور دنیا هستیم که در این نمایشگاه حضور دارند.

هاشمی ادامه داد: در موضوع عدم شفافیت در واگذاری توسط وزارت صمت نیز، همانطور که اشاره شد مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده و هیچ شبه و عدم شفافیتی در آن وجود ندارد. در موضوع سوم (پرداخت مبالغ هنگفت) باز هم بنابر دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، تعرفه‌ها را خود سازمان مشخص می‌کند و در اینجا هم شبه‌ای وجود ندارد؛ ۲۲ هزار و ۶۹۰ مترمربع فضای نمایشگاهی در ۱۳ سالن در اختیار بیش از ۳۰۰ شرکت و واحد تولیدی حاضر در نمایشگاه است. در نهایت هم موضوع ظروف پلاستیکی و برندهای متفرقه مطرح که ابتدای صحبت‌ها اشاره کردیم چه گروه‌های کالایی (لوازم خانگی بزرگ و کوچک، صوتی و تصویری، سرمایشی و برودتی و…) حضور دارند. براین اساس ادعاهای مطروحه همگی کذب است؛ اینکه برخی شرکت‌ها در این نمایشگاه حضور ندارند، به سبب سیاست‌ها وپروتکل‌های خود شرکت بوده و موضوعات نظیر تحریم‌ها، به هیچ عنوان مطرح نیست و اصلا کلمه “تحریم” درست نیست.

بیست و چهارمین نمایشگاه صنایع لوازم خانگی ایران از نوزده تا بیست و دوم مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، میزبان فعالان، دانش پژوهان وعلاقمندان برای بازدید از این رویداد بین‌المللی خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز