خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل و تأثیر ترور یحیی سنوار توسط ارتش اسرائیل/ گزینه‌های احتمالی برای هدایت دفتر سیاسی حماس

دلایل و تأثیر ترور یحیی سنوار توسط ارتش اسرائیل/ گزینه‌های احتمالی برای هدایت دفتر سیاسی حماس
کد خبر : ۱۵۴۴۴۳۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: با ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، پایان جنگ در غزه محقق نخواهد شد و حماس همچنان بر مواضع خود علیه اسرائیل از حیث سیاسی و میدانی تاکید خواهد کرد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دلایل و ابعاد ترور یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس توسط اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اسرائیل در شرایط کنونی با توجه به اینکه در جنگ کلاسیک به بن‌بست رسیده و هزینه‌های زیادی را متحمل شده، عملاً ضربات سختی را تجربه کرده و حدود دو هزار نظامی خود را در این جنگ از دست داده است. این در حالیست که مسأله ترور شخصیت‌های محور مقاومت در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است که البته از گذشته هم این روند توسط تل‌آویو اجرایی می‌شد. در این راستا ترور یحیی سنوار که یک چهره شاخص سیاسی و نظامی حماس به حساب می‌آمد، اساساً یک روند مشخص را به تصویر می‌کشد که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: سنوار در طول یک سال گذشته و از زمان شروع عملیات ۷ اکتبر و جنگ میان حماس و اسرائیل ضربات زیادی به اسرائیل وارد کرد. رژیم صهیونیستی می‌دانست که او یک مهره کلیدی محسوب می‌شود و هزینه‌های گزافی را به ارتش اسرائیل تحمیل کرد. از منظر دیگر باید توجه شود که جریان‌هایی مانند حماس یا جهاد اسلامی با ترور شخصیت‌های اصلی از بین نمی‌روند و گزینه‌های بعدی می‌توانند اشخاصی باشند که این جریان را همانند گذشته رهبری کنند. یکی از این گزینه‌ها خلیل الحیه است که یک چهره سیاسی به شمار می‌رود اما یحیی سنوار به صورت علنی یک گزینه نظامی سیاسی بود که پتانسیل‌های خاص خود را داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: گزینه دیگر خالد مشعل است که از اواسط دهه ۹۰ تا سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان مسئول دفتر سیاسی حماس ایفای نقش کرد و یک بار هم توسط موساد در اردن ترور شد که در نهایت اقدامات پادشاه وقت این کشور موجب شد تا خالد مشعل از مرگ جان سالم به در ببرد. در مورد این گزینه ملاحظاتی در قبال راهبردها و نگاه وی وجود دارد و در داخل حماس هم برخی‌ها اعتقاد دارند که او بیش از حد به ترکیه نزدیک شده بود و به نوعی انتقادهایی هم علیه وی مطرح شد. این در حالیست که احتمال دارد حماس وی را به عنوان مسئول دفتر سیاسی جدید این جنبش انتخاب کند. همچنین اسامه حمدان هم گزینه دیگر می‌تواند باشد و او همانند گزینه‌های قبل صرفاً یک شخصیت سیاسی است. کسانی دیگر مانند موسی ابومرزوق هم از گزینه‌های مطرح برای نقش‌آفرینی در قالب رئیس دفتر سیاسی حماس خواهند بود اما در نهایت باید دید که چه کسی از سوی این جنبش انتخاب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که تاکنون ۱۷ دور مذاکرات با محوریت آتش‌بس انجام شده و مصر و قطر در این بین نقش خود را ایفا کردند اما همچنان این مذاکرات به نتیجه مثبت نرسیده است. واقعیت این است که هم اکنون بحث سیاسی و مذاکرات خروجی نداشته است و این مسئله در زمانی انجام شده که ایالات متحده هم در اثنای تحولات منطقه به صورت علنی به اسرائیل در خصوص ترور رهبران مقاومت چراغ سبز نشان داده است که نشان می‌دهد اوضاع و احوال به همان روال سابق ادامه خواهد داشت. نکته نهایی این است که با ترور یحیی سنوار، پایان جنگ در غزه محقق نخواهد شد و حماس همچنان بر مواضع خود علیه اسرائیل از حیث سیاسی و میدانی تأکید خواهد کرد تا با کسب دستاورد نظامی در نهایت در مورد آتش‌بس بتواند یک مذاکره مشخص را ادامه دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز