خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی بیگدلی؛

چالش‌های رهبر حزب کارگر انگلیس پس از نخست‌وزیری

چالش‌های رهبر حزب کارگر انگلیس پس از نخست‌وزیری
کد خبر : ۱۵۰۲۰۲۳

اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاندیدای جمهوری‌خواه پیروز میدان شده و وارد کاخ‌سفید شود، احتمال بروز اختلاف و فاصله میان لندن و واشنگتن افزایش پیدا می‌کند.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل اروپا و آمریکا طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل افول حزب محافظه‌کار انگلیس و پیروزی حزب کارگر در انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور پرداخت که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

یکی از دلایلی که ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر انگلیس انتخاب شد، تسلط او بر مسائل اقتصادی بود. او قبل از رسیدن به نخست‌وزیری، وعده داده بود که اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را کنترل خواهد کرد اما به دلیل مسأله اوکراین و ارسال کمک‌‌های لندن به این کشور همزمان با حمایت ایالات متحده از کی‌یف، انتقادهای زیادی از وی اتفاق افتاد و او به نوعی تحت فشار مضاعف از سوی افکار عمومی قرار گرفت.

از سوی دیگر، ادامه پیامدهای برگزیت هم در این راستا بر آرای حزب محافظه‌کار بی تأثیر نبود. اگرچه خروج انگلیس از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمان نخست‌وزیری بوریس جانسون انجام شد و تبعات اقتصادی زیادی را برای لندن به وجود آورد، اما ریشی سوناک هم نتوانست بر تبعات اجتماعی و اقتصادی این پرونده غلبه کند و به همین دلیل انگلیس با مشکلاتی روبه‌رو شد که سوناک زیر فشار مضاعف و انتقادهای گسترده قرار گرفت. واقعیت این است که افزایش تورم و مشکلات اقتصادی در نتیجه به سلطه حزب محافظه‌کار بر انگلیس پس از ۱۴ سال پایان داد.

در شرایط فعلی که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر پیروز انتخابات پارلمانی زودهنگام انگلیس شده و حالا نخست‌وزیری این کشور را در اختیار دارد، باید گفت که او بحران مهاجران را پیش‌روی خود دارد. او می‌تواند به دلیل نگاه سیاسی‌اش، با دموکرات‌ها که در داخل خود تفکر چپ را هم جای داده‌اند، روابط خوبی برقرار کند اما نکته اینجاست که اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، دونالد ترامپ پیروز میدان شده و وارد کاخ‌سفید شود، احتمال بروز اختلاف و فاصله میان لندن و واشنگتن افزایش پیدا می‌کند که این موضوع به تضاد میان طرز فکر استارمر به عنوان رهبر حزب کارگر و دونالد ترامپ برمی‌گردد.

این در حالیست نخست‌وزیر جدید انگلیس در حالی روی کار آمده که در اروپا هم راستگراهای افراطی یک خیز محسوس در سپهر سیاسی قاره سبز برداشته‌اند که می‌تواند چالش‌های خاص خود را برای استارمر به وجود بیاورد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز