خبرگزاری کار ایران

عرب سنتر واشنگتن دی سی:

روند عادی‌سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل همچنان ادامه دارد

روند عادی‌سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل همچنان ادامه دارد
کد خبر : ۱۴۳۷۰۷۶

یک موسسه آمریکایی نوشت که عادی‌سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل با وجود جنگ غزه همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، موسسه عرب سنتر واشنگتن دی سی پیش‌‌بینی کرد که عادی‌سازی بین کشورهای عربی و اسرائیل از پیامدهای ناشی از جنگ غزه در امان بماند و این کشورها همزمان با ادامه حمایت از مسئله فلسطین از توافقنامه آبراهام نیز حفاظت خواهند کرد. 

در این گزارش که با عنوان «عادی‌سازی با وجود جنگ غزه ادامه دارد» منتشر شد، می‌نویسد: «موفقیت عادی‌سازی بین اسرائیل، اردن و مصر از بسیاری از آزمون‌های بد عبور کرده است و وضعیت توافق نامه‌های عادی‌سازی جدید با سایر کشورهای عربی نیز در حال حاضر به همین منوال است، زیرا آزمون جنگ در غزه قوی است و احتمالا توافق‌های عادی‌سازی سال ۲۰۲۰ از این آزمون عبور کنند».  

در ادامه این گزارش آمده است که امارات از جمله معدود کشورهای عربی بود که بلافاصله حمله حماس به اسرائیل را محکوم و تاکید کرد که این جنبش نماینده مردم فلسطین نیست.

این گزارش، امارات را به عنوان پایدارترین امضاکننده توافقنامه آبراهام توصیف کرده و اظهارات اخیر «انور قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات متحده عربی را یادآور شده است که گفت: «امارات یک تصمیم استراتژیک اتخاذ کرده است‌ و تصمیمات راهبردی بلندمدت هستند و هیچ شکی نیست که هر تصمیم استراتژیک با موانع متعددی روبرو خواهد بود و ما با مانع بزرگی روبرو هستیم که باید با آن مقابله کرد».

در ادامه این گزارش با اشاره به کشور بحرین تاکید شده است که این کشور بر روی طناب محکمی راه می‌رود و تلاش می‌کند شکاف بین مردم حامی فلسطین و روابط دولت با اسرائیل و ایالات متحده را پر کند.

این گزارش حاکی از آن است که بحرین تنها کشور عربی است که رسما به عملیات جدید «نگهبان سعادت» توسط ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای به اصطلاح حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ در برابر حملات یمن پیوسته است.

بر اساس این گزارش، مشارکت بحرین در این لحظه از تشدید تنش‌های منطقه‌ای نشان‌دهنده تمایل این کشور برای حفظ منافع شرکای امنیتی است نه توجه به افکار عمومی داخلی. 

درباره مراکش نیز ‌در این گزارش آمده است که مردم ان کشور با قدرت از غزه حفاظت می‌کنند و خواستار توقف هر گونه روند عادی‌سازی هستند اما با این حال، بعید است که دولت مراکش به خواسته‌های مردمی برای تعلیق عادی‌سازی با اسرائیل واکنش نشان دهد، زیرا چنین اقدامی می‌تواند منجر به لغو به رسمیت شناختن حاکمیت این کشور بر صحرای غربی توسط تل‌آویو شود و همچنین تأثیر منفی بر روابط رباط با واشنگتن خواهد داشت.

نویسندگان این گزارش بر این باور هستند که کشورهای توافق آبراهام با حمایت از فلسطین و مخالفت با سیاست اسرائیل مواضع صریح خود را در قبال جنگ غزه ابراز خواهند کرد و در عین حال خواستار کمک‌رسانی به ساکنان نوار غزه حواهند شد اما آنها همزمان از روابط خود با تل‌آویو دفاع کنند و اقداماتی را برای تعلیق این روابط و یا عقب‌نشینی از آنها انجام نخواهند داد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز