مدیرعامل گروه سایپا عنوان کرد:
افزایش ۲۶ درصدی تولیدات گروه خودروسازی سایپا در سال جاری
برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت خودروسازی سایپا
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه این گروه در سال جاری به سمت ارتقای کیفیت، کاهش هزینههای تولید و تنوع بخشی به سبد محصولات خود گام برداشته است، گفت: بر اساس برنامه ارائه شده تولید محصولات گروه سایپا در سال جاری افزایش ۲۶ درصدی خواهد یافت.
به گزارش ایلنا به نقل از سایپانیوز، جواد توسلیمهر در مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده شرکت سایپا منتهی به ۲۹ اسفندماه سال گذشته، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر بر جهش تولید و اشتغال تاکید داشتند چرا که این امر، برای کشور ارزش افزوده، رشد تولید ناخالص داخلی، رفاه، خودکفایی و تکنولوژی خواهد داشت، تصریح کرد: در صنعت به جهت نیروی انسانی و تکنولوژی مزیتهای متعددی داریم لذا با امیدواری به آینده و تدبیر میتوان به اهداف و برنامههای توسعهای دست یافت.
وی با بیان اینکه در زمان حضور بنده به عنوان مدیرعامل گروه سایپا، وضعیت مالی این گروه بسیار نامناسب بود و بدهی بسیار بالایی در حوزه بانکی، زنجیره تامین و قطعه سازان داشت، افزود: به طور قطع با اقدامات موثر چون کاهش هزینهها برای تمامی شرکتهای گروه میتوان از بحرانهای مالی عبور کرد و تعهدات معوق را به صفر رساند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری همواره باعث زیان در صنعت خودرو شده است، گفت: در کمیته خودرو در بحث خودروهای جدید گروه سایپا، اقدامات مناسبی صورت گرفته و در حوزه محصولات قدیمیتر هم مقرر شده که تا پایان سال و با دریافت مجوزهای لازم، اصلاح قیمت داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که باید با جدیت دنبال شود، تیراژ تولید است و اگر غیر از این امر باشد، تولید خودرو، اقتصادی نخواهد بود، اذعان داشت: بر اساس برنامه ارایه شده، تولید محصولات گروه سایپا در سال جاری رشد ۲۶ درصدی خواهد داشت.
توسلیمهر افزود: در مسیر تولید، موانع داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد، موانع خارجی نشات گرفته از تحریمهای بین المللی و موانع داخلی به جهت تصمیمگیریهای سریع و بدون برنامه و تاخیر در تخصیص ارز و ... است؛ البته این چالشها قابل مدیریت شدن است.
وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته میزان فروش گروه سایپا از لحاظ ارزشی ۴۳ درصد رشد داشته که دلیل اصلی آن تغییر سبد محصولات بوده است. این در شرایطی است که هیچ افزایش قیمتی برای محصولات اعمال نشده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در سه ماه اول سال گذشته شرکتهای سایپا، پارس خودرو و زامیاد زیانده بودند و این در حالی است که در سه ماه سال جاری ۲ هزار و ۷۴۶ میلیارد سود داشتند و این روند ادامه دارد، گفت: زیان عملیات در سه ماه اول سال گذشته سایپا ۱۰۸۵ میلیارد تومان بود یعنی هر چه بیشتر تولید میشده، زیان بیشتر بوده و این در حالی است که در سه ماه اول امسال ۱۱۱۵ میلیارد تومان سود عملیات به دست آمده و روند برعکس شده است.
وی با بیان اینکه نرخ هزینههای تامین مالی از ۲۴ درصد به ۳۷ درصد رسیده و این موضوع باعث شده هزینه مالی در ۳ ماه سال جاری رشد ۸۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشد، اظهار داشت: اقدامات مناسبی در حوزه مالی انجام شده و پیش بینی میشود که هزینه مالی در حدود ۳.۳ همت کاهش پیدا کند؛ البته در این مسیر باید به سمت تامین منابع ارزان قیمت و بلند مدت باشیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: به منظور تامین منابع ارزان قیمت در نظر است که امسال ۷ شرکت از گروه سایپا وارد بازار سرمایه شود؛ این موضوع باعث ورود نقدینگی ارزان تر از بازار سرمایه می شود، که مقدمات آن انجام شده است. همچنین در حوزه کاهش هزینهها، بعضی قطعات تا ۵۰ درصد قیمت تامین آن کاهش یافته و بر این اساس پیش بینی میشود که امسال بیش از ۱۰ همت کاهش هزینه در تامین داشته باشیم.
توسلیمهر افزود: فروش حدود ۶۶ هزار دستگاه محصولات سایپا در سال جاری با سود همراه خواهد بود. همچنین ۱۵۱ هزار دستگاه از محصولات تجاری گروه و ۶۰ هزار دستگاه از محصولات وارداتی با سود فروخته خواهد شد؛ مجموع این عوامل باعث میشود که از زیان خارج شویم.
وی با بیان اینکه چهار ماه ثبت سفارش انجام نشده ولی با این حال روند تولید مثبت بوده است، گفت: با تلاش تمامی کارکنان و با وجود سختیها، توانستیم در حوزه تامین رشد داشته باشیم به گونهای که در ۶ ماه گذشته میانگین تولید از هزار و ۷۰۰ دستگاه به بیش از ۲ هزار دستگاه در سه ماه ابتدایی امسال رسیده است و در ماههای آینده با ورود محصولات جدید، جهش در تولید خواهیم داشت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه حوزه کیفیت بسیار مهم است و نگاه ویژهای در این حوزه داریم، افزود: هفته گذشته رتبه شرکت سایپایدک در خدمات پس از فروش از گرید ۲ به گرید ۱ ارتقا یافته که نشان از افزایش کیفیت محصولات و عملکرد مناسب کیفی بوده است. همچنین ۹۸ پروژه کیفی تعریف شده که تاکنون ۳۰ درصد آن انجام شده و تا پایان سال مابقی آن انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه شرکت سایپا در دهه فجر چهار محصول جدید را عرضه خواهد کرد که دو خودرو آن EVR و دو خودرو هم تمام برقی خواهد بود، یادآورشد: در حوزه توسعه محصول شرایط خوبی داریم، به نحوی که در سایپاسیتروئن محصولات جدیدی تولید خواهد شد و به زودی یکی از محصولات جدید این مجموعه عرضه خواهد شد. در حوزه خودروهای تجاری هم شاهد جهش تولید هستیم؛ سایپادیزل در سال جاری بیش از ۱۵۰ درصد رشد تولید خواهد داشت که در حوزه محصولات نوین و برقی و محصولات دیگر چون کشنده، کامیونت و کمپرسی محصول جدید خواهیم داشت. علاوه بر این شرکت زامیاد، اتوبوس بین شهری که نیاز اصلی کشور است را عرضه خواهد کرد؛ همچنین عرضه اتوبوس درون شهری برقی و دیزلی در دستور کار است.
خاطرنشان میشود طبق گزارش سایپا نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت خودروسازی سایپا (سهامی عام)، با حضور علی شیدایی، رئیس هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا به عنوان رییس مجمع؛ غلامرضا چنانه، قائم مقام مالی و اقتصادی مدیرعامل شرکت سایپا به عنوان دبیر مجمع؛ جواد مالکی، نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و صادق سلیمی، نماینده صندوق بازنشستگی فولاد به عنوات ناظران اول و دوم؛ مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت سایپا؛ حسابرس و نماینده سازمان بورس برگزار شد.
این مجمع با دستور جلسه استماع گزارش هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی شرکت، بررسی و تصویب صورتهای مالی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۲، انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانونی برای سال مالی ۱۴۰۳ آغاز شد.
پس از قرائت گزارش هیأت مدیره در مورد فعالیتها و ارایه توضیحات مدیرعامل گروه، صورتهای مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ شرکت خودروسازی سایپا مورد تصویب سهامداران و مجمع قرار گرفت و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس و حسابرس قانونی و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهیهای شرکت برای سال ۱۴۰۳ تعیین و اعضای حقوقی هیات مدیره با تصویب اکثریت اعضاء انتخاب شدند.
شایان ذکر است؛ پس از مجمع عمومی عادی سالیانه، مجمع عمومی فوق العاده شرکت خودروسازی سایپا برگزار و اصلاح ماده ۲ اساسنامه مرتبط با موضوع فعالیت شرکت به تصویب رسید.
در این جلسه سهامداران سوالات خود را مطرح کردند و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به این سوالات پاسخ دادند. جلسه یاد شده به صورت مجازی و آنلاین برای سهامداران برگزار شد.