مدیر عامل شرکت راهآهن:
چشمههای بار را به ریل میرسانیم / کاهش تصادفات جادهای با افزایش سهم ریل از حمل بار

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اتصال نقاط بار و چشمههای بار به شبکه ریلی کشور است، گفت: با انتقال بخشی از جابه جایی بار از جاده به ریل تصادفات جادهای هم کاهش پیدا میکند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جبارعلی ذاکری در تفاهمنامه سه جانبه شرکت راه آهن با شرکتهای سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق جهت طراحی و احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری با بیان اینکه رویکرد راه آهن اتصال به نقاط و چشمه های بار است و در اسناد بالادستی این موضوعات دیده شده و ما هم در این زمینه اقداماتی را انجام دادهایم، اظهار داشت: طبق برنامه هفتم توسعه، حجم انتقال بار در شبکه ریلی باید افزایش پیدا کند و برای افزایش سهم ریل از جابهجاییها اقداماتی در دست اجرا داریم.
وی با بیان اینکه یکی از آثار انتقال بار از جاده به سمت ریل کاهش تصادفات جادهای است، ادامه داد: در چند سال اخیر شاهد تصادفات قابل توجه جادهای هستیم و امروز میزان تلفات ناشی از تصادفات جادهای به ۲۰ هزار نفر در سال رسیدهاست.
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: با انتقال بخشی از جابه جایی بار از جاده به ریل تصادفات جادهای هم کاهش پیدا میکند از سوی دیگر سرعت انتقال بار از طریق ریل افزایش و میانگین سرعت بار بیشتر شود.
ذاکری افزود: طبق آمار تصادفات منجر به فوت و مصدوم شدن به۳۶۰ هزار نفر رسیده است که اگر شیفت تو ریل در بخش های که ظرفیت وجود دارد اجرایی شود شاهد افزایش حجم بار و ظرفیت ریلی خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره توزیع بار در شبکه ریلی اظهار داشت: بخش مرکزی کشور دارای معادن بزرگی است که شمال شرق کشور و بخش مرکزی کشور را پوشش میدهد و در حال حاضر بیشترین حجم بار از شمال شرق به جنوب در حال تردد است که از مرکز به جهت بارهای ترانزیت و موقعیت باری که دارد بخشی به سمت اصفهان هدایت می شود. همچنین دو خطه کردن خط آهن بافق به سمت سنگان باعث میشود که شاهد افزایش ظرفیت باشیم و به طور قطع بعد از دو خطه کردن استفاده از پلاک میانی زمینه را برای افزایش ظرفیت فراهم می کند. در حال حاضر از مسیر خواف به سنگان تا به امروز ۱۵ میلیون تن به سمت مرکزی کشور هدایت میشود که طبق افق برنامه هفتم باید به ۲۲ میلیون تن برسد.
ذاکری افزود: رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اتصال نقاط بار و چشمههای بار به شبکه ریلی کشور است تا حجم بار عبوری از طریق ریلی افزایش یابد.