مصرف بنزین تا ۱۴۰۸به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز می رسد/ قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیون لیتر گازوییل
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین کشور گفت؛ طبق گزارش ها روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیارد لیتر گازوییل قاچاق می شود که از این بابت کشور سالانه ۶ میلیارد دلار دچار چالش می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی محمودیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به شکاف ۲۵ میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۱۳۵ میلیون لیتر مصرف و ۱۱۰ میلیون لیتر تولید بنزین داریم که سوابق نشان می دهد در ۵۰ سال گذشته سالانه ۸ درصد رشد مصرف بنزین داشته ایم و اگر با همین روند مصرف هر ساله اضافه شود در سال ۱۴۰۸ رقم مصرف به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز می رسد.
وی رقم مصرف گازوییل را ۹۷ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: بخش عمده گازوییل در بخش حمل و نقل و نیروگاه مصرف می شود که به دلیل بهره وری پایین خودروها و نیروگاهها ۱۰ درصد هدررفت را در ابن بخش شاهدیم.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین کشور گفت؛ طبق گزارش ها روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیارد لیتر گازوییل قاچاق می شود که از این بابت کشور سالانه ۶ میلیارد دلار دچار چالش می شود.
وی با بیان اینکه فاصله قیمتی نسبت به بازار منطقه منجر به این شده که قاچاق سوخت جذاب باشد، گفت: به دلیل شکاف قیمتی بسیاری گروهها به سمت ایجاد شبکه سازی در زمینه قاچاق سوخت رفته اند.
محمودیان با بیان اینکه یارانه سوخت ۶۰ میلیارد دلار در سال منابع کشور را ار بین می برد، خاطرنشان کرد: عدم اصلاح این روند در یک دهه گذشته کشور را دچار بزرگترین چالشهای امنیتی و اقتصادی کرد.
وی در ادامه بیان داشت: سهم انرژی های تجدیدپذیر در کشور ۳ درصد است در حالی که در دنیا این سهم ۲۶ درصد است این فاصله با استانداردهای جهانی نشان می دهد که در حوزه تجدیدپذیر باید تدبیر صورت گیرد.
وی فرسودگی زیرساختها را از جمله چالشهای حوزه سوخت برشمرد و افزود: به دلیل پایین بودن کیفیت زبرساخت ۱۰ درصد انرژی هدر می رود که سالانه ۱۵ میلیارد دلار برآورد می شود.
به گفته محمودیان ایران یکی از ۱۰ کشور آلوده جهان است و سالانه قربانیانی از آلودگی هوا داریم که اثر آن در نظام سلامت بالغ بر ۸ میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه در حوزه سوخـتهای جایگزین عملکرد موفق و مطلوبی نداشتهایم، گفت: سهم سی ان جی در سبد سوخت حمل و نقل خودروهای سبک به ۱۸ درصد رسیده و این درحالی است که زیرساختهای این صنعت بهگونهای در کشور فراهم شده که میتواند سهمی ۳۵ درصدی داشته باشد.
محمودیان با بیان اینکه بیش از ۳ سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت سی ان جی پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نمیتواند پرداخت کند.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه میتوان از ال پی جی برای موتورسیکلتها و سوختی جایگزین در نیروگاهها استفاده کرد، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۴ بیش از ۷۰درصد منابع صرف هزینههای جاری میشود، پس نمی توان از بودجه انتظار توسعه زیرساختها را داشت، بلکه دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند.
وی افزود: در این خصوص میتوان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه مردمی در پروژهها با سهامدار کردن مردم در پروژههای سود ده و توجیه پذیر از نظر اقتصادی، اقدام کرد.
مدیر اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه سالیانه ۶۰ میلیارد دلار بهخاطر یارانه انرژی از دست میدهیم و اگر این روند اصلاح نشود، تا یک دهه آینده با مشکلات جدی مواجه میشویم، اظهار کرد: باید برای این مساله از هماکنون چاره اندیشی شود.
محمودیان اظهار داشت: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم، نمیتوان رویههای نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمیتوان برنامههای لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد.
وی با اشاره به برگزاری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوریهای انرژی و حمل و نقل پاک در دیماه سال جاری،گفت: تلاش میکنیم با برگزاری این همایش، تمامی راهکارهای کارشناسی حل مشکلات سوخت را به مسئولان ارائه دهیم و این همایش محفلی برای گفتمان با دولت و به اشتراکگذاری تجارب و اندیشهها در راستای بهبود شرایط باشد.
در ادامه این نشست شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین با اشاره به لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت کشور گفت: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه انرژی بدترین راهکار در شرایط فعلی کشور است.
وی افزود: بدترین گزینه در میان گزینههای مربوط به صرفه جویی در مصرف بنزین، افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه انرژی است زیرا برحسب تجربه افزایش منابع حاصل از آن مربوط به امور زیر بنایی نمیشود و در نهایت از چای دبش سر درمی آورد.
اتفاق با اشاره به نرخ بالای تورم در کشور تصریح کرد: فرض اینکه امسال قیمت بنزین به لیتری ۵ هزار تومان برسد با توجه به نرخ بالای تورم این روند رشد قیمت باید در سال های دیگر هم تکرار شود که شدنی نیست.
وی ادامه داد: همچنین با افزایش قیمت سوخت بر نرخ تورم افزوده میشود و این در حالیست که در کشور شاهد نهادهای بودجه خواری هستیم که ابتدا این نهادها باید مورد بررسی قرار گیرند.
، مشاور اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت به عنوان بدترین راهکار در شرایط فعلی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت انرژی به عنوان یک گزینه مطرح است و تمرکز بر تنوع سبد سوخت داریم.
وی تاکید کرد: باید اقدامی صورت گیرد که اثرگذاری عمیق و جدی داشته باشد. تغییر ترکیب سبد سوخت و تغییر تخصیص منابع یکی از راهکارهای مناسبی است که بر زندگی مردم هم فشاری وارد نمیکند.
اتفاق بیان داشت؛ دولت اگر قرار است جراحی اقتصادی را شروع کند نباید آن را از سفره های مردم شروع کند، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه های جاری دولت و پرداخت حقوق بازنشسته ها می شود این در حالی است که کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور حدود ۷۰ درصد بودجه خود را صرف امور زیر بنایی، آموزش و تحقیق و توسعه می کنند.