رییس کانون و انجمن صنف کامیونداران کشور در گفتوگو با ایلنا:
اجبار «فول باک» برای رانندگان، شرعی و قانونی نیست/ برای تهیه گازوییل در اطراف تهران مشکل داریم
رییس کانون و انجمن صنف کامیونداران کشور گفت: شرکت ملی پخش دو گزینه بیشتر در اختیار راننده کامیون نگذاشته است؛ یا باید لب مرز با باک پر از کشور خارج شود یا اینکه طول، عرض و ارتفاع و حجم باک خودرو را محاسبه میکنند و به اندازه آن راننده را جریمه میکنند. این اقدام نه قانونی و نه شرعی، نه عرفی و نه اخلافی است اما گوش شنوایی وجود ندارد و به اجرا میرسد.
رضا تیموری، رییس کانون و انجمن صنف کامیونداران کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره الزام رانندگان ترانزیتی به پُر کردن باک خودرو و شرط خروج کامیون از مرز با «فول باک» اظهار داشت: با قانون فول باک کاملا مخالف هستیم و بارها در این باره به دستگاههای متعدد دولتی از جمله شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی در این باره تذکر دادیم اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.
وی ادامه داد: فول باک به این معنا است که وقتی راننده بخواهد از مرز خارج شود، باید کل باک خودروی خود را با قیمت مرزی که بسیار بالاتر از قیمت داخل کشور است پر کند، این با کدام قانون داخلی و بینالمللی سازگاری دارد؟ گازوییلی که در داخل کشور لیتری 300 تومان خریداری میکند، مجددا لب مرز بابت این میزان گازوییل باک جریمه شود؟ این خطا باعث شده که راننده ایرانی که اجدادش هم ایرانی هستند و در این بخش بیش از 15 میلیارد تومان سرمایهگذاری کردهاست، بازار کار را از دست بدهد.
رییس کانون و انجمن صنف کامیونداران کشور گفت: شرکت ملی پخش دو گزینه بیشتر در اختیار راننده کامیون نگذاشته است؛ یا باید لب مرز با باک پر از کشور خارج شود یا اینکه طول، عرض و ارتفاع و حجم باک خودرو را محاسبه میکنند و به اندازه آن راننده را جریمه میکنند. این اقدام نه قانونی و نه شرعی، نه عرفی و نه اخلافی است اما گوش شنوایی وجود ندارد و به اجرا میرسد.
تیموری افزود: آیا این اجبار راننده ایرانی که برای خروج از ایران باید باک خودرو را با قیمت مرزی پّر کند، مصداق مبارزه با قاچاق سوخت است؟ مگر این اجبار برای راننده ایرانی و اعمال جریمه راه مبارزه با قاچاق است؟ مگر راننده کامیون قاچاقچی است؟ این سیاست غلطی است که به اجرا هم میرسد.
وی ادامه داد: راننده ایرانی را تا بیش از 30 میلیون تومان بابت این موضوع جریمه میکنند، مگر راننده از این کسب و کار و حمل بار چقدر درآمد به دست میآورد؟ وقتی راننده بازار کار را از دست میدهد به صادرات کشور هم آسیب وارد میشود، اگر حمل بار برای رانندگان به صرفه نباشد با چه ناوگانی میخواهند بار صادر کنند میخواهند مانند گذشته با شتر صادرات را انجام دهند ؟
رییس کانون و انجمن صنف کامیونداران کشور گفت: از پیگیری برای حذف این اقدام غیر قانونی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی خسته شدهایم. کمترین باک ناوگان کامیونی 600 لیتر است، حال حساب کنید که این حجم به اجبار باید با نرخ جهانی و نرخ مرز کشور مقابل پر شود که این نرخ کشور مقابل متفاوت از هم است.
وی ادامه داد: شرکت نفت به خواستهها و مشکلات رانندگان توجهی ندارد و ساز خود را میزند و این سختگیری مرزی در حالی است در داخل کشور و در مسیرهای تردد با کمبود سوخت مواجه هستیم و سوخت نداریم. حتی در اطراف تهران هم برای تهیه گازوییل با مشکل مواجه هستیم. اخیرا تعدادی از مسئولان برای بررسی کمبود سوخت بازدیدی از جایگاههای سوخت اطراف تهران داشتند که به دلیل نبود سوخت از 40 کیلومتری تهران برگشتند. این وضعیت تهران است چه برسد به مناطق مرزی!
تیموری با بیان اینکه این را یک ننگ میدانیم که در کشوری مانند ایران، برای تامین گازوییل ناوگان باری با مشکل مواجه میشویم، تاکید کرد: هر چند گازوییل لیتر 300 تومانی پیدا نمیشود اما گازوییل لیتری 10 هزار تومان فراوان است. متاسفانه گازوییل را بالاتر از نرخ مصوب تهیه و مصرف میکنیم اما نرخ تعرفه حمل بار و کرایه هیچ تغییری نمیکند.
وی گفت: تنها صنفی در کشور هستیم که خدمات خود را 50 درصد کمتر از قیمت تمام شده به کشور ارایه میدهد. این در حالی است که برای خرید ناوگان حداقل 15 میلیارد تومان سرمایهگذاری میکنیم. رانندگان کامیون ورشکسته هستند اما چون چرخ ماشینمان میچرخد فکر میکنند که این شغل میصرفد اما نمیدانند که راننده کامیون برای تهیه جهزیه دخترش مجبور شده که سهمی از کامیون خود را بفروشد.