تکمیل آزادراه شاهچراغ معطل اجرای مولدسازی هزار میلیاردی/ ممنوعیت ورود کامیونهای بالای ٢٠ تن به آزادراه
ورود کامیونها با وزن بالای ٢٠ تن به آزادراه ممنوع است چراکه عبورهای کامیون با تناژهای بالا خسارتهایی را بر جای میگذارد و در ۶ ورودی این سامانه فعال است و اجازه ورود با کامیونهای با بار بیش از ٢٠ تن داده نمیشود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) به طول ٢٢۵ کیلومتر در ۶ قطعه از اسفند ماه سال گذشته به طور رایگان زیر بار ترافیک رفت و کاهش ٢ ساعت زمان سفر با کاهش ١٣٠ کیلومتر از مسیر و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت به میزان ١٣۶ میلیون لیتر در سال، کاهش ٢٧٧ میلیارد تومان خسارات و هزینههای تصادفات جادهای و استهلاک خودروهای عبوری در سال اول بهرهبرداری، برآورد کاهش ۵۵٠ نفر کشته و مجروح در سال طبق مطالعات اولیه طرح از جمله مزایای ساخت این آزادراه است.
رضا محمدیان، مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) در بازدید از این آزادراه با بیان اینکه راه مسیر توسعه است و آزادراه در مسیر توسعه است و ارتقای کمی و کیفی ساخت آزادراه را دنبال میکنیم، اظهار داشت: آزادراه اصفهان - شیراز با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب به طول ۲۲۵ کیلومتر بین دو شهر تا یخی و گردشگری اصفهان و شیراز در دو باند در حال به بهرهبرداری است.
وی ادامه داد: آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) ٢٠ اسفند سال ١۴٠٢ با حضور رییس جمهور شهید افتتاح و به بهره برداری رسید و ترافیک در این مسیر جریان پیدا کرد و فاز تکمیلی همزمان در دست اجرا بود.
مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) افزود: این آزادراه در مسیر بکری اجرا شد و در حال حاضر پروژه روشنایی این مسیر ٧٠ درصد و پروژه برق رسانی ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه روشنایی تا پایان آذرماه به اتمام میرسد. همچنین تمام تابلوهای راهنما و ایمنی آزادراه نصب شده است.
وی با اشاره به ایجاد بستر هوشمندسازی این مسیر گفت: بستر فیبر نوری در آزادراه شاهچراغ وجود دارد و زیرساخت هوشمندسازی ایجاد شدهاست و امیدواریم با ایجاد بستر هوشمندسازی تمام ارتباطات از دکل بر روی فیبر بیاید. همچنین پوشش مخابراتی در مسیر بسیار حائز اهمیت است و این پوشش تکمیل خواهد شد.
محمدیان ادامه داد : در حال حاضر ۳ جایگاه سوخت ثابت و ۳ جایگاه سوخت سیار در مسیر مستقر شده است و ٨ مجتمع بین راهی خدمات رفاهی جانمایی شده و ۳ مجتمع به بهره برداری رسیدهاست.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه در قطعات یک تا ۶ این آزادراه در حال ارتقای کیفیت ساخت هستیم و همزمان اجرای قطعات ٧ و ٨ را در دستور کار داریم،اظهار داشت: قطعات ٧ و ٨ این آزادراه ادامه مسیر به سمت بوشهر است و در حال حاضر قطعه ٧ حدود ۶٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این قطعات با ۶ باند رفت و برگشت ساخته میشود.
محمدیان گفت: سهم مشارکت شرکت در این قطعات ٣٠ درصد و سهم دولت ٧٠ درصد به ارزش هزار میلیارد تومان است اما تا کنون آورده دولت نزدیک به صفر بوده است و ما تا کنون بیش از سهم ٣٠ درصدی کار انجام دادهایم.
وی با بیان اینکه تامین منابع مالی برای قطعات ٧ و ٨ باید از محل مولدسازی انجام شود، تاکید کرد: برای حدود هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر و از دو ماه گذشته به اداره راه و شهرسازی استان فارس ابلاغ شده و باید عملیات واگذاری انجام شود. همچنین ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای تامین مالی این قطعات اختصاص پیدا می کنند اما این رقم تا یک ماه تا ۴۵ روز دیگر به دست ما میرسد. تامین مالی قطعه ٧ بسیار ضروری است چراکه نیمی از تصادفات این مسیر تنها در این قطعه انجام میشود و گلوگاه ترافیکی ایجاد کردهاست.
مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) درباره نصب دوربینهای کنترل سرعت، ادامه داد: نصب دوربینهای کنترل سرعت یک موضوع حاکمیتی است و باید از سوی پلیس و سازمان راهداری هماهنگیهای لازم برای نصب آن انجام شود.
محمدیان در پاسخ به سوال ایلنا درباره عوارضی این مسیر تاکید کرد: چند روز گذشته نرخ عوارضی ١٢٠ هزار تومانی برای قطعات یک تا ۶ ابلاغ شد اما موضوع این است که پیشنهاد ما برای نرخ عوارضی برای سال ١۴٠٢ حدود ١٣٠ هزار تومان بود و در نهایت عدد توافقی کمتر از این رقم، برای امسال به اجرا رسید در حالیکه این مسیر از یک سال گذشته زیر بار ترافیک بوده است.
وی ادامه داد: برای جبران این عدمالنفع قرار بر این است که جبرانهایی در نظر بگیرند از جمله اینکه نرخ عوارضی سالیانه بیشتر از درصدهای گذشته افزایش پیدا کند البته قرار بر این است نرخ عوارضی متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند که امیدواریم مجلس با این موضوع موافقت کند.
محمدیان با بیان اینکه نرخ عوارضی باید از ابتدای سال اعمال شود، افزود: با وجود فرارهای عوارضی با پلاک های مخدوش و عدم پرداخت وقتی عوارضی از میانه سال اعمال میشود، چیزی عاید سرمایهگذار نمیشود.
وی با اشاره به دخالتهای دولت در تعیین نرخ عوارضی اظهار داشت: برای آزادراههایی که مسیر جایگزین ندارند دولت میتواند در نرخ عوارضی ورود کند اما وقتی مسیر جایگزین و جاده قدیم برای آزادراه وجود دارد در تعیین نرخ عوارضی باید موضوع بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذاران در نظر بگیرند. وزیر سابق نسبت به اجرای قرارداد اقدام نکرد و اخذ عوارضی با بیش از یک سال تاخیر در حال انجام است.
محمدیان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان برآوردها از حجم ترانزیت از این آزادراه که تکمیل کننده کریدور شمال -جنوب است، گفت: سامانههایی که در این مسیر ایجاد شده که میزان بار تخمین می زنند و این اطلاعات را میتوانیم در اختیار سازمان راهداری برای برآورد حجم ترانزیت قرار دهیم. طبق اطلاعات همین سامانه ورود کامیونها با وزن بالای ٢٠ تن به آزادراه ممنوع است چراکه عبورهای کامیون با تناژهای بالا خسارتهایی را بر جای میگذارد و در ۶ ورودی این سامانه فعال است و اجازه ورود با کامیونهای با بار بیش از ٢٠ تن داده نمیشود.