محدودیت پروازها به کیش جدی شد؛
نگین خلیج فارس از درخشش افتاد
در گذشته جزیرهی کیش به عنوان ویترین اقتصادی کشور محسوب میشد و عمده ترددها به این جزیره هم از طریق پروازها انجام میگرفت اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که مردم و فعالین اقتصادی به علت سوء مدیریتها در این منطقه دیگر از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و همه روزه با کلی بدهی و گرفتاری دست و پنجه نرم میکند.
به گزارش ایلنا؛ هر چند جزیره کیش از مهمترین جزایر توریستی و گردشگری ایران در خطهی جنوب کشور به شمار میرود، اما در سالهای اخیر وضعیت چندان مطلوبی به لحاظ گردشگری و جذب توریست نداشته است و در حال حاضر حتی در بهترین فصل سال و با وجود هوای مطلوب هم خالی از مسافر است.
وجود مشکلات عدیده و عدم حل آنها از سوی مدیران و شعاری رفتار کردن آنها نه تنها موجب نارضایتی فعالین اقتصادی کیش شده است بلکه با افزایش بروکراسیهای سازمانی چندان اتفاق مثبتی هم برای حل مسائل کیش نیفتاده است و متاسفانه شاهد آنیم که خبرهایی هم که از کیش و جلسات پی در پی آن منتشر می شود، به هیچ عنوان انتظارات کاهش مشکلات فعالین اقتصادی کیش را برآورده نکرده است.
متاسفانه سازمان منطقه آزاد کیش برگزاری همایش ها نمایشگاهها و برگزاری جشنواره ها را سند موفقیت مدیریتی خود می داند این در حالیست که طی سالیان گذشته این مراسم ها در جزیره کیش برگزار شده و خواهد شد اما اینکه جذب معدود گردشگر و حضور آنها در سمینارها و نمایشگاهها و حتی حضور گردشگران در ایام جشنواره ها نمی تواند ملاک موفقیت کیش در جذب گردشگر باشد. واقعیت این است که در حال حاضر جزیره کیش خالی از گردشگر و مسافر است مشکلات متعددی که پیش روی فعالین اقتصادی خرد و کلان همچنان خود نمایی می کند و انگار هیچ برنامه ای برای خروج از این بحران در دستور کار مدیر عامل منطقه آزاد کیش دیده نمی شود.
موضوع قابل تاملی که مطرح می شود این است که چرا با وجود ساخت و سازها و افزایش تعداد مالها و بازارها در جزیره کیش و افزایش هتلها دراین جزیره، تعداد پروازهای این جزیره هیچ توجیهی ندارد؟
در سالیان نه چندان دور، تعداد پروازها در این جزیره حدودا به ۷۰ تا ۸۰ سورت پرواز میرسید اما در حال حاضر در خوشبینانهترین حالت ممکن، تعداد پروازها حدودا به ۳۰ تا ۳۵ سورت پرواز آن هم در ۶ ماه دوم سال رسیده است.
بر اساس آمارهای ارائه شده در شش ماه ابتدائی سال تعداد پروازها به کیش حدودا به ۱۵ تا ۲۲ سورت پرواز رسیده است که این تعداد پرواز برای این حجم از سرمایه گذاریها، در جزیره کیش توجیه پذیر نیست. در این میان هر چند در طی سال های گذشته برای ازدیاد پرواز ها اقداماتی شده اما تاکنون مشکل کمبود پروازها به منطقه آزاد کیش پابرجاست و این در حالی است که لازمه استفاده و بهرهبرداری از این هتلها و بازارها افزایش تعداد پروازها به این جزیره و حضور مردم است.
در گذشته جزیرهی کیش به عنوان ویترین اقتصادی کشور محسوب میشد و عمده ترددها به این جزیره هم از طریق پروازها انجام میگرفت اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که مردم و فعالین اقتصادی به علت سوء مدیریتها در این منطقه دیگر از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و همه روزه با کلی بدهی و گرفتاری دست و پنجه نرم میکند. انتظار عمومی و رسانهها از رئیس جمهور محترم این است که هر چه سریعتر دستور جدی و پیگیرانه نسبت به مشکلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادر نمایند. فعالین اقتصادی مناطق آزاد دیگر وعده های پوشالی و خالی از عمل مدیران تصمیم ساز در باب کاهش مشکلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را بر نمی تابند در این بین اما مشکلات جزیره کیش بیش از سایر مناطق دیگر برای کیش وندان و فعالین اقتصادی مشکل ساز شده است.
نکته حائز اهمیت این است که انتخاب درست و به موقع مدیران برای این مناطق بسیار مهم است چرا که بارها شاهد آن بودهایم که برخی از مدیرانی که عملکرد مناسبی هم نداشتهاند همچنان در راس امور باقی ماندهاند و به فعالیت خود ادامه دادهاند و این امر باعث از دست رفتن فرصتها و خروج سرمایه گذاران از جزیره و هدایت سرمایه آنها به بازارهای خارج از کشور شده است.
کافیست مدیر عامل منطقه آزاد کیش و دیگر مدیران و معاونان سری به بازارها و رستورانها و مکانهای گردشگری، بخصوص تفریحات دریایی بزنند تا بدون واسطه شاهد مشکلات آنان بوده و شاید نسبت به کاهش مشکلات آنها گامی بردارند.