خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر ایران در گفتگو با ایلنا خبر داد:

گسترش بازیافت لاستیک های فرسوده در کشور

گسترش بازیافت لاستیک های فرسوده در کشور
کد خبر : ۱۵۰۵۲۰۷

رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر ایران گفت: چند کارخانه بازیافت در یزد و قم و ... فعال هستند که لاستیک‌های فرسوده را بازیافت کرده، نخ و موادی که داخل لاستیک وجود دارد خارج کرده و جسم سیاه لاستیک نرم را پس از آسیاب شدن وارد اتوکلاو می‌کنند و بازیافت صورت می‌گیرد.

محمدرضا گنجی، رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر ایران با بیان اینکه بیش از صد عضو دارد، اظهار داشت: رسته‌های شغلی این مجموعه پیش از تولید تایر را شامل می شود که شامل تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان ماشین آلات و سازندگان قطعات یدکی خودرو، تامین‌کنندگان مواد اولیه، تولید‌کنندگان تایر، خدمات پس از فروش توزیع‌کنندگان و پنچر گیران هستند.

وی با بیان اینکه طیف وسیعی از ابتدا تا انتهای کار مربوط به تایر در زیر مجموعه این انجمن می شود گفت: به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز گاهی در بازار شاهد کمبود تایر هستیم که با حل این مشکل، توسط دولت تایر وارد کشور شده و بازار به آرامش می‌رسد.

گنجی ادامه داد: مهم‌ترین چالش این صنف تامین ارز است و اگر ارز کافی به موقع در کشور و برای وارد کننده تامین شود هیچگاه مشکل تامین تایر در کشور به وجود نخواهد آمد.

 میزان تولیدات با قطعی برق کاهش پیدا کرد

وی تاکید کرد: تامین انرژی چالش بعدی ما است حداقل یک روز در هفته برق کارخانجات تایرسازی قطع شده و تولید را دچار اختلال می‌کند و این امر، حداقل ده درصد از تولید و ظرفیت تولید را از دست می‌دهد و شاهد تاثیر مخرب آن بر بازار هستیم‌ هنگامی که تولید کمتر باشد توزیع هم کمتر خواهد بود.

رئیس انجمن زنجیره تامین تایر گفت: در واحدهای صنفی مرتبط با تایر ۱۵ هزار نفر در کشور به طور مستقیم و  غیر مستقیم  شامل تولیدکنندگان قطعات لوازم لاستیک، لوازم یدکی، مواد اولیه، فروش، و واردات می شود که حدود صد هزار نفر به اشتغال مشغول هستند.

گنجی بیان کرد: شکایات نیز بر اثر اختلاف در مورد کیفیت لاستیک به وجود می‌آید، ترکیدن یا خراب شدن لاستیک و ... در تمام کشور شرکت‌های تایرساز نمایندگانی دارند که به شکایات رسیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه لاستیک ایرانی دارای بالاترین سطح کیفیت و دارای استاندارد ملی ایران است که تلفیقی از استانداردهای آمریکایی و اروپایی است، گفت: موارد فنی و تکنیکی مانند قابلیت ترمزگیری در مسافت مناسب، موضوع اصطکاک، قابلیت چنگ‌زنی به زمین، صدای لاستیک داخل ماشین در هنگام حرکت و .... که ا استاندارد  swr نام دارد، در حین مراحل تولید در تمام کارخانجات رعایت می‌شود. لاستیک ایرانی از تایرهای چینی دارای کیفیت بالاتری است.

نهاد نظارتی وجود ندارد

رئیس انجمن زنجیره تامین تایر گفت: هر چند نهاد نظارتی وجود ندارد اما شرکت‌ها پاسخگو هستند و در صورت وجود نقص و اشتباه در کالای فروخته شده مسئولیت را قبول و کالای نو را تحویل می‌دهند و دیگر نیازی به واحدهای نظارتی نیست.

گنجی در ادامه گفت: اگر مشتری باز هم قانع نشد می‌تواند به سازمان استاندارد منطقه محل زندگی خود و سازمان تعزیرات شکایت کند.

او تاکید کرد: واردات بی رویه و بدون تخصص بیش از قیمت لاستیک داخلی تمام می شود که متاسفانه رقیب تولید محسوب می شود.

رئیس انجمن زنجیره تامین تایر گفت: تولید لاستیک آلاینده هوا نیست و هنگامی که کربن و کائوچو اختلاط پیدا می‌کند در برخی از کارخانجات که کاور لازم این مرحله را ندارند افزایش آلودگی اتفاق میفتد که البته تقریبا تمام کارخانه‌ها به این کاور مناسب مجهز شده‌اند و آلاینده بودن کارخانجات لاستیک منتفی است.

گنجی ادامه داد: چند کارخانه بازیافت در یزد و قم و چند شهر دیگر ... فعال هستند که لاستیک‌های فرسوده را بازیافت کرده، نخ و موادی که داخل لاستیک وجود دارد خارج کرده و جسم سیاه لاستیک نرم را پس از آسیاب شدن وارد اتوکلاو می‌کنند و بازیافت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: لاستیک بازیافت شده حداقل ۱۰ درصد در لاستیک نو استفاده می‌شود همچنین در کفپوش‌ها و ....  اما خواسته ما از مردم این است که حتما تایر ایرانی خریداری کنند، لاستیک‌های ایرانی دارای ضمانت پنج ساله هستند و بهترین تایرها در دنیا در کشور ایران تولید می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز