خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد:

چگونه "ومعادن" نبض بازار فلزات و معادن شد؟

چگونه "ومعادن" نبض بازار فلزات و معادن شد؟
کد خبر : ۱۴۹۴۴۷۱

۸۰ درصد دارایی‌های "ومعادن" مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار است.

به گزارش ایلنا؛ تنها سه سال بعد از اینکه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، به ثبت رسید، به عنوان شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از سال ۷۷ که در بورس عرضه شد، تا به امروز در پیچ و خم‌ها و گرما و سرمای بازار سرمایه همراه سهامداران خود بوده است.

مدیریت این شرکت که با نماد "ومعادن" برای سهامدارانش کاملا شناخته شده است، از همان ابتدا تلاش داشته تا با خرید سهام سایر شرکت‌های معظم دیگر نه تنها رضایت و اطمینان سهام‌داران خود را جلب کند بلکه در پی سنگین‌تر نمودن وزنه‌ی پرتفوی خود بوده است؛ آنچنان که امروزه ۸۰ درصد دارایی‌های "ومعادن" مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار است.

در همین رابطه می‌توان از مجموعه‌های عظیمی نام برد که "ومعادن" سهامدار عمده‌ی آنها محسوب می‌شود؛ از جمله معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو، سنگ آهن گهرزمین، شرکت ملی مس، معنی و صنعتی صبانور، مجتمع فولاد خراسان، آهن و فولاد ارفع، پویا انرژی، کارخانجات کابل‌سازی شهید قندی، تجلی توسعه معادن و فلزات، گسترش کاتالیست ایرانیان، پرتو تابان معادن و فلزات و شرکت کک طبس.

وجود چنین پرتفوی قوی، خیال هر سهامداری را جهت نگاه بلندمدت به خرید و نگهداری سهام "ومعادن" آسوده می‌کند. البته آسوده خاطری بابت سهامدار بود در نماد "ومعادن" یک خوش خیالی صرف نیست و سهامداران می‌توانند "قریب به یقین" از اوضاع بلند نماد مذکور مطمئن باشد. به عنون نمونه در تاریخ سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳، نماد "بکام" (شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی) که شرکت "ومعادن" مالک نزدیک به ۷۷ درصد سهام آن است، در مجمع عمومی عادی سالیانه، کسب سود خالص ۲۰۲ میلیارد تومانی را اعلام کرد.

بر اساس گزارش ارائه‌شده در مجمع، این مجموعه با حصول سود خالص ۲۰۲ میلیارد تومانی (پس از کسر مالیات) در سال مالی ۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب افزایش ۴۰۴ و ۷۳ درصدی را ثبت کرده که سود پایه هر سهم معادل ۱۶۱ ریال می‌باشد و طبق مصوبه مجمع، از این میزان، ۱۲۰ ریال به ازای هر سهم تقسیم می‌شود. این تنها یک نمونه از پرتفوی بسیار قوی "ومعادن" است.

چنین روند رو به رشدی در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد ایران در شدیدترین حالت تحریم قرار گرفته است. با این وصف امروز شاهد هستیم که شرکتی همچون "ومعادن" که بخشی بزرگی از پرتفوی آن را شرکت‌های معدنی تشکیل می‌دهد در حال پخش و توزیع سود بین سهامداران خود است و تحریم‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند.

علاوه بر تحریم‌ها که می‌تواند بر روند توسعه‌ی و پیشرفت یک مجموعه تاثیرگذار باشد، نباید از مسایل داخلی، بخصوص جو روانی حاکم بر جامعه غافل ماند. به عنوان نمونه طی همین چند ماه اخیر نوسان نرخ ارز به شدت بازار را ملتهب کرد و لطمات بسیاری را به برخی از صنایع زد. این در حالی است که در شش‌ماهه گذشته با وجود نوسانات زیاد بازار سهام از اوایل آبان ۱۴۰۲، حدود ۱۳ درصد بازدهی مثبت داشته است. جالب‌تر اینکه این هلدینگ تاثیرگذار بر بازار سرمایه، حدود ۱۵۱هزار میلیارد تومان از پورتفوی خود را به دو گروه کانی‌های فلزی و فلزات اساسی اختصاص داده است. این سرمایه‌گذاری، در بلندمدت در روند معاملات بازار سهام و همچنین نمادهای گروه معادن و فلزات نقش مثبتی ایفا خواهد کرد.

طی همین سیاست‌ها بنابه اطلاعات موجود، در سال ۱۴۰۱ سود خالص شرکت رشد چشمگیری داشته و به بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. در همان سال شاهد افزایش سرمایه ۱۲۹ درصدی شرکت هستیم که نشان از نگاه بلندمدت به امر رشد و توسعه ار "ومعادن" است. مجموعه تلاش‌های سال‌های قبل و مدیران محترم پیشین این شرکت، در نهایت در سال ۱۴۰۲ و ضمن مدیریت آقای دکتر سعدمحمدی خودنمایی کرد. به‌طوری‌که این هلدینگ سال گذشته حدود ۲۹.۵ هزار میلیارد تومان در نمادهای مختلف بازار سهام سرمایه‌گذاری کرد. همچنین افزایش سرمایه ۵۶ درصدی از محل سود انباشته در اسفند ۱۴۰۲ را هم به فرجام رساند. مجموعه چنین مدیریتی در نهایت قیمت و سود هر سهم را تعدیل نموده و روند بازدهی مثبت در تابلوی معاملات را حفظ کرده است.

از سرمایه‌گذاری مجدد در "ومعادن" باز هم می‌توان عدد و رقم نوشت؛ به عنوان نمونه زمانی که برخی آقایان برای امر واردات مبلغ ۳ میلیارد دلار اختصاص می‌دادند تا چایی و سایر ملزومات! را وارد کنند، این شرکتِ "ومعادن" است که بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در خود می‌بیند.

یکی از سیاست‌هایی که باب میل سهامداران "ومعادن" است، فربه شدن مداوم پرتفوی این شرکت است. در حال حاضر "ومعادن" در مجتمع معدنی و کارخانه تولید کنسانتره مس جانجا در استان سیستان و بلوچستان با مالکیت ۲۵ درصدی حضوری پرقدرت دارد. همچنین در پروژه‌ تولید نوار نقاله شرکت کانیار ساعی مشارکت ۴۹ درصدی  داشته است.

بنابه سخنان دکتر اردشیر سعدمحمدی شرکت "ومعادن" چندین طرح بزرگ دیگر را در دست دارد که ضمن به فرجام رساندن آنها می‌تواند سهم قابل‌توجهی از اجرای پروژه‌های پیشران در صنعت فولاد کشور را به دست بگیرد؛ از جمله: پروژه شرکت صنایع فولاد کردستان با هدف احداث کارخانه احیا مستقیم به روش پرد با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شهرستان بیجار، احداث کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته به روش «CSP» با ظرفیت تولید سالیانه یک‌ میلیون تن ورق گرم فولادی در شهرستان قروه، دو پروژه‌ احداث کارخانه احیا مستقیم شرکت فولاد اقلید پارس و شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل هر یک با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن و با مالکیت به ترتیب ۵۱ و ۴۰ درصدی، احداث کارخانه کنسانتره‌‌سازی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با ظرفیت تولید سالیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن و احداث کارخانه گندله‌سازی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن.

خدمات فوق در حالی صورت می‌گیرد که پروژه بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان به عنوان نخستین طرح پیشران اقتصادی و با مالکیت ۷۵.۵ درصدی هلدینگ "ومعادن" ظرف کمتر از یک سال در فروردین ماه سال جاری، با حضور رئیس جمهور شهید کشور به بهره‌برداری رسید و گام بلندی در راستای تامین بخشی از برق پایدار مورد نیاز صنایع برداشته شد.

#آگهی_رپورتاژ

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز