رئیس صندوق توسعه حمل و نقل:
احداث خط آهن جدید در شرق ایران/ مشارکت شرکای ایران در کریدور شمال- جنوب
داوود دانش چعفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب گفت: با توجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین المللی و بخش خصوصی داخلی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشورمان از جمله توسعه کریدور شمال - جنوب وجود دارد.
به گزارش ایلنا، داوود دانش جعفری در مسکو در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژیهای انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» گفت: علاوه بر اینکه بخشی از طرح های زیرساخت حمل و نقل را با بهره گیری از منابع داخلی تأمین و اجرا می کنیم، استفاده از منابع خارجی دیگر شرکا همچون روسیه و هند برای تأمین مالی مشترک این طرح ها امکان پذیر است.
وی با اشاره به وجود برخی حلقه های مفقوده در سه مسیر کریدور شمال – جنوب در سرزمین ایران گفت: بهره گیری از ظرفیت مشارکت بین المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می تواند به شتاب کردن طرح ها منجر شود.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب می شود، گفت: این صندوق سرمایه گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت سایر طرف ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد.
دانش جعفری گفت: برای فعال سازی همه ظرفیت های کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران اظهار داشت: با توجه به نقطه قوت کشورهای آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت های بیشتری در بهره گیری از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد.
به گفته وی، در شرق ایران، پروژه های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل و نقل در گذرگاه شمال – جنوب وجود دارد که با استفاده از ظرفیت راه آهن بندرعباس به سمت اینچه برون و ترکمنستان و همچنین سرخس می توان بخشی از نیازهای حمل و نقل منطقه ای را تأمین کرد.
دانش جعفری گفت: خط آهن جدیدی در شرق ایران در مسیر چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن نیاز به سرمایه گذاری جدید دارد که صندوق توسعه حمل و نقل پیگیر آن است و اگر این مسیر ریلی تکمیل شود بستر توسعه بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال – جنوب فراهم می شود.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل یادآور شد: این صندوق، صندوق جدیدی است که در ایران شکل گرفته و به دنبال آن است که با ترکیب منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی، امکان تأمین مالی طرح های حوزه حمل و نقل را تقویت کند که منابع غیردولتی می تواند منابع خارجی را نیز شامل شود.
رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران با هدف شرکت در همایش کریدور شمال- جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل و خدمات لجستیکی، تجهیزات و تکنولوژیهای انبارداری روسیه با عنوان «ترانس راشا» (۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲) به مسکو سفر کرد.
بیش از ۴۳۰ شرکت از ۲۲ کشور از جمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگکنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور یافته اند. نمایشگاه «ترانس راشا» از ۱۲ بخش مختلف از جمله خدمات لجستیکی، حمل و نقل جادهای، ریلی، هوایی، دریایی، بنادر، ترمینالها و تجارت الکترونیک تشکیل شده است.