در گفتوگو با ایلنا تشریح شد:
ماجرای واردات بنزین از روسیه چه بود؟
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره واردات بنزین از روسیه گفت: اگر واردات هم باشد بسیار کم است. غیر از موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمیتواند بدون ذخیره باشد، پالایشگاهها نیاز به دورههای توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند و یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید.
علی زیار در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره جمعآوری کارت سوخت در جایگاهها اظهار داشت: کارتهای سوخت جمع نشده بلکه محدود شده است و در حال مدیریت است که مردم بیشتر از کارتهای سوخت شخصی استفاده کنند.
۹۵ درصد دارندگان خودرو کارت شخصی در اختیار دارند
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد دارندگان خودرو کارت شخصی در اختیار دارند، علاوه بر آن تعدادی کارت سوخت اضطراری هم برای کسانی که کارت همراه خود ندارند، یا مفقود شده و یا سهمیه کارتشان تمام شده؛ در جایگاهها موجود است. ولی سعی بر این است که مردم ترغیب شوند از کارتهای سوخت شخصی استفاده کنند تا بتوانیم دادههایی برای بحث تولید، مصرف و کنترل قاچاق داشته باشیم.
همه جایگاهها کارت دارند
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه کارت در اختیار همه جایگاهداران قرار داده شده است، در برآورد کاهش مصرف و قاچاق با مدیریت کارتهای سوخت گفت: باید مدتی بگذرد و دادههای بعدی را بگیریم که تحلیل کنیم که مصرف نسبت به قبل از اجرای طرح چقدر تفاوت داشته است.
فرهنگسازی برای استفاده از کارت شخصی
وی تصریح کرد: ما در قانون بودجه تکلیف داریم که کارتهای جایگاهها را محدود کرده و فرهنگسازی کنیم که مردم بیشتر از کارت شخصی استفاده کنند، چون سامانه سوخت قابلیتهای بیشتری دارد، وقتی مردم از کارت شخصی خودشان استفاده کنند اطلاعات جمعآوری میشود و بر مبنای آن دادههای تصمیمگیری را استخراج میکنیم و همچنین وضعیت تولید، مصرف و برنامهریزی برای آینده تامین، توزیع سوخت و همچنین بحث قاچاق مشخص خواهد شد.
بنزین کافی موجود است
زیار تاکید کرد: این اطلاعات در مباحث انتقال و توزیع فراورده به ما کمک بیشتری میکند، در عین حال که برای مردم هم محدویت ایجاد نمیکند، اگر مردم از کارت شخصی استفاده کنند به اندازه کافی هم بنزین سهمیهای با نرخ ۱۵۰۰ تومان و هم با نرخ آزاد ۳ هزار تومانی موجود است و دچار کمبود نمیشوند.
چرا سامانه سوخت لازم است؟
وی توضیح داد: از سال ۹۴ که تعطیلی سامانه سوخت مطرح بود استخراج دادهها متوقف شد، اکنون هرچند مصرف بیش از تولید نشده و تراز تولید مثبت است اما باتوجه به ناترازی تولید و مصرف و تداوم رشد مصرف؛ باید بتوانیم روند تولید را پیشبینی کنیم و اطلاعات بیشتری جهت برنامهریزی آینده داشته باشیم. چند سالی که سامانه سوخت نبود تا حدی چراغ اطلاعات و دادهها خاموش بود. اکنون مجددا بنا داریم اطلاعات را از طریق سامانه دریافت کنیم و تحلیل بیشتری داشته باشیم تا برای آینده تولید، سرمایهگذاری و پیشبینی مصرف برنامهریزی کنیم.
اوضاع کارت سوخت در مناطق مرزی
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره جمعآوری کارت سوخت مناطق مرزی بیان کرد: کارت سوخت استانهای مرزی هم مدیریت شده به کل جمعآوری نشده و مانند سایر مناطق محدود شده است. ضمن اینکه به دلیل موضوع قاچاق نظارت و حساسیت در مناطق مرزی بیشتر است، در جایگاهی که سوخت کمتری توزیع میکند تعداد کارتهای موجود کمتر و در جایگاهی که فروش بیشتری دارد تعداد کارت بیشتری موجود است.
ماجرای واردات بنزین از روسیه چه بود؟
وی درباره واردات بنزین از روسیه گفت: اگر واردات هم باشد بسیار کم است، غیر از موضوع مصرف؛ بحث بالا بردن و حفظ ذخایر استراتژیک هم مطرح است، کشور نمیتواند بدون ذخیره باشد، پالایشگاهها نیاز به دورههای توقف تولید و تعمیرات اساسی دارند و یا اینکه ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید، بنابراین باید ذخیره استرتژیک داشته باشیم، اکنون که مصرف بالاست شاید به ما این امکان را ندهد که ذخیره را افزایش دهیم.
هم سواپ میکنیم و هم ذخایر استراتژیک را حفظ میکنیم
زیار ادامه داد: علاوه بر موضوع حفظ ذخایر استراتژیک سواپ همنام و غیرهمنام هم انجام میدهیم، در مناطقی که مسافت برای انتقال فراورده زیاد است و هزینه زیادی برای انتقال صرف میشود ما از کشوری که نزدیکتر است فروارده را وارد و مصرف میکنیم و در جای دیگری فراروده را به صورت همنام و یا غیرهمنام سواپ و یا معاوضه میکنیم. این واردات نیست، همیشه سواپ فراورده داشتهایم و بسته به سیاستها است، به لحاظ اقتصادی هزینه و فایدهها را میسنجیم اگر لازم باشد سواپ همنام و یا غیرهمنام انجام میدهیم.
اجازه توزیع بنزین بیکیفیت را نمیدهیم
وی درباره کیفیت سوخت توزیعی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر سوخت در پالایشگاهها بر مبنای استاندارد تولید و توزیع میشود، سازمان استاندارد و محیط زیست هم نظارت دارد، بنابراین شاخصهای کیفی را دارا هستند.
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی با رد ادعاهایی مبنی بر پایین آمدن کیفیت بنزین تاکید کرد: اگر فراوردهای شاخص کیفی را نداشته باشد، اجازه توزیع را نمیدهیم.
بنزین آلوده وارداتی را برگشت میزنیم
وی اظهار داشت: در بحث سواپ هم اگر فراورده وارد کشور شود و شاخص کیفی را نداشته باشد اجازه توزیع داده نمیشود، حتی در گذشته وارد کشور شده و برگشت داده شده است. در بحث رعایت شاخص کیفی خودمان بیش از هر جای دیگر حساس هستیم، ضمن اینکه دستگاههای مربوطه هم نظارت میکنند و اگر نقیصه مشاهده شود اجازه تخلیه و توزیع داده نمیشود.
آخرین رقم تولید و مصرف
زیار میزان مصرف بنزین را در حال حاضر زیر ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و رقم تولید را در ماه گذشته حدود ۱۱۷ میلیون لیتر بوده عنوان کرد.