افزایش ۱۲۶ درصدی صادرات ایران به عمان
![افزایش ۱۲۶ درصدی صادرات ایران به عمان](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/wHPC6ENgmUF7/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pmnMSiGu2j167otfNPZWXfo,/%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D9%82-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-2.jpg)
رایزن بازرگانی ایران در عمان گفت: صادرات کالا به عمان در ۲ ماه سال ۱۴۰۱ به ۲۰۳ میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲۶ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.
به گزارش ایلنا و به نقل از صدا و سیما، مهرداد فلاح اوریمی با اشاره به افزایش صادرات ایران به عمان گفت: صادرات کالا به عمان در ۲ ماه سال ۱۴۰۱ به ۲۰۳ میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲۶ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است. در مدت یاد شده عمان در رتبه ۷ کشورهای هدف صادرات ایران و در رتبه ۵ کشورهای همسایه و همچنین در رتبه دوم کشورهای شورای همکاریهای خلیج فارس طرف صادرات ایران قرار دارد.
اوریمی افزود: در بازه زمانی یاد شده مهمترین اقلام صادراتی کشور به عمان شامل قیر نفت، شمش از آهن و فولاد، اوره حتی به صورت محلول در آب، میلههای گرم از آهن یا فولاد، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، سیمان کلینکر، فرآوردهها و کنسروهای ماهی، سیمان سفید پرتلند بوده است.
رایزن بازرگانی ایران در عمان تصریح کرد: عمان در ۲ ماه امسال با رشد ۴ پلهای، در رتبه هفتم مقاصد صادراتی ایران، پس از چین، امارات عراق، ترکیه، هند، افغانستان قرار گرفته است.
اوریمی گفت: سهم بازار عمان از کل صادرات ایران ۲.۴ درصد است و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در ۲ ماه امسال ۱۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.
رایزن بازرگانی ایران در عمان افزود: در راستای سیاستهای دولت و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و به ویژه سازمان توسعه تجارت ایران جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه و همسایگان، روابط تجاری ایران پارسال همواره رو به بهبود بوده و امسال با سفر مقامات ارشد کشورمان از جمله ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به عمان و تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجاری این روابط در همه زمینهها شرایط بهتری پیدا کرده است.
فلاح اوریمی با اشاره به ویژگیهای بازار عمان و روابط دوستانه و راهبردی و استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و عمان و فراهم بودن زمینههای صادرات به این کشور، بر ضرورت استفاده از این فرصتها به منظور توسعه صادرات به کشور فوق و حضور در بازارهای ثالث از طریق عمان تأکید کرد.