مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خبرداد؛
راه اندازی سامانه جامع نظارت الکترونیک نسخه شفابخش بخش تعاون فارس

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به اتمام مراحل پیش نویس طرح سامانه جامع نظارت الکترونیک بخش تعاون استان فارس برای نخستین بار در سطح کشور گفت: راه اندازی این سامانه فرآیند نظارت و رصد فعالیت تعاونیها را تسهیل خواهد کرد و راهکار رفع بخش زیادی از مشکلات حوزه تعاون این استان است.
به گزارش ایلنا، سعید بیاری چهارشنبه در جلسه پیشگیری از وقوع جرم حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به مشکلات موجود در بخش تعاون خصوصا حوزه تعاونیهای مسکن افزود: با راه اندازی سامانه جامع نظارت الکترونیک فارس، رصد، پایش و نظارت موثر بر عملکرد تعاونیها و پیشگیری از وقوع تخلف و جرم به ویژه در تعاونیهای حساس و مشمولِ نظارتِ ویژه امکان پذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: تعاونیهای حساس براساس نوع فعالیت، تعداد اعضا و یا حجم گردش مالی دسته بندی میشوند و نظارت بر آنها تابع شرایط خاص و دقت بیشتری است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس اضافه کرد: به استناد ماده 66 قانون تعاون جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات تعاونیها، از وظایف حاکمیتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی عدم تناسب نیروی انسانی موجود و امکانات با تعداد زیاد تعاونیهای مشمول نظارت را ازجمله دلایل وجود مشکلات در بخش نظارت بر عملکرد تعاونی ها دانست و افزود: با روشهای سنتی فعلی تاخیر بسیار زیادی در فرآیند گزارشگیری و نظارت در بخش تعاون وجود دارد که موجب از دست رفتن زمان مناسب برای عکسالعمل و جلوگیری از بروز انحراف یا تخلف را موجب میشود.
بیاری با اشاره به اینکه با وجود شرایط موجود هرساله تعداد تعاونی نیز افزایش می یابد که همین مساله موجب فزونی مشکلات در امر نظارت خواهد شد، تاکید کرد: عدم انجام نظارت موثر بر عملکرد تعاونی ها تبعات سنگین و جبران ناپذیری در پی دارد که باید هرچه زودتر برای آن چاره اندیشی کرد.
وی در ادامه به مزایای راه اندازی سامانه جامع الکترونیک بخش تعاون استان فارس اشاره کرد و گفت: کاهش نیاز به نیروی انسانی برای فرآیند نظارت، گزارشگیر آنلاین و امکان اصلاح سریع، کاهش فساد و پیشگیری از وقوع جرم، کاهش نارضایتی، اعتراضات، تجمعات، تشکیل پرونده قضایی، همچنین تفکیک پروژهها و نیز امکان اتصال به سامانههای مرتبط سایر دستگاهها به منظور رعایت مقررات ملی ساخت، تامین مجوزها، مطابقت با شاخص های مالی، فنی و ... ازجمله مزایای بارز راه اندازی این سامانه جامع است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با تاکید بر لزوم تحول و دوری از روشهای سنتی برای پاسخگویی و نظارت بر بخش تعاون عنوان کرد: با توجه به آنچه تاکنون گفته شده مشخص است نظارت به شیوه و با امکانات موجود عملا ممکن نیست و باید شیوه نظارت بطور کلی مورد بازبینی پایهای قرار گرفته و به سمت استفاده از فن آوریهای نوین حرکت کرد.
وی در پایان از اتمام فرآیند طرح پیش نویس سامانه جامع نظارت الکترونیک استان فارس خبرداد و گفت: این سامانه با همراهی و حمایت دستگاههای بالادستی و بهره از تکنولوژی روز دنیا و هوش مصنوعی برای نخستین بار در سطح کشور در فارس راه اندازی و اجرایی خواهد شد.
بنابر این گزارش در این جلسه که با حضور نمایندگان سایر دستگاه های مرتبط برگزار شد موضوع مشکلات برخی تعاونیهای مسکن استان فارس با حضور نماینده شاکیان و نماینده هیات مدیره نیز بررسی و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد.