رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش:
مهارتافزایی در کنار دانشافزایی در سند تحولی آموزش و پرورش مورد تاکید است
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در اجرای سند تحول آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی باید شایستگیهای زندگی آموزش داده شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی محبی روز یکشنبه در آیین بازگشایی مدارس و "زنگ مهر و ایثار" در مدرسه دخترانه متوسطه دوم تیزهوشان چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: یکی از دلایل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال ۹۰ تاکنون، ضعف جدی در نظام برنامهریزی و نداشتن نقشه راه دقیق وزارت آموزش و پرورش بوده است که این مساله در پژوهشگاه آموزش و پرورش بررسی شد.
وی افزود: در این نقشه راه دقیق، تکلیف ستاد و تکلیف مدرسه روشن شده است که تمام مراحل این طرح با عنوان "مدرسه قوی، ایران قوی" تصویب شده است و از هفته آینده در مدارس اجرایی میشود.
محبی بیان کرد: با اجرایی شدن این نقشه راه، در گام اول جایگاهی که قرار است مدرسه به آن از نظر مدیریتی و راهبردی برسد ترسیم شده است که در آن کنشگران، معلمان، مدیران، اولیا و دانشآموزان چه کارهای باید انجام دهند تا مدرسه کانون تربیت محله تبدیل شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در این طرح بررسی شده است که در بُعد برنامه درسی تربیتی و بُعد محیط فیزیکی و تربیتی و فرهنگی مدرسه چه تغییرات انجام شود تا خروجی مدرسه ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: در حوزه زندگی باید شایستگی دانشآموزان ارتقا پیدا کند و در حوزه معلمان نیز باید صلاحیت حرفهای معلم در تراز سند محقق شود.
وی با اشاره به اینکه مدرسه خانه دوم و منزل نیز مدرسه دوم دانشآموزان است گفت: والدین باید شرایط و صلاحیت و سواد تربیتی لازم را کسب کرده باشند تا مدرسه سالم محقق و مدرسه یادگیرنده ، پژوهنده و هویتساز محقق شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش افزود: درگام دوم این طرح، وضعیت موجود هر مدرسه با ۳۲ مولفه و ۵۶ شاخص ارزیابی میشود و در گام سوم نیز برنامه رسیدن مداس به سمت مدارس پیشرو فراهم میشود تا مدرسه به سمت تحول سوق داده شود.
به گفته وی، برای اجرایی شدن این برنامه و نقشه راه سند ۱۴۷ وظیفه برای ستاد آموزش پرورش تعریف شده است و امید است با کمک معلمان، والدین و دانشآموزان، شادابی و نشاط فرزندان و دانشآموزان فراهم شود و در تمام زمینههای علمی و فناوری در صدر بنشینیم.
محبی در ادامه با اشاره به اینکه مدرسه کانون اصلی تربیت است افزود: ارتقا شان و جایگاه اجتماعی معلمان، ارتقا و بهبود وضعیت مدارس دولتی، التزام به مهارتافزایی در کنار دانشافزایی، کشف، شناسایی، هدایت و توانمندی استعدادها در سند تحولی آموزش و پرورش مورد تاکید است.
وی افزود: در اجرای سند تحول آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی باید شایستگیهای زندگی آموزش داده شود و موضوعات درسی همه باید در خدمت تحقق وکسب مهارتهای زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و ملی باشد.