خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران:

شهردارانی از دهه هشتاد داریم که هنوز به دادگاه رفت‌وآمد می‌کنند/ امکان ندارد شهردار منطقه متوجه ساختِ طبقات اضافی نشود/ گرمایش گازوئیلیِ اتوبوس‌های برقی آلودگی چندانی ایجاد نمی‌کند

شهردارانی از دهه هشتاد داریم که هنوز به دادگاه رفت‌وآمد می‌کنند/ امکان ندارد شهردار منطقه متوجه ساختِ طبقات اضافی نشود/ گرمایش گازوئیلیِ اتوبوس‌های برقی آلودگی چندانی ایجاد نمی‌کند
کد خبر : ۱۶۰۴۰۸۶

رئیس شورای شهر تهران گفت: در دهه هفتاد تراکم را معامله می‌کردند اما اکنون طرح جامع مبنای ما است. شهردارانی از دهه هشتاد داریم که به خاطر بالا بردن تراکم هنوز به دادگاه رفت‌وآمد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران امروز -شنبه ۱۱ اسفند- در نشستی خبری گفت گفت: در سال گذشته در انتخاب پیمانکاران و موارد دیگر عقب ماندگی‌هایی به وجود آمد که امیدواریم اصلاح شود.ما در بودجه سه درصد مصارف برای شهرسازی و معماری در نظر گرفته‌ایم. بحث نوسازی هم هست که در آن گنجانده شده است.

چمران درباره تراکم فروشی بیان کرد: برای هر ساختمانی در طرح تفصیلی تراکمی را در نظر گرفته‌اند که بسته به محل و شرایط از ۱۲۰ درصد شروع می‌شود و ممکن است در بعضی نقاط تجاری به ۷۵۰ درصد هم برسد. اگر این را رعایت نکنند تخلف کرده‌اند و اگر ما نمونه‌هایی را ببینیم و بفهمیم پروانه صادر شده و بیش از حد مجاز بوده جلوی آن را می‌گیریم و به دادگاه معرفی می‌کنیم.

وی افزود: در دهه هفتاد تراکم را معامله می‌کردند اما اکنون طرح جامع مبنای ما است. شهردارانی از دهه هشتاد داریم که به خاطر بالا بردن تراکم هنوز به دادگاه رفت‌وآمد می‌کنند.

چمران درباره آخرین وضعیت تست تراموا و بودجه مربوط به آن توضیح داد: تراموایی که الان آمده آزمایشی است. ما این را عاریه گرفته‌ایم و نخریده‌ایم که اگر مناسب خیابان‌های تهران بود آن را بخریم. تراموای ریلی به‌صورت قدیم بود، ساخت ریل در شهر تهران زمان‌بر است و با این ترافیک تهران حتی اگر بخواهیم شب‌ها هم کار کنیم دردسرآفرین است.

وی ادامه داد: مترو، وسیله‌ای نقلیه انبوه بر و پاک است و سرمایه گذاری روی مترو به نفع ما است و تراموا در جایی استفاده می شود که مترو قابلیت گسترش نداشته باشد.‌ تراموا نقش کمک به مترو را دارد. فعلا در بودجه حدود ۵۰۰ میلیارد و آن‌هم درتبصره‌ها برای آن در نظر گرفته‌ایم و اگر تأیید نشد حذف می‌شود.

رئیس شورای شهر بیان کرد: تراموای ما ریلی نیست و چرخ‌لاستیکی است. فعلا مانند اتوبوسی سه‌کابین است. البته سیستم‌های پیشرفته آن راننده هم ندارد که فکر نمی‌کنم برای ما قابل استفاده باشد.

وی گفت: ما برای افزایش عوارض ۲۶ درصد را در نظر گرفته‌ایم اما رشد مصالح ساختمان بسیار بسیار بیشتر است. اما استدلال ما این بود که ما به آن اندازه اضافه نکنیم. میزان عوارض ساختمانی دو تا سه درصد قیمت کل ساختمان تمام می‌شود و تاثیر چندانی در افزایش نرخ ساختمان ندارد. اما ما همین اندک را هم اضافه نکردیم چون شاید تأثیر روانی داشته باشد.
 

چمران گفت: شورا با این اعتقاد آمده که می‌خواهد خدمت کند.پیش‌آمده که من با مصوبه‌ای موافق نبوده‌ام اما چون مصوبه شورا بوده از آن دفاع کرده‌ام. ما خیلی هم کمبود و عقب‌ماندگی داریم که هرقدر کار کنیم باز کم تلاش کرده‌ایم.هیچوقت سابق نداشته که اعضای شورا اینقدر از مناطق بازدید کنند؛ منهای شورای دوم که آن هم به این میزان نبود.

او افزود:‌ الان در مسئله کمبود آب و همکاری در تهیه آب و رساندن پساب‌ها و غیره، ما از برنامه‌ای که برای ما چیده شده جلوتریم.‌ زیرا می‌بینیم تهران کمبود آب دارد. اگر دقت نکنند و فکر اساسی صورت نپذیرد مشابه ناتزاری برق برای آب هم اتفاق می‌افتد.

وی درباره آلودگی اتوبوس‌های برقی توضیح داد: اتوبوس‌هایی که ساخته می‌شوند همه شبیه هم هستند و تنها به ما نمی‌فروشند و به همه دنیا می‌فرستند و علت کندی تحویل هم تعهد آن‌ها به قراردادهای دیگرشان است.یک موتور دیزلی کوچک برای گرمایش اتوبوس هم گذاشته می‌شود و ربطی به پیشران خودرو ندارد‌.

وی افزود: این موتور کوچک تنها برای شارژ است و بیشتر از ۱۰ یا ۲۰ لیتر بنزین جا ندارد. این آلودگی‌ای نیست که ما بر آن پافشاری کنیم که تنها در فصل زمستان درصورتی که دما زیر صفر برود روشن می‌شود و آلودگی چندانی ندارد. اکنون باید به این سمت برویم که خودروهای سواری هم یک موتور کوچک دیزلی داشته باشد و مرتبا شارژ شود.

چمران بیان کرد: حمل و نقل عمومی اگر بخواهد توسعه پیدا کند زیرساخت لازم دارد. نمی‌توان گفت حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم اما جاده و بزرگراه نداشته باشیم.کشورهایی که این ایده را مطرح کرده‌اند و ما از آنان اقتباس کرده‌ایم از نظر شوا به اشباع رسیده‌اند و گاه خیابان را به پیاده‌راه بدل می‌کنند. ما هنوز به نسبت شهر و جمعیت از نظر خیابان و جاده کمبود داریم.
 
وی گفت: پیش‌پرداخت واگن‌های چینی هنوز کامل پرداخت نشده‌ است. شهرداری نزدیک به ده درصد را پرداخت کرده است. این پرداخت خواهد شد و نیاز به دیدن آن در بودجه نیست.
 
چمران بیان کرد: درباره درآمدهای پایدار اختلاف نظر است. اگر شهرسازی را نیز پایدار در نظر بگیریم نزدیک به ۴۸ درصد است که در سال‌های گذشته این عدد نزدیک به پنجاه یا بیش از پنجاه درصد بوده است. عوارض ساختمان‌سازی بی‌جهت پایدار در نظر گرفته می‌شود. در هر صورت درآمد پایدار شهرداری به پنجاه درصد نمی‌رسد.

رئیس شورای شهر بیان کرد: شهرداری سابقه بدی در بودجه‌های مشارکتی دارد. پروژه باغ صبا به خاطر یک اختلاف چند سال است که متوقف شده و ما تلاش کردیم تا قبل از عید این اختلاف حل شود.

وی درباره شفافیت جزییات جلسات شورای شهر تصریح کرد: جزییات صحن شورا روی سایت است و همه می‌بینند.‌ زمانی چنین امکانی نبود و می‌گفتند بنویسید. اما وقتی به صورت آنلاین در اختیار همه قرار می‌گیرد نیاز نیست. البته قبول دارم روی سایت باید اطلاعات بیشتری قرار بگیرد. اما امکان اینکه تمام اطلاعات مربوط به جلسات کمیسیون‌ها روی سایت قرار بگیرد نیست. زمانی ما جزئیات بودجه را در روزنامه رسمی چاپ می‌کردیم ولی دیگر نیاز نیست.

وی با اشاره به جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: اصرار ما بر این است که با ساخت یک طبقه، شهرداران مناطق اجازه ساخت و ساز اضافی را ندهند که بعد به کمیسیون ماده صد برود.

وی گفت: این ایده که پول می‌دهیم و می‌سازیم در دهان مردم افتاده که قطعا و یقینا نباید اینگونه باشد.

چمران با بیان خاطره‌ای از دوره چهارم شورای شهر گفت: در دوره چهارم ساختمانی در نیاوران سه طبقه اضافه ساخته بود و خراب نمی‌کرد از شورا رفتیم و دکتر قالیباف هم بودند و گفتیم می‌خواهیم تخریب کنیم وقتی متوجه جدیت ما شدند گفتند اجازه بدهید وسایلمان را برداریم. سه طبقه اضافه ساختمان مذکور را تخریب کردیم و سخت هم بود زیرا ستون‌های بتنی داشت.این‌ها همه تقصیر شهردار منطقه است. امکان ندارد او متوجه نشود و اگر متوجه نشود هم بد است.

چمران توضیح داد: از کارهایی که سازمان فناوری‌های نوین انجام شده باید گزارشی در صحن ارائه شود اما این سازمان هنوز راه نیفتاده و یک سال خود را سپری نکرده و بودجه‌ای را هم که می‌خواستند به آن‌ها داده نشده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز