خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

۴۳۸ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی داریم/ بررسی بیش از ۶۰ شکل چیدمان کلاسی

۴۳۸ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی داریم/ بررسی بیش از ۶۰ شکل چیدمان کلاسی
کد خبر : ۱۵۹۳۲۲۸

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانش آموز در سراسر کشور داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز -چهارشنبه-  در نشستی خبری اظهار کرد: در دوره ابتدایی ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانش آموز در سراسر کشور داریم. ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار نفر از دانش‌آموزانی که امسال ثبت‌نام کردیم، ایرانی هستند.۴۳۸ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع را نیز ثبت‌نام کرده‌ایم.

وی افزود: ۷۰ هزار و ۲۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی داریم که حدود ۳۷۸ هزار کلاس درس را شامل می‌شود.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تعداد آموزگارانی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کنند، ۲۶۸ هزار نفر هستند.

حکیم‌زاده افزود: در مناطق شهری تراکم دانش‌آموزان ۳۰.۴۶ و در مناطق روستایی ۲۲.۲۳ و تعداد کلاس‌های با بیش از ۴۰ دانش آموز ۶ هزار و ۴۷ دانش‌آموز است. تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در کل دوره ابتدایی ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر است.

وی تصریح کرد: تعداد بازمانده‌های شناسایی شده ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر است و ۲۴ هزار و ۷۴۹ نفر از آنان جذب شده‌اند.همچنین حدود ۱۵ هزار و ۶۸۰ نفر دانش‌آموز ۶ سال تمام بازمانده، شناسایی و جذب شده‌اند و به کلاس درس برگشته‌اند.در مجموع وضعیت ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده پیگیری و شناسایی شده و اقدامات لازم انجام شده است.

حکیم زاده بیان کرد: برنامه‌های ما در آموزش ابتدایی طبق برنامه تقدیمی وزیر به مجلس اول بر سه محور توسعه عدالت، ارتقای کیفیت با تاکید بر مدارس دولتی و تقویت هویت است که برای هرکدام از این اهداف برنامه‌های دقیق در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: سعی کرده‌ایم چشم‌اندازی را بر اساس نقشه راه سند تحول بنیادین برای مدرسه تراز تعیین کنیم. بر این اساس مدرسه تراز باید مدرسه‌ای با محیط خلاق، پویا و یادگیرنده با مشارکت فعال دانش‌آموزان باشد که مهارت‌های فردی در آن تقویت می‌شود و استعدادهای مختلف دانش‌آموزان شکوفا می‌شود. مدرسه باید محیطی صمیمی باشد که ارزش‌های اسلامی و هویت ملی در بچه‌ها تقویت شود و محیط مدرسه به‌گونه‌ای است که رشد علمی نیز در کنار رشد اجتماعی حاصل شود.
 
حکیم‌زاده تأکید کرد: هرقدر ما در پشت میزها در ستاد بنشینیم و برنامه‌ریزی کنیم برنامه‌ریزی ما از واقعیت دور می‌شود. همه این برنامه‌ها با کمک معاونان و روسای مناطق و کارشناسان طراحی شده است و آن‌ها برای قابل اجرا بودن این برنامه به ما کمک کرده‌اند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های جدی ما برای توانمندسازی معلمان برنامه‌ای به نام اتقان است که توانمندی قرآنی کادر مدرسه را بالا می‌برد. این برنامه در سال گذشته نیز اجرا شد و با درخواست کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با توجه به نتایج خوب سال گذشته، امسال نیز در ۴ استان خراسان رضوی، زنجان، سمنان و قزوین اجرا شد.

حکیم‌زاده تصریح کرد: شاید اغراق نباشد که بگویم به اندازه تمام دهه‌هایی که تمام این سال‌ها برای آموزش و پرورش وقت گذاشته نشده بود آقای پزشکیان وقت گذاشتند. تا امروز ۱۷ جلسه دو ساعته و بیشتر با حضور ایشان و با محوریت آموزش و پرورش برگزار شده است.ارتقای عدالت آموزشی برای بهبود زیرساخت‌ها و کیفیت یادگیری در مدارس دولتی از دغدغه‌های رییس جمهور است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دکتر کاظمی در روز تقدیم برنامه خود به مجلس گفتند که آرزو دارند آموزش و پرورش در صدر بنشیند و مهمترین موضوع دولت باشد امروز این آرزو محقق شده است.
 
وی گفت: بیش از ۶۰ شکل چیدمان کلاسی را بررسی کردیم تا جایگزین چیدمان سنتی فعلی کنیم که در آن معلم دانای کل است و باعث بیزاری و سرخوردگی دانش‌آموز می‌شود.

حکیم‌زاده اظهار کرد: جشنواره‌ای تحت عنوان اصلاح روش‌هایی یادگیری داریم که در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود که یادگیری فعال و مشارکتی به معلمان آموزش داده می‌شود و از آموزگاران برتر تجلیل به عمل می‌آید. یکی از باورهای دکتر پزشکیان این است که نباید فکر کنیم تمام برنامه‌ها را ما باید تهیه کنیم. اگر به تمام معلمان و ذی‌نفعان اعتماد کنیم چه بسا ایده‌هایی بهتر از ما داشته باشند.

حکیم‌زاده سپس با بیان اینکه اعلام تعطیلی مدارس با آموزش و پرورش نیست و استانداری آن را اعلام می‌کند تأکید کرد: ما در آموزش و پرورش نگرانی خود را نسبت به تعطیلی آموزش حضوری اعلام کرده‌ایم. بستر فضای مجازی مکمل خوبی است اما نمی‌تواند بستر اصلی آموزش باشد. زحمت معلمان نیز در آموزش غیرحضوری دوبرابر می‌شود. امیدواریم این تعطیلی در دوره ابتدایی نباشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز