وزیر آموزش و پرورش:
در زمینه پژوهش وضع مطلوبی نداریم
وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود اینکه ایران در تولید علم در رتبههای جهانی بالایی قرار دارد، در زمینه پژوهش وضع مطلوبی نداریم.
به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده در وزارت آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران با تأکید بر اهمیت پژوهش در نظام آموزشی کشور، به چالشها و کاستیهای موجود در این حوزه پرداخت و از لزوم تحول در سیاستهای پژوهشی وزارت آموزشوپرورش خبر داد.
کاظمی با اشاره به اینکه پژوهش در آموزشوپرورش حدود ۲۳ سال پیش وارد بدنه این وزارتخانه شد، تأکید کرد با وجود تلاشهای صورتگرفته، هنوز فاصله زیادی با استانداردهای مطلوب در این حوزه وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: پژوهش یکی از ارکان اساسی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه است، اما با وجود اینکه ایران در تولید علم در رتبههای جهانی بالایی قرار دارد، در زمینه پژوهش وضع مطلوبی نداریم.
وی همچنین به سهم پایین پژوهش از تولید ناخالص ملی در کشور اشاره کرد و گفت: این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته بالای یک و نیم درصد است.
وزیر آموزشوپرورش همچنین گفت: در حالی که نسبت بودجه آموزشوپرورش به بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۲ با ۱۲ میلیون دانشآموز، ۱۰.۵ درصد بود، این نسبت با افزایش تعداد دانشآموزان به ۱۶ میلیون نفر تغییر نکرده است.
وی گفت: تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
کاظمی همچنین دو مأموریت اساسی وزارت آموزشوپرورش در زمینه پژوهش را برشمرد و افزود: اولین مأموریت، حل مسائل نظام آموزشی کشور از طریق دادهپژوهی و دومین مأموریت، ایجاد فرهنگ پژوهشی در میان دانشآموزان و معلمان است.
وی همچنین به لزوم آموزش سواد پژوهشی و تقویت جریانهای پژوهشی در مدارس و ادارهها اشاره کرد و گفت: اگر این مأموریتها به درستی اجرایی نشود، نه تنها معلم پژوهشگر بلکه دانشآموز پژوهشگر نیز نخواهیم داشت. وزیر آموزشوپرورش از کاستیها در ساختار برنامههای درسی و محتوای کتابهای درسی انتقاد کرد و اظهار امیدواری کرد که در بازبینیهای آینده به این مؤلفهها توجه ویژهای شود.
وی همچنین به استفاده از ظرفیتهای سایر نهادهای علمی کشور، مانند وزارت علوم و بنیاد نخبگان، برای تقویت پژوهش در آموزشوپرورش تأکید کرد.