حضور دانشگاه علامهطباطبائی در میان برترین دانشگاههای بریکس ۲۰۲۴
بر اساس رتبهبندی بریکس ۲۰۲۴، دانشگاه علامهطباطبائی در میان برترین دانشگاههای عضو بریکس قرار گرفت.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، بر اساس رتبهبندی بریکس، دانشگاه علامهطباطبائی با عدد 79 در شاخص h-index و 52 درCitation ، در رده 501 تا 600 در مجموع دانشگاههای کشورهای عضو بریکس، پس از دانشگاه اصفهان و قبل از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی قرار دارد.
اتحادیۀ بریکس از سال 2009 که نخستین اجلاس خود را برگزار کرد، عمدهترین اهداف خود را «اقتصادی» و «اصلاح نظام مالی جهان» تعیین کرد و در رسیدن به این اهداف، ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای کشورهای عضو را به عنوان سازمانهای مؤثر در پیشبرد هدف برشمرده است. اخیراً نتایج حاصل از این رتبهبندی منتشر شده است.
اگرچه بریکس در موضوع رتبهبندی دانشگاههای کشورهای عضو، شعار «سه مأموریت دانشگاهی» را مطرح میکند، در نهایت اما همانند اغلب نظامهای رتبهبندی همچنان شاخصهای مورد نظر در سه بخش اصلی نظامهای رتبهبندی بینالمللی جای میگیرند: هماهنگی در اجرای مأموریتهای «آموزشی»، «علمی» و «اجتماعی».
بررسیهای اخیر حاکی است رتبهبندی بریکس بر اساس شاخصهای عینی و قابل سنجش است و از هیچگونه ارزیابی کارشناسی ذهنی استفاده نمیکند. بنابراین میتوان گفت بریکس در ارزیابی خود از سنجش میزان اعتبار و شهرت دانشگاهی که شاخص وزینی در نظام رتبهبندی QS است، فاصله گرفته و شاخصهای کمّی به تناسب، در فرایند رتبهبندی به صورتها و وزنهای گوناگون حضور دارند. به همین دلیل در بخش روش-شناسی که شاخصهای مؤثر در رتبهبندی بریکس ارائه شده است، اعتبار ملی و جهانی دانشگاهها به عنوان یکی از شاخصهای اصلی، کمتر مورد توجه است. اغلب شاخصها با بسط و گسترش شاخصهای سایر نظامهای رتبهبندی و همچنان کمّی است. علاوه بر شاخص Citation و شاخص h-index در بازه مشخص، این دو شاخص در بازه 5 و 6 ساله نیز ارزیابی میشوند. در کنار رصد دانشمندان یک و دو درصد برتر جهان، بریکس دانشمندانِ 3% تا 90% برتر جهان را نیز معرفی کرده و به این ترتیب نام 276 پژوهشگر دانشگاه علامهطباطبائی در این فهرست جای گرفته است.
انتشار آثار علمی همچنان به عنوان یکی از شاخصهای وزین مطرح است، با این تفاوت که این بار «انتشارات مشترک با شرکای بریکس» ملاک ارزیابی است. این تغییر در برنامه دانشگاه برای ارتقای جایگاه بینالمللی خود تأثیر منفی ندارد بلکه به سیاست افزایش آثار بینالمللی سمت و سو میدهد.
تدوینکنندگان نخستین نسخه (آزمایشی) رتبهبندی دانشگاههای بریکس دادههای 600 مؤسسه آموزشی از 10 کشور برزیل، چین، مصر، اتیوپی، هند، ایران، هند، امارات، آفریقای جنوبی، روسیه و عربستان سعودی است. البته آنگونه که در متدولوژی این رتبهبندی آمده، اصل فهرست شامل 825 دانشگاه بوده که انتخابشان بر اساس میزان انتشارات علمی دانشگاه در سالهای 2018 الی 2021 صورت گرفته است. مؤسسات فاقد برنامه کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری نیز در این نسخه حذف شدند. سایت داشگاههای و نهادهای ملی و منابع مستقل بینالمللی ازجمله پلتفرمهای برگزاری دورههای آنلاین، ویکیپدیا، موتورهای جستوجو و حتی شبکههای اجتماعی مثل یوتیوب و تلگرام به همراه وبسایتهای مسابقات بینالمللی دانشجویی و جوایز علمی منابع مختلفی مورد استفاده در این رتبهبندیاند. بهطور کلی این رتبهبندی 45 درصد وزن را برای شاخصهای حوزه آموزش با 4 محور کلی، 25 درصد برای شاخصهای حوزه علم و پژوهش با 5 محور و 30 درصد را برای 8 شاخص مرتبط با حوزه جامعه و دانشگاه در نظر گرفته است تا درمجموع عملکرد دانشگاهها را در 17 محور مورد بررسی قرار دهد.
شاخصهای رتبهبندی بریکس: