خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نظر وزیر آموزش و پرورش دوران جنگ درباره گزینش معلمان

نظر وزیر آموزش و پرورش دوران جنگ درباره گزینش معلمان
کد خبر : ۱۵۵۵۹۶۶

وزیر آموزش و پرورش در دوران دفاع مقدس گفت: اگر معلمی کاری جاذبه‌دار بود و حقوق معلم، او و خانواده‌اش را به‌راحتی اداره می‌کرد و افرادِ شایسته به سوی معلمی می‌آمدند، نیازی به گزینش به‌صورت فعلی نبود.

کاظم اکرمی، وزیر آموزش و پرورش در دوران دفاع مقدس  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نظام دوری که در آن دانش آموزان حداقل به مدت ۲ الی ۳ سال با یک معلم به علم آموزی می پردازند، گفت: آموزش دوری اگر با شرایط و لوازمش انجام شود، کار خوبی است. شرایط لازم هم عبارتند از آشنایی معلمان با روانشناسی کودک، شیوه آموزش به کودک و داشتن رابطه عاطفی با دانش‌آموز و ایجاد و محیط شاد و جذاب برای بچه‌ها.

وی با تاکید بر اینکه گذراندن سه سال اول دبستان با معلمان مناسب قطعا اثرات تربیتی و آموزشی خوبی خواهد داشت، گفت: معلمان باید در دانشگاه تربیت معلم (که به غلط آن را در کشور ما دانشگاه فرهنگیان نامیده‌اند) تحصیل کرده و شرایط معلمی در دبستان را فرا گرفته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی شرایط لازم را خواهند داشت یا خیر، گفت: اگر این افراد دوره کوتاه و فشرده‌ای برای یادگیری مطالبی که قبلاً گفته شد را ببینند صلاحیت نسبی پیدا خواهند کرد. البته این افراد، به آموزش ضمن خدمت نیاز دارند تا بهتر و مناسب‌تر کار معلمی را ادامه دهند.

اکرمی اضافه کرد: در دوره تحصیلی ما در دبستان، معلمان دوره تربیت معلم ندیده بودند، اما کم‌کم دانشسراهایی برای تربیت معلم به وجود آمد که در حد خوداثربخش بود. اکثر دبیران دبیرستان‌ها هم مانند خود من دوره دانشسرای عالی را گذرانده بودند و به شیوه‌های آموزش آشنایی داشتند.

وی در خصوص احتمال افت تحصیلی با تغییر پایه و عبور از آموزش دوری گفت: اگر معلمان پایه‌های بالاتر نیز با روان‌شناسی نوجوانی، شیوه تدریس و نیاز محصلین آشنا باشند و مدرسه هم محیط شاد و جذابی باشد، علتی برای افت تحصیلی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش دوران دفاع مقدس درباره احتمال تداوم آموزش در تابستان، در صورت استمرار رابطه خوب معلم با دانش‌آموزان در شکل دوری توضیح داد: آموزش در تابستان و هوای گرم چندان با عواطف و روحیات دانش‌آموزان سازگاری ندارد. وانگهی، بررسی‌های انجام شده نشان داده است که اغلب کشورها به‌ویژه آن‌ها که وضع آموزشی خوبی دارند مانند فنلاند، ژاپن و… دو تا سه ماه تعطیلی دارند. در ایام تعطیل هم در مدارس کشورهای پیشرفته که آن‌قدر وسایل بازی و تفریح وجود دارد که دانش‌آموز از رفتن به مدرسه در تابستان، احساس خوبی خواهد داشت.

وی افزود: نکته افزودنی دیگر این است که ما در طول سال تحصیلی تعطیلات زیادی داریم که نسبت به بسیاری از کشورها، یک ماه تعطیلی در طول سال مقداری جبران لازم دارد. اما مشکلات اقتصادی و اجتماعی و عدم رضایت معلمان از وضع حقوقی، آن‌ها را آماده و علاقه‌مند به کار در تابستان نمی‌کند.

اکرمی همچنین درباره گزینش معلمان گفت: اگر معلمی کاری جاذبه‌دار بود و حقوق معلم، او و خانواده‌اش را به‌راحتی اداره می‌کرد و افراد شایسته به سوی معلمی می‌آمدند نیازی به گزینش به‌صورت فعلی نبود. گزینش باید از بررسی اخلاق و رفتار و توان یادگیری و یاددهی دانش‌آموزان در دبیرستان شروع می‌شد. بگذریم.

وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جامعه ما امروز امکان گزینش معلم مناسب را کم کرده است. اکنون گلایه از گزینش زیاد است و وزیر محترم آموزش و پرورش باید چند نفر معلم کارآزموده را مسئول رسیدگی به شکایات افراد از گزینش کند تا آنان به دیوان عدالت اداری شکایت نبرند و با رأی آن دیوان به کار برنگردند. بلکه این کار به وسیله خود وزارتخانه انجام گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز