در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
پاسخ وزیر علوم به چرایی کم مهارتی دانشجویان دانشگاه های نامدار
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برنامه توسعه هفتم حکمی آوردهایم که مبتنی بر آن حکم وزارت علوم و وزارت بهداشت مکلف شدهاند دستورالعمل لازم برای مهارت محور کردن آموزش را بنویسند تا به تصویب هیات دولت برسد.
«محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد کممهارتی دانشجویان دانشگاههای نامدار اظهار کرد: در برنامه توسعه هفتم حکمی آوردهایم که مبتنی بر آن حکم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شدهاند، دستورالعمل لازم برای مهارت محور کردن آموزش را بنویسند تا به تصویب هیات دولت برسد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برای مهارت محور کردن دانشجویان و آموزشهایی که میبینند بستر لازم است. میدانید که وزارت بهداشت بیمارستانهایی دارد و استاد با دانشجو از همان ابتدای کار سر بالین بیمار میرود و دانشگاه فرهنگیان نیز برای کسانی که میخواهند وارد دستگاه تعلیم و تربیت شوند همین گونه است.
وزیر علوم با بیان اینکه کسی که قرار است وارد شغل معلمی شود از ابتدای کار و همان زمانی که دانشجوست میتواند دانشجومعلمی را تجربه کند، عنوان کرد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از ابتدا به نوعی سرکلاس رفتن را تجربه میکنند و در قالب کارآموزی عملا میبینند که باید چطور در رشته آموزگاری یا دبیری کلاسداری کنند و با همین حضور در کلاس درس در دوران دانشجویی، عملا تجربه و مهارت کسب میکنند تا معلمان توانمندی باشند.
زلفی گل ادامه داد: این در حالی است که ما به عنوان وزارت علوم، دانشجوهایی در رشتههایی داریم که مرتبط با راه و شهرسازی، تجارت، صنعت، مدیریت، نفت و… است و از آنجایی که این فضاها در اختیار ما نیست، در واقع بستر عملی کافی برای مهارت افزایی دانشجوهایمان نداریم.
وی افزود: دستورالعملی که در برنامه توسعه هفتم نوشته شده، منافع سازمانها و صنایع خصوصی پذیرنده دانشجوهای وزارت علوم را تامین میکند به گونهای که دانشجویان ما را بپذیرند و اجازه دهند همزمان با تحصیل مهارت بیاموزند تا در نهایت خروجیهای ما تبدیل به فارغ التحصیلانی با مهارت و تجربه کافی شوند.
زلفی گل در پاسخ به این سوال که آیا اشکال کار از سرفصل دروس یا بودجه نیست که نتوانستهایم دانشجویان بامهارتی داشته باشیم؟ گفت: بحث اصلاح سرفصل دروس و بودجه هم به هر حال هست که همه موارد را مورد نظر داریم.