مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران اعلام کرد:
راهاندازی سامانه فروش غیرحضوری؛ تکلیف اختصاصی سازمان میادین میوه و ترهبار
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران از «راهاندازی سامانه فروش میوه و ترهبار غیرحضوری درسطح مناطق»، «احداث و توسعه میادین و بازارچههای میوه و ترهبار محلی» و «توسعه روشهای پرداخت الکترونیک» به عنوان تکلیف اختصاصی سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار در احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران خبر داد.
به گزارش ایلنا، امیر شهرابی در نشست تعاملی ادارهکل برنامه و بودجه و دفتر پایش و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران با سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار گفت: رویکرد ما در نشستهای تعاملی حرکت در فضای شفاف و کمک به بهبود فرایند اجرایی و ارتقای عملکرد مجموعههاست. بسیاری از مسائل سازمانها و شرکتها با تفاهم مشترک با بودجه مرتفع خواهد شد.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران همچنین میادین میوه و ترهبار را سازمانی مهم، استراتژیک و دارای کارکرد ملی در حوزه مدیریت شهری پایتخت دانست و خاطرنشان کرد: بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران به عنوان مکانهایی ویژه جهت عرضه مایحتاج روزانه شهروندان، در زندگی شهری از اهمیت فراوانی برخوردارند. میادین از جمله سازمانهای در تعامل با مردم است و شهروندان از طریق آن با شهرداری ارتباط برقرار میکنند. بنابراین عملکرد این سازمان رابطه مستقیمی با رضایت شهروندان از شهرداری تهران دارد. به طوری که گاهی عدم تعامل یا رفتار ناصحیح یک فروشنده، میتواند به نارضایتی مردم و حتی شکایت از مجموعه شهرداری نیز منجر شود.
وی با تاکید بر ضرورت تدقیق در مورد پروژههای احداثی و آزمایشگاه سازمان میادین میوه و ترهبار گفت: احداث بازارهای جدید تکلیف برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران است. برنامه چهارم دارای بازه زمانی مشخص است و برخلاف دورههای قبل این بار منطبق با دوره مدیریت شهری تدوین و ابلاغ شده است. بنابراین تمام حوزهها باید اجرای احکام آن را با حساسیت و جدیت دنبال کنند.
شهرابی، تقید تمام بخشهای شهرداری به چارچوبهای بودجه را ضروری دانست و افزود: در عین حال پایبندی به اصل انعطافپذیری بودجه گاهی ایجاب میکند به فراخور موضوعات مهم با اولویت اجرای درخواست های شهروندان، تغییراتی ایجاد شود که ما در کنار مجموعهها هستیم و به لحاظ بودجهای نیز کمک میکنیم کارها به سرانجام برسد.
وی با اشاره به پیادهسازی انضباط مالی و فرایند شفافسازی مد نظر شهردار تهران یادآور شد: بنا داریم طی جلسه مشترک سه جانبه بین معاونت مالی و اقتصاد شهری، ادارهکل برنامه و بودجه و سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار، ضمن تدقیق درآمد - هزینههای سازمان در راستای رفع موانع خدمتی سازمان میادین و همچنین تسهیل تدوین بودجه سال آتی گام برداریم.
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اشاره تکلیف سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار ۳ حکم اختصاصی و ۴ شاخص برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران گفت: این سازمان در باب مأموریت هوشمندسازی و بهبود مدیریت طبق حکم ۱۲۰، باید روشهای پرداخت الکترونیک در میادین میوه و ترهبار را توسعه ببخشد و طبق حکم ۱۲۲ نیز احداث بازارهای میوه و ترهبار، راهاندازی سامانه فروش میوه و تره بار غیرحضوری درسطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران و توسعه میادین و بازارچههای محلی میوه وترهبار مورد نیاز را در دستورکار قرار دهد.
وی افزود: سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران همچنین در باب مأموریت محیطزیست و آلودگی هوا در راستای اجرای آییننامه برنامه مدیریت سبز نیز اجرای حکم ۴۹ در خصوص تدوین دستورالعمل تشویقی توسعه ساختمانهای سبز در شهر تهران و کاهش مصرف کیسههای پلاستیکی را بر عهده دارد.
شهرابی بر ضرورت رعایت دستورالعمل پروژههای جدید برای سال ۱۴۰۳ تاکید کرد و با اشاره به گستردگی نفوذ بازارهای میادین میوه و ترهبار در بین مردم و سطح تماس بسیار زیاد آن با شهروندان، همکاری جدی این سازمان و بهرهگیری بهینه از ظرفیتهای موجود در اجرای نظرسنجی مردمی بودجهریزی مشارکتی (دومین دوره طرح من شهردارم) را خواستار شد.
همچنین در این نشست، محمد امیرآبادی، مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران نیز گزارشی از پیشرفت عملکرد پروژههای تملک دارایی سرمایهای و پروژههای طرح من شهردارم سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار ارائه داد.
وی همچنین تلاش برای به ثمر رسیدن پروژههای من شهردارم و پروژههای عمرانی سال ۱۴۰۲ سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در حوزه احداث بازارهای جدید، مناسبسازی برای تردد معلولین و جانبازان، ایمنسازی و بهسازی، ایجاد زیرساختها و تامین تجهیزات برای حوزههای ماموریتی تعیینشده و هوشمندسازی و تجهیز بازارها را از این سازمان خواستار شد.
ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به پراکندگی مراکز عرضه در سطح پایتخت گفت: بزرگترین بازار عرضه محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی با ۲۹۵ مرکز عرضه در ۲۲۳ محله تهران مربوط به غرفههای سازمان میادین و میوه و ترهبار است، به طوری که ۴۳ درصد بازارهای ما در مناطق شمال تهران و ۵۷ درصد بازارها در مناطق جنوب تهران مشغول خدمترسانی به شهروندان هستند.
وی راهاندازی زنجیره تأمین را از جمله برنامههای تحولی این سازمان عنوان کرد و افزود: در صورت تصویب این طرح در هیات دولت، این زنجیره خرید به صورت مستقیم انجام میشود و در بخش میوه بر روند فعالیت اپلیکیشنها و تعادل قیمت در سطح تهران و کشور اثرگذار خواهد بود.
فصاحت همچنین، بهرهبرداری از ۴ بازار جدید ترهبار در مناطق ۲، ۳، ۲۰ و ۲۲ تهران، مزایده هوشمند ۵۲۱ غرفه میوه و تره بار در سطح تهران، فراهمسازی امکان عرضه ۳ محصول مهم مورد استفاده شهروندان به قیمت مصوب در میادین ۳۰۰ گانه پایتخت را از جمله اقدامات مهم سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران برشمرد.
براساس گزارش پایگاه خبری شهر، در این نشست ضمن برآورد عملکرد منابع و مصارف جاری سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار در سال ۱۴۰۲، گزارش ردیفهای هزینه ای و درآمدی سازمان، وضعیت نیروی انسانی شاغل در میادین، وضعیت داراییهای موجود میادین و همچنین درخواستها و پیشنهادهای سازمان میادین نیز ارائه شد.