خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیته‌ ملی شیر وزارت آموزش و پرورش:

طرح شیر رایگان برای 8 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز / آغاز دوباره طرح شیر مدارس پس از توقف 10 ساله

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۰۰۷

دبیر کمیته‌ی ملی شیر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز طرح توزیع شیر در مدارس پس از توقف 10 ساله، گفت: عملا از مهرماه سال 1402 طرح توزیع شیر در مدارس ابتدایی دولتی شروع شد اما به‌دلیل اینکه شرکت‌های لبنی آمادگی لازم برای تامین شیر را نداشتند، عملا توزیع آن از آبان‌ماه سال 1402 در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش ایلنا، حسین اسداللهی عنوان کرد: با دستور اکید رئیس‌جمهور محترم و تامین منابع مالی طرح، وزارت آموزش و پرورش از مهرماه سال 1402 آماده‌ی اجرایی شدن طرح توزیع شیر در مدارس بود، ولی چون حجم شیر توزیعی در مدارس مقدار زیادی را شامل می‌شد و شرکت‌های لبنی برای فراهم کردن مقدمات تهیه آن به مقداری زمان نیاز داشتند، تا آبان‌ماه منتظر شرکت‌های لبنی بودیم و تقریبا از ابتدای آبان‌ماه به کمک این شرکت‌ها توزیع شیر در مدارس ابتدایی آغاز شد.

توزیع سالانه 500 میلیون پاکت شیر

وی با بیان اینکه میزان توزیع شیر سالانه حدود 500 میلیون پاکت می‌رسد و حدود 8 میلیون و300 هزار دانش‌آموز ابتدایی مدارس دولتی را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: از شروع طرح تا پایان سال 1402 حدود 160 میلیون شیر در مدارس کشور توزیع شده و خوشبختانه تا به امروز مشکلی در توزیع شیر در مدارس نداشته‌ایم و بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی نیز مجددا توزیع شیر در مدارس سراسر کشور ادامه پیدا کرده است.

بودجه‌های طرح

اسدالهی گفت: تاکنون مبلغ 734 میلیارد تومان بودجه برای طرح شیر مدارس تخصیص پیدا کرده است و رقمی در حدود 340 میلیارد تومان نیز باقی مانده که با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و با پیگیری‌‌های لازم درصدد تحقق این امر هستیم.

کیفیت شیر مدارس

وی در مورد کیفیت شیر توزیعی در مدارس نیز گفت: استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای برای شیر مدارس در نظر گرفته شده و از سوی شورای عالی سلامت، وزارت بهداشت و شورای امنیت غذایی ابلاغ شده است که شیر مدارس بر اساس آن و با شرایط ویژه‌ای تهیه می‌شود و شرکت‌های لبنی طرف قرارداد این طرح نیز با دقت به‌خصوصی انتخاب می‌شوند؛ به‌طوری‌که شیر توزیعی در مدارس نسبت به شیر توزیعی در بازار، دارای استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری است.

وی افزود: به‌همین دلیل از بین500 شرکت لبنی فعال، تاکنون از 84 شرکت دعوت به همکاری انجام شده و از این تعداد تاکنون با 20 شرکت همکاری انجام گرفته است.

توسعه اشتغال و کسب و کارها

دبیر کمیته‌ی ملی شیر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در فعالیت شرکت‌های لبنی و کسب و کارهای مرتبط با تولید شیر، گفت: مثلا به واسطه اجرای این طرح 6 شرکت‌ لبنی عملا احیا شده و ظرفیت تولید آنها به 100 درصد رسیده است؛ یا اینکه برای تامین نیاز این حجم شیر، 8 خط استریل شیر طی 6 ماه گذشته وارد کشور شده است. همچنین تعداد قابل توجهی به حجم تولید پاکت اضافه خواهد شد و در کل مجموعه‌ای از کسب و کارها در کنار این طرح به راه خواهد افتاد.

اسداللهی در پایان با اشاره به تعیین دو روز در هفته به‌عنوان زنگ شیر در مدارس، افزود: امیدواریم با هدف و برنامه‌ریزی ثابت موفق شویم تا در سراسر کشور دو روز در هفته زنگ به توزیع شیر در بین دانش‌آموزان و مصرف شیر توسط آنها اختصاص یابد تا بتوان از این طریق ضمن فرهنگ‌سازی برای مصرف شیر، این شیر به‌صورت روزانه در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: سهمیه مدارس حداقل 2 بار در هفته در اختیار آنها قرار می‌گیرد و مدارس نیز آن را در طول هفته بین دانش‌آموزان توزیبع می‌کنند؛ البته گاهی در برخی نقاط کشور نیز شاهد این بوده‌ایم که سهمیه شیر مدارس خارج از این قاعده در اختیار آنها  قرار گرفته است که عمدتا به دلیل تاخیری بوده که از طرف شرکت لبنی طرف قرارداد اتفاق افتاده است اما در نهایت تلاش ما بر این است که شیر با روند مناسبی در اختیار مدارس قرار گیرد.  

متأسفانه شرکت‌ها به‌دلیل شیوع کرونا و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی مسئولین وقت، چون سال‌ها تولید و توزیع شیر دانش‌آموزی را انجام ندادند زمان می‌برد تا سیستم تولید خود را برای طرح توزیع شیر آماده کنند از همین رو شرکت‌های لبنی خواستار فرصتی برای تامین شیر پاکتی و شیر خام شدند.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز