خبرگزاری کار ایران

گزارش تور رسانه‌ای سازمان امور اراضی کشور و بازدید از استان لرستان:

جایگاه ارزشمند سازمان امور اراضی در بخش کشاورزی/ لزوم تقویت ساختارهای سازمان امور اراضی/ اقدامات بسیار ارزشمندی که کافی نیست!

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۰۰۰

سازمان امور اراضی را دریابید

تور رسانه‌ای برای بازدید از اقدامات امور اراضی استان لرستان، یازدهم لغایت سیزدهم اردیبهشت ماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار و از برخی اقدامات امور اراضی این استان بازدید صورت گرفت؛ اقداماتی از جمله طرح‌های یکپارچه‌سازی اراضی، رفع تداخلات، کاداستر و صدور سند، جلوگیری از تغییر کاربری و ... که هر کدام از این اقدامات مکمل همدیگر و سرنوشت‌ساز در بخش کشاورزی و امنیت غذایی است. پیش از این نیز مطالبی در خصوص این تور رسانه‌ای و اقدامات انجام گرفته منتشر شد.

به گزارش ایلنا، اقدامات ارزشمندی توسط سازمان امور اراضی در کشور انجام می‌شود که با توجه به امکاناتی که مدیران، کارشناسان و کارکنان آن در اختیار دارند، بسیار باارزش است اما متاسفانه تکافوی بخش وسیع و گسترده کشاورزی را نمی‌کند و لازم است که ساختارهای این سازمان متناسب با وظایف خطیری که برعهده دارد، تقویت شود.

جایگاه ارزشمند سازمان امور اراضی در بخش کشاورزی/ لزوم تقویت ساختارهای سازمان امور اراضی/ اقدامات بسیار ارزشمندی که کافی نیست!

ظرفیت‌های استان لرستان در بخش کشاورزی

بهرام میردریکوند، مدیر امور اراضی استان لرستان، در نشست خبری که در پایان این تور رسانه‌ای برگزار شد، گفت: استان لرستان با مساحتی در حدود 28 هزار و 308 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و حدود 1/7 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است؛ طبق آمارها، حدود 500 هزار هکتار از اراضی این استان زراعی و باغی و حدود 2 میلیون و 265 هزار و 89 هکتار از اراضی ملی را دارا می‌باشد.

وی افزود: این استان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر، حدود 2/2 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است. همچنین از جمعیت 4/5 میلیون نفری بهره‎برداران بخش کشاورزی، 150 هزار نفر آن در استان لرستان فعالیت دارد؛ این استان با داشتن 11درصد از آب‌های جاری کشور و حدود 2/84 درصد زمین‌های قابل کشت، با تولید 2/7 میلیون تن محصولات کشاورزی، سهم قابل توجهی در امنیت غذایی کشور بر عهده دارد.

پلاک‌های رفع تداخل

میردریکوند به برخی اقدامات امور اراضی استان لرستان اشاره کرد و گفت: از مجموع 1468 پلاک دارای تداخل، تاکنون تعداد 1127 پلاک رفع تداخل انجام شد که 602 مورد آن در سال 1402 انجام شده و 345 پلاک باقی‌مانده نیز در دست اقدام است؛ به عبارتی تاکنون حدود 77 درصد رفع تداخلات انجام گرفته و 23 درصد باقی‌مانده نیز در دست اقدام است و از نظر مساحت نیز حدود 84 درصد اراضی رفع تداخل انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال 1401 تعداد 317 پلاک رفع تداخل شده است، گفت: این آمار در سال 1402 با رشد تقریبا دو برابری به 602 پلاک رسیده است.

کاداستر اراضی

مدیر امور اراضی استان لرستان تعداد کل قطعات کاداستر شده تا فروردین 1403 را 10 هزار و 524 قطعه عنوان کرد و گفت: از مقدار 500 هزار هکتار اراضی استان لرستان، تاکنون در 306 هزار و 356 هکتار آن عملیات کاداستر و صدور سند تک برگ انجام گرفته و 193 هزار 644 هکتار آن نیز باقی مانده است؛ یعنی در 61 درصد از اراضی عملیات کاداستر و صدور سند انجام شده و 39 درصد آن نیز باقی مانده است.

تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی

میردریکوند سپس به طرح یکپارچه‌سازی اراضی اشاره کرد و گفت: فرایندی از اصلاح زمین که با عملیاتی نظیر تسطیح، رفع موانع و مرزبندی‌های اختصاصی مالکان و در صورت لزوم احداث جاده‌های بین مزارع و تاسیس شبکه‌های آبیاری و زهکشی، به ایجاد یک واحد کشاورزی و مدیریت واحد بر منابع تولید با حداقل نصاب‌های فنی و اقتصادی منجر می‌گردد را یکپارچه‌سازی اراضی می‌گویند و تجمیع نیز اقدامات ثبتی جهت صدور سند واحد برای اراضی متصل به هم می‌باشد.

وی افزود: هدف نهایی سازمان امور اراضی کشور، یکپارچه‌سازی اراضی است تا از این طریق بتوان قطعات فنی و بهره‎ور کشاورزی ایجاد کرد و راندمان کار را بالا برد.

میردریکوند اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون در 10 هزار و 927 هکتار از اراضی طرح یکپارچه‌سازی و تجمیع انجام گرفته که یک‌هزار و 113 هکتار آن در سال 1402 انجام گرفته است و این در حالی اتفاق افتاد که کل تعهد سازمان برای سال 1402 در حدود 920 هکتار بوده است.

میردریکوند اضافه کرد: برای سال 1403 نیز مساحت طرح‌های پایلوت یکپارچه‌سازی 5395 هکتار در شهرستان‌های مختلف استان در نظر گرفته شده است.

جایگاه ارزشمند سازمان امور اراضی در بخش کشاورزی/ لزوم تقویت ساختارهای سازمان امور اراضی/ اقدامات بسیار ارزشمندی که کافی نیست!

واگذاری اراضی

مدیر امور اراضی استان لرستان با بیان اینکه تاکنون8 هزار و 179هکتار از اراضی در قالب یک‌هزار و 639 پرونده به بهره‌برداران واگذار شده است، گفت: از این مقدار حدود 50 درصد آن، یعنی 4 هزار و 382 هکتار مربوط به طرح‌های درختکاری، یک‌هزار و 160 هکتار مربوط به طرح‌های زراعی و 2 هزار و 616 هکتار نیز به سایر طرح‌های بخش کشاورزی نظیر آبزی‌پروری و... اختصاص پیدا کرده است.

مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

میردریکوند با اشاره به پدیده مخرب تغییر کاربری اراضی کشاورزی و لزوم مقابله با آن، گفت: در سال 1402 از طرق مختلف از جمله: حضوری، گزارش تلفنی، گشت، پیام و ... تعداد 1921 مورد تغییر کاربری اراضی به اداره امور اراضی استان لرستان گزارش شد که تا پایان سال، 1900 مورد از آنها بررسی و تعیین تکلیف انجام شده است که یک‌هزار و 385 مورد تغییر کاربری غیرمجاز اعلام شده و با آنها برخورد قانونی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین در سال 1403 نیز تاکنون 359 ثبت خبر تغییر کاربری صورت گرفت که 343 مورد آن بررسی که 256 مورد آن تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و برخورد قانونی صورت گرفت.

کار آن کرد که تمام کرد ...

بنابر این گزارش، گروه خبرنگاران رسانه‌ها از برخی طرح‌های یکپارچه‌سازی اراضی، رفع تداخلات و واگذاری‌های انجام شده نیز دیدن کردند که انصافا کارهای ارزشمند و قابل تقدیری انجام شده بود، هرچند که لازم است چنین اقداماتی در سطوح گسترده‌تری توسعه پیدا کند.

 البته در کنار آن بهره‌برداران نیز با دیدن خبرنگاران گلایه‌ها و درخواست‌هایی برای بهبود کار داشتند و فرصت را غنیمت شمردند تا از این طریق خواسته‌های به‌حق خود را به گوش مسئولان برسانند؛ امیدواریم که مسئولان نیز این اقدامات ارزشمند خود را با پیگیری خواسته‌های این بهره‌برداران تکمیل کنند.

طرح 310 هکتاری در شهرستان رومشگان

یکی از طرح‌های بازدید شده سایت 310 هکتاری در شهرستان رومشگان بود که در اراضی آن تسطیح، یکپارچه‌سازی، اجرای آبیاری نوین و... گرفته و در قالب تعاونی تحویل کشاورزان شده بود و به گفته مسئولان و کشاورزان، میزان تولید محصولی مانند گندم در آن از یک تن در هکتار و حتی کمتر از آن، گاهی به 10 تن هم رسیده بود.

هرچند که کشاورزان درخواست‌هایی مانند: بهبود وضعیت جاده‌های دسترسی و جاده‌های بین مزارع و همچنین درخواست نهاده‌هایی مانند کود، سم و... را برای بهبود تولید خواستار بودند.

درخواست ایستگاه هواشناسی برای طرح «دوخواهران»

از جمله دیگر طرح‌های بازدید شده نیز اراضی 170 هکتاری «دو خواهران» در شهرستان درود بود که تماما زیر کشت باغات زردآلو رفته و یکی از باکیفیت‌ترین میوه زردآلو در آن تولید می‌شود؛ به طوری که بخش زیادی از آن به بازارهای صادراتی عرضه می‌شود.

متاسفانه باغداران این منطقه از نبود یک ایستگاه هواشناسی نقطه‌ای برای این منطقه جهت پیش‌بینی شرایط نامساعد جوی مانند سرما، تگرگ و... گلایه داشتند و عنوان می‌کردند که هرساله به‌خصوص با مشکل سرمازدگی مواجه هستیم که اگر یک ایستگاه هواشناسی نقطه‌ای در این منطقه ایجاد شود، می‌توان این مشکلات را مدیریت و خسارت‌های وارده را کاهش داد؛ امیدواریم که مسئولان امر به این درخواست‌های بهره‎برداران توجه لازم را داشته باشند تا این همه هزینه‌ها و زحماتی که انجام شده، نتایج بهتر و مطلوب‌تری به همراه داشته باشند.

جایگاه ارزشمند سازمان امور اراضی در بخش کشاورزی/ لزوم تقویت ساختارهای سازمان امور اراضی/ اقدامات بسیار ارزشمندی که کافی نیست!

طرح آبزی‌پروری ماهیان گرمابی

از جمله طرح‌های دیگر بازدید شده، طرح 400 هکتاری پرورش ماهیان گرمابی در شهرستان درود بود که با اقدامات انجام شده، این اراضی بلااستفاده که پیش از این به‌دلیل بالا بودن سطح آب تحت‌الارضی، امکان استفاده دیگری نداشته و مناسب آبزی‌پروری بودند، در قالب تشکل‌های منسجم به بهره‎برداران واگذار و در حال فعالیت بودند و ماهیان تولیدی آن به بازارهای داخلی و خارجی (به‌ویژه کشور عراق) عرضه می‌شد.

لزوم توجه ویژه به تشکیلات امور اراضی

با نگاهی گذرا به وظایف و اقداماتی که سازمان امور اراضی انجام می‌دهد و نقش ارزشمند این اقدامات در افزایش بهره‌وری کشاورزی و امنیت غذایی، به شدت لازم است که تشکیلات سازمانی این نهاد موثر به شکل کارشناسانه‌ای تقویت شود.

سازمان امور اراضی که نتایج عینی اقدامات آن جلوی چشم ما قرار دارد و این اقدامات می‌تواند به برخی از جدی‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی از جمله تغییر کاربری، خرد شدن اراضی و... پاسخ دهد و لازم می‌نماید که با تقویت اصولی و هدفمند این نهاد ارزشمند و تاثیرگذار، اقدامات آن را به سایر اراضی زراعی تسری داد و از نتایج آن بهره‌مند شد.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز