خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران:

آبزیان، بهترین گزینه امنیت غذایی/ توجه به ظرفیت‌های دریا و سواحل در تولید آبزیان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۶۴۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی جامعه در سال‌های آینده، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، بهترین گزینه برای تامین پروتئین غذایی، استفاده از ظرفیت‌های آبزی‌پروری است.

به گزارش ایلنا، سید حسین حسینی، در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات و آبزیان با بیان اینکه جامعه انسانی در معرض تهدیدهای مختلفی قرار دارد که یکی از این تهدیدها امنیت غذایی است، گفت: امنیت غذایی با تعریفی مد نظر است که در سند امنیت غذایی آمده که با همکاری بسیاری از دستگاه‌ها تهیه و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و رئیس جمهوری آن را ابلاغ کردند و چهار محور فراهمی غذا، در دسترس بودن، تاب‌آوری و پایداری در تولید غذا در آن لحاظ شده است.

آبزی‌پروری راه نجات بشر از مشکل قحطی

حسینی با اشاره به اینکه طبق گفته‌های سازمان خوار و بار جهانی، تا 2050 منبع غذایی که می‌تواند جوامع انسانی را از قحطی نجات دهد، آبزیان است، گفت: تامین غذا برای جمعیت 10 میلیارد نفری تا سال 2050 در جهان و جمعیت 110 میلیون نفری ایران، یعنی فشار بیش از اندازه به منابع محیط زیست که حوزه آبزیان در این میان به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین نیاز پروتئینی است.

مزیت‌های آبزیان

  رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه به برخی از مزیت‌های آبزیان نیز اشاره کرد و گفت: آبزیان کم آب‌برترین محصولات پروتئینی هستند؛ مزیت دیگر در بحث تولید گازهای گلخانه‌ای است که در مقایسه با دام‌های بزرگ، میزان گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری تولید می‌کنند؛ همچنین بحث امکان سنجی تولید و ضریب تبدیل مناسب، یکی دیگر از پتانسیل‌های آبزیان است.

حسینی افزود: از جمله مزیت‌های دیگر آبزیان، امکان تولید در مکان‌های مختلف ازجمله مکان‌های لم‌یزرع و غیرقابل کشاورزی و همچنین استفاده از آب‌های مختلف شیرین، لب شور، شور، بسیار شور و نامتعارف و همچنین ظرفیت‌های بسیار وسیع دیگری که کشور ما دارد و در سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز به‌درستی به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه ما توسعه کشور را پشت به دریا و بدون توجه به ظرفیت‌های آن پیش برده‌ایم، گفت: باید به سمت دریا برگردیم و از ظرفیت‌هایی که دریا و ساحل در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کنیم.

حسینی سپس با اشاره به برخی ظرفیت‌های اقلیمی کشور در سواحل، جزایر و دریا از قبیل 5100 کیلومتر سواحل و همچنین داشتن رتبه چهلم از بین 186 کشور مشرف به دریا، گفت: امنیت غذایی کشور ما حتما از مسیر دریا می‌گذرد.

رشد 240 درصدی آبزی پروری در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به رشد آبزی‌پروری در کشور اشاره کرد و گفت: در مقایسه با دنیا که رشد 4/2 درصدی در آبزی پروری دارد، کشور ما با 240 درصد رشد در زمینه آبزی‌پروری، رشد 7/3 درصدی را در این حوزه را تجربه کرده است؛ به‌طوری که از تولید 35 هزار تنی بعد از انقلاب، به یک‌میلیون و 352 هزار تن رسیده‌ایم که از این میزان 851 هزار تن در زمینه صید و صیادی و 601 هزار تن در زمینه آبزی‌پروری است.

حسینی با بیان اینکه غالب آبزی‌پروری ما به جز 60 هزارتن میگو و 10 هزار تن پرورش ماهی در قفس، مابقی در آب‌های داخلی و مربوط به ماهیان سردابی و گرمابی است، افزود: برای اینکه بتوانیم به برنامه 2/6 میلیون تن ده ساله آبزیان یا 1/8 میلیون تن برنامه هفتم تولید آبزیان برسیم، الزامات و امکاناتی لازم دارد که امیدواریم با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و ایجاد معاونت تخصصی دریایی اتفاق بیفتد.

افزایش بهره‌وری

وی در ادامه گفت: در حوزه توسعه عمودی، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای فزایش تولید در واحد سطح و افزایش بهره‌وری، یکی از برنامه‌های ما است و نهاده‌های مناسب مانند: تخم چشم‌زده، خوراک آبزیان، مولدهای مناسب و... برای افزایش تولید در واحد سطح نیز مد نظر ما هستند.

صید و صیادی

حسینی با بیان اینکه وضعیت خوبی در صنعت شیلات داریم، گفت: بیش از 12 هزار شناور و 220 نقطه تلاقی از قبیل: بندر، اسکله صیادی و تخلیه، موج شکن و... از جمله ظرفیت‌های ما در حوزه صید صیادی و سوق دادن آنها به سمت حمایت از پروروش ماهی در قفس است که کمک می‌کند تا بتوانیم دریا را به یک مزرعه پرورش ماهی تبدیل کنیم.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز