خبرگزاری کار ایران

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد:

برنامه‌های روز جهانی خاک/ چالش‌های خاک در بخش کشاورزی/ استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای انجام تکالیف وزارتخانه در بخش خاک

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۷۰۱

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های زیربنایی بخش آب و خاک به حدود 1000 همت بودجه نیاز است و منابع مالی ما در این خصوص بسیار محدود است، گفت: تلاش می‌کنیم که این طرح‌ها را با همراهی بهره‌برداران، شرکت‌ها و کشت و صنعت‌های بزرگ و دیگر ذینفعان و ذی‌مدخلان این حوزه پیش ببریم.

به گزارش ایلنا، صفدر نیازی شهرکی صبح امرز در نشست اطلاع‌رسانی روز جهانی خاک، ضمن اشاره به اهمیت 14 آذر، روز جهانی خاک، به برخی برنامه‌های معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی برای گرامیداشت این روز اشاره و عنوان کرد: از جمله این برنامه‌ها راه‌اندازی پویشی در فضای مجازی به مناسبت روز جهانی خاک است تا رویدادهای مربوط به این حوزه را پوشش و همرسانی کند.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم قشرهای مختلف جامعه را برای پرداختن به موضوع خاک و اهمیت آن مشارکت دهیم، گفت: از آن جمله توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان و دانشجویان داریم؛ چراکه معتقدیم در مباحث پایه‌ای دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر آحاد مردم مشارکت داشته باشند؛ همچنین از ظرفیت‌های بسیجیان، طلاب و... نیز در این خصوص استفاده خواهد شد.

تور بازدید از آزمایشگاه‌ها خاکشناسی

نیازی ضمن اشاره به برخی دیگر از برنامه‌های روز جهانی خاک، افزود: با همکاری بخش ترویج وزارتخانه، یک تور آموزشی و ترویجی در این زمینه در نظر گرفته‌ایم تا از آزمایشگاه‌های خاکشناسی کشور دیدن و مباحثی مانند: آزمون خاک و ضرورت آن، برنامه‌های تناسب اراضی، مطالعات خاکشناسی و مسائلی از این دست برای شرکت‌کنندگان توضیح داده شود.

قانون خاک

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع قانون خاک، گفت: قانون خاک سال 98 ابلاغ و تکالیف سنگینی بر عهده دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه جهاد کشاورزی گذاشت.

نیازی با اشاره به برخی از مواد این قانون، گفت: مثلا ماده 6 آن وزارت جهاد کشاورزی را به تهیه نقشه‌های خاک‌شناسی و طبقه‌بندی خاک‌ها در مقیاس 25 هزارم (یعنی تهیه نقشه‌های نیمه‌تفصیلی دقیق) الزام می‌نماید که این مطالعات خاکشناسی باید در 5 سال انجام بگیرد که 4 سال آن گذشته و به‌دلایل متعدد از جمله نبود منابع مالی، به‌شدت از برنامه عقب هستیم.

وی افزود: تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خاک، پایش کمی و کیفی خاک کشور و تکالیف دیگری نیز این قانون بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.

چالش‌های خاک در کشور

نیازی در ادامه با بیان اینکه منابع آب و خاک دو منبع مهم در بخش کشاورزی است که اگر با کمک کشاورزان و تولیدکنندگان، مشکلات آن را کنترل نکنیم، جزو چالش‌های جدی آینده ما خواهند بود، به برخی از چالش‌های حوزه خاک نیز اشاره کرد.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها  در بخش خاک کمبود ماده آلی است؛ چراکه اگر حتی آب کافی در اختیار باشد اما خاک باکیفیت و حاوی ماده آلی و مواد مغذی مناسب را نداشته باشید، امکان کشاورزی وجود ندارد.

نیازی به برخی چالش‌های دیگر خاک اشاره کرد و گفت: آلودگی خاک به پساب‌های صنعتی و کشاورزی، باقی‌مانده‌های کودها و سموم کشاورزی، تغییر کاربری اراضی و تبدیل اراضی به جاده، ساختمان، فرسایش شدید خاک، وجود خاک‌های با میزان قلیایی بالا، فشردگی خاک و... از جمله چالش‌های فیزیکی خاک در ایران است که خاک بخش کشاورزی را تهدید می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی با آنها درگیر است.

وی با بیان اینکه برای کارهای زیربنایی خاک به منابع مالی زیادی نیاز است، گفت: در برخی استان‌ها مانند استان کردستان و دیگر استان‌ها با همین منابع مالی که در اختیار داشتیم کارهای خوبی انجام گرفته اما به دلیل محدودیت منابع چنین کارهایی به سختی انجام می‌شود.

 وی افزود: سعی کردیم این کار بزرگ را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و با همکاری و مشارکت با طرح‌های ویژه بخش کشاورزی مانند طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام، بسیج سازندگی، کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های بزرگ مانند اتکا، آستان قدس رضوی، تعاونی‌های تولید، کشاورزان و... این کار بزرگ را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم و بر اساس یک نقشه راه و دستورالعمل‌های مشخصی که اداره کل خاک و موسسه خاک و آب تهیه و ابلاغ می‌کند آن را انجام دهیم.

برنامه‌های روز جهانی خاک/ چالش‌های خاک در بخش کشاورزی/ استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای انجام تکالیف وزارتخانه در بخش خاک

کمیته‌های تخصصی خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به تعریف برخی کمیته‌ها در معاونت آب و خاک خبر داد و گفت: کمیته‌هایی مانند: سلامت خاک، ماده آلی خاک، ارزش اقتصادی خاک، مدل مفهومی خاک، کمیته مجموعه آزمایشگاه‌ها، کمیته ترویج و دیگر کمیته‌های تخصصی در این معاونت برای دنبال کردن موضوعات مختلف خاک تشکیل شده است.

همکاری با دانشگاه، انجمن علوم خاک و شرکت‌های دانش‌بنیان

نیازی همچنین گفت: در این دوره ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها و انجمن علوم خاک برقرار شده و همه آنها به کمک طلبیدیم همچنین برنامه‌هایی برای ارتباط بیشتر و بهتر با شرکت‌های دانش بنیان بخش خاک و آب داریم که از دانش و توانمندی‌های آنها در این میان کمک بگیریم.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز