خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بیمه‌ی اجتماعی، رویای کارگران ساختمانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۳۰۹

مصوبه‌‌ی مجلس دردِ کارگران را دوا نمی‌کند

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان گلستان گفت: باتوجه به تصمیماتی که مجلس تاکنون در مورد بیمه کارگران ساختمانی گرفته، به نظر می‌رسد اظهارات نمایندگان در مورد اهمیت بیمه کارگران ساختمانی تنها یک شعار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح‌الله محمدی (رئیس کانون کارگران ساختمانی استان گلستان) در اعتراض به مصوبه‌ی جدید مجلس در خصوص بیمه کارگران ساختمانی گفت: چنانچه مصوبه‌ی مجلس در مورد اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی به نتیجه برسد، بیمه برای کارگران ساختمانی به رویا تبدیل می‌شود. این مصوبه با تأکید بر روی افزایشِ درصدِ عوارض پروانه ساخت و حذف معیار حداقل دستمزد، منابع کافی را به سازمان تأمین اجتماعی نمی‌رساند و همان مسائلی که پیشتر با آن مواجه بودیم ادامه پیدا خواهد کرد. 

محمدی گفت: مجلس و دولت فراموش کرده‌اند که سازمان تأمین اجتماعی رو به ورشکستگی است و نمی‌توان بدونِ تضمینِ منابع لازم برای بیمه‌ی کارگران، انتظارِ موفقیت داشت. با توجه به تصمیماتی که مجلس تاکنون در مورد بیمه کارگران ساختمانی گرفته به نظر می‌رسد، اظهارات نمایندگان در مورد اهمیت بیمه کارگران ساختمانی تنها یک شعار است. 

رییس کانون کارگران ساختمانی استان گلستان تاکید کرد: حدود سه سال طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس بوده و در کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس، چکش خورده است. این طرح اواخر سال ۱۴۰۱ البته با تعدیلاتی به قانون تبدیل شد و چند ماه نگذشته عده‌ای قانونِ چند ماهه را به بهانه‌ی اینکه باعث افزایش قیمت ساختمان شده و ساخت و ساز را با مشکل مواجه کرده، به مجلس بردند و دستور توقف دادند. 

وی ادامه داد: خوشبختانه شورای نگهبان به درستی با این توقف، مخالفت کرد و طرح، دوباره به کمیسیون اجتماعی برگشت و ایراداتی که نمایندگانِ مخالف به آن گرفته بودند در این کمیسیون رفع شد. نمایندگان مخالف پیشتر گفته بودند قانون مصوبِ سال ۱۴۰۱ عادلانه نیست، به همین دلیل در کمیسیون اجتماعی با تعیین ۱ تا ۶ درصد حداقل حقوق برای سهم کارفرما و تعیین سهم بیشتر برای مناطقِ شهری و گران‌قیمت، مسئله‌ی عدالت در پرداختِ حق بیمه رفع شد اما باز هم این طرح رای نیاورد. 

محمدی گفت: همانطور که گفتم بررسیِ تاریخچه‌ی حضور طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس، نشان می‌دهد موضوعِ بیمه‌ی کارگران برای خیلی از نمایندگان اهمیتی ندارد و برای برخی منافع کارفرمایان صنعتِ ساخت و ساز مهم است. اگر این مصوبه به قانون تبدیل شود، نه تنها اتفاقی  برای بیمه کارگران ساختمانی نمی‌افتد بلکه به این دلیلِ که موضوع بیمه‌ی کارگران ساختمانی مسکوت می‌ماند، عملا وضع از قبل هم بدتر خواهد شد. تصویبِ این مصوبه فقط تبلیغی برای نمایندگان مجلس است که بگویند ما مسئله‌ی بیمه کارگران ساختمانی را حل کرده‌ایم درحالیکه در واقعیت این اتفاق نیفتاده است. 

وی با اشاره به حضور ۷۰۰هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه گفت: مجلس به جای اینکه به انتظار ۳ ساله‌ی ۷۰۰ هزار کارگر فاقد بیمه پایان دهد و آرامش را به بیمه شدگانی که نگرانِ حذف بیمه‌اشان هستند بازگرداند، با تصویب این طرح، خود را شرمنده خانواده کارگران ساختمانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز