خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی ۱۰ ساله کارگران «یاس خرمشهر» برای دریافت مطالبات معوقه

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۹۰۱

تعدادی از کارگران کارخانه «یاس خرمشهر» ۱۰سال بعد از تعطیلی این واحد تولیدی با وجود صدور حکم قضایی هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه حقوقی و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارخانه «یاس خرمشهر» در خوزستان از نوروز سال ۹۱ به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده می‌شد تعطیل و ورشکسته اعلام شد و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمده‌ای از مطالبات حدود ۱۵۰ کارگر این واحد تولیدی پرداخت نشده است.

یکی از کارگران این واحد تولیدکننده انواع محصولات شوینده با اعلام این خبر به ایلنا گفت: کارخانه یاس خرمشهر پیش از تعطیلی حدود ۱۵۰ کارگر قراردادی با سوابق بالا داشت که تعدادی کارگر بعد از چندین سال دوندگی بدون دریافت حقوق‌های معوقه با پرداخت هزینه بازنشستگی از جیب خود بازنشسته شدند و مابقی کارگران نیز با سوابق مختلف به دلیل مشکلات بیمه‌ای هنوز سرگردانند و امکان دریافت بازنشستگی و مطالبات خود را ندارند.

به گفته وی؛ علاوه بر این حدود ۲۰ کارگر قدیمی کارخانه که بعد از تعطیلی یاس خرمشهر مسئولیت نگهبانی از اموال کارخانه را برعهده داشتند، بعد از سال‌ها حراست از اموال کارخانه کنار گذاشته شده‌ و کارفرما نیروی جدید جایگزین آن‌ها کرده است.

این کارگر درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش گفت: بعد از بدقولی کارفرما همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار خرمشهر شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات آن‌ها داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد.

او گفت: کارگران حدود دو نیم میلیارد تومان از مطالبات خود که مربوط به زمان اشتغالشان می‌شود را هنوز دریافت نکرده‌اند. علاوه بر آن این مطالبات مربوط به سال ۹۱ تا ۹۳ است که ارزش پولی آن در حال حاضر که در مهر ماه سال ‌۱۴۰۱ قرار داریم به حدقل کاهش یافته است.

کارگر «یاس خرمشهر» گفت: در این مدت طولانی کارگران بیکار شده با همراهی اهالی خرمشهر برای احیای کارخانه و بازگشت به محل کار سابق خود؛ بارها به نهادهای مختلف دولتی در خوزستان مراجعه کرده‌اند اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

این کارگر افزود: شرکت صابون‌سازی یاس دارای سه خط تولید صابون و انواع پاک کنندها و سفید کننده است اما متاسفانه سالهاست که به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت از فعالیت باز ایستاده است.

او افزود: همه ماشین آلات کارخانه بعد از سال‌ها توقف با کمی تعمیرات آماده تولید می‌شوند و کارفرمای می‌تواند در یک بازده زمانی حدود ۸ تا ۱۰ ماهه مجموع کارخانه را احیا و آماده تولید کند.

طبق اظهارت وی؛ واحد صابون‌سازی یاس خرمشهر بین سالهای ۹۵تا ۹۶ بعداز چند بار برگزاری مزایده فروش، مالکیت خود را به یک شرکت به نام «شرکت پویا اقتصاد استوار» واگذار کرده است، اما ما کارگران معتقدیم این واگذاری صوری است.

او با بیان اینکه همه کارگران این کارخانه امیدوارند به همت مسئولان استان خوزستان مشکلات صنفی آن‌ها به زودی مرتفع شود، در ادامه گفت: در حال حاضر علاوه بر معوقات مزدی که مربوط به ده سال گذشته می‌شود، موضوع تعیین تکلیف کارخانه که هنوز وضعیت مشخصی ندارد، از مشکلات اساسی است که عزم جدی برای رسیدگی به آن مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز