خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با برگزارکننده تور بزرگ کنسرت‌های علیرضا قربانی در سراسر جهان؛

مجید عبدی‌کیا: تلاش من جهانی شدن موسیقی ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۳۹۵

«مجید عبدی کیا» از قدیمی‌ترین تهیه‌کننده‌های کنسرت ایران است که در سراسر جهان برنامه‌های موفقی را روی صحنه برده است.

تمام چهره های شاخص موسیقی ایران از استاد محمدرضا شجریان، کیهان کلهر و شهرام ناظری تا «پاپ استارهای ایران»، تجربه همکاری با او در تور جهانی کنسرت هایشان را داشته اند و حالا این تهیه کننده معتبر ایرانی در فصل جدیدی از فعالیت هایش، در حال برگزاری تور کنسرت های علیرضا قربانی در سراسر جهان است.

علیرضا قربانی پس از استقبال ویژه از تور کنسرت هایش در ایران، حالا تور جهانی برنامه هایش را آغاز کرده است و استقبال از این خواننده از سوی مخاطبان موسیقی در سراسر جهان، باعث شده برای پیگیری جزییات این تور، سراغ مجید عبدی تهیه کننده این تور جهانی برویم و با او در این باره گپ بزنیم.

* شما در سالهای اخیر تور کنسرت های جهانی بسیاری از خواننده را برگزار کرده اید و حالا حجم استقبال از علیرضا قربانی در تور جهانی اش، بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. کمی از جزییات این تور بگویید.

این تور از کشور کانادا شروع شده که در چهار شهر کانادا یعنی تورنتو، ونکوور، مونترال و کلگیری استارت خورده است. پس از آن برای ۶ اجرا به اروپا آمد و در شهرهای دوسلدورف، فرانکفورت و مونیخ آلمان، مالمو و استکهلم سوئد و روتردام هلند برگزار شد. بعد از آن به استرالیا خواهد رفت  و در یکی از زیباترین سالن های دنیا به نام اپرا سیدنی که نماد کشور استرالیا است اجرا خواهد داشت. در شهرهای ملبورن، بریزبن و پرت استرالیا ادامه پیدا میکند. بعد از آن در بریتانیا برنامه خواهند داشت و در شهرهای لندن ، منچستر و گلاسکو اجرا خواهد شد. در پارت دیگری دوباره به اروپا خواهد آمد و در شهر های آنورپ بلژیک، برلین آلمان، گوتنبرگ سوئد، هامبورگ آلمان، وین اتریش و پاریس فرانسه ادامه پیدا میکند و در صورتی که مشکلات صدور ویزا حل بشود احتمالا در آمریکا هم به روی صحنه میرود و در چند شهر اجرا خواهد شد.

* استقبال از علیرضا قربانی در شهرهای مختلف جهان غافلگیرکننده بوده. شما به عنوان کسی که تور جهانی بزرگان موسیقی ایران را روی صحنه برده اید، این استقبال را چطور تحلیل می کنید؟

قطعا با توجه به تجربه من طی برگزاری بیش از هزار سانس کنسرت در شهرهای مختلف دنیا و با هنرمندای بزرگ، چیزی مشخص است این است که علیرضا قربانی بعد از بیش از بیست و پنج سال روی صحنه بودن و اجراهای مختلف، حالا به یک جایگاه مهمی رسیده و کاملا به روز صدا میدهد. این باعث میشود که مخاطبان بیشتری جذب شوند. پرفورمنس و کیفیت اجرا هم مزید بر علت شده که مخاطب ایرانی در سراسر دنیا به تماشای این کنسرت بیاید و از آن لذت ببرد. تمام خواسته های مخاطب برای دیدن یک برنامه جذاب در تور علیرضا قربانی مهیاست و این باعث شده استقبال خوبی از آن اتفاق بیفتد و واکنش های تحسین برانگیز زیادی هم اتفاق بیفتد.

* موسیقی ایرانی و اصیل با ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد، در جذب مخاطب در تور جهانی خواننده های ایرانی موفق بوده و این استقبال نسبت به کنسرت خواننده های پاپ ایرانی بیشتر به نظر می رسد. تفاوت ها این دو ژانر در جذب مخاطب در چه بخش هایی است؟

نمی توان مدعی شد که موسیقی ایرانی ظرفیت بالاتری از موسیقی پاپ دارد. مردم در دوره های مختلف هنرمندان مختلفی را مورد حمایت خود قرار داده اند. دلیل آن هم ارائه آثاری در خور شان از سوی آن هنرمندان است. در برخی شرایط اجتماعی نوع معاشرت هنرمند با مردم بسیار تعیین کننده است و او با رفتاری صحیح و انسانی، می تواند عمر دوران هنری خود را بیشتر و بیشتر کند. یا در نقطه مقابل، به شدت خودزنی کند و جایگاهش تنزل پیدا کند. من فکر میکنم موسیقی ایرانی سال ها بود که ضعیف شده بود. با توجه اینکه تجربه ی من در همکاری با بزرگان موسیقی ایرانی از سال های خیلی قبل تر بوده و بزرگواری مثل استاد شجریان، آقای کلهر استاد ایرج و همینطور استاد شهرام ناظری کار کرده بودم فکر میکنم که ورود موسیقی ایرانی و تلفیقش با سازهای روز و موسیقی پاپ باعث شده که این نوع موسیقی خیلی جذابتر شود و مخاطب بیشتر و وسیع تری را پوشش دهد.

* شما در سال بالای دویست سانس کنسرت در سراسر جهان برگزار کرده اید و موفق ترین تهیه کننده ایرانی در جهان هستید. حتما راهکارهای مناسبی برای بهتر دیده شدن موسیقی ایران در سطح دارید.

من تجربه‌ی بیش از هفده سال برگزاری کنسرت در ایران و بالای ده سال است که برگزاری کنسرت‌های ایرانی در خارج از کشور  را در کارنامه دارم. چیزی که همیشه مد نظرم بوده کیفیت این اجراهاست. چه از لحاظ سالن‌هایی که این کنسرت‌ها قرار است در آنها  برگزار شوند و چه از لحاظ پروداکشن. من همیشهتلاشم این بوده که کیفیت بالایی از اجرا را به معرض دید مخاطبان قرار دهم و از این حیث واقعا دغدغه دارم. چون معتقدم مخاطب ایرانی در همه جای دنیا باید بهترین کیفیت برنامه را ببیند و لدت ببرد. همیشه هنرمندان داخلی را با ارکستر کامل به تور اروپا و جهان برده ام و علیرغم هزینه های فراوان، تلاش دارم بهترین نوع اجرا را داشته باشم. این تاکید بر کیفیت مطلوب، در بسیاری از مواقع به جذب مخاطبان عیرایرانی هم ختم شده که بسیار خوشایند بود.

* علاوه بر خواننده های ایرانی، برگزاری کنسرت برای ستاره های موسیقی جهان از جمله «ریچارد کلایدرمن»، «ماهسون»، «مالوما» و ... را در کارنامه دارید. ستاره هایی که هر کدام شان وزنه ای بزرگ در موسیقی جهان هستند. این تجربیات حتما شما را جاه طلب تر کرده. درست است؟

من همیشه آدم جاه طلبی بودم. همیشه دوست داشتم که فضاهای جدیدی را تجربه کنم. همیشه دوست داشتم که با آرتیست‌های بزرگتر و پرمخاطب‌تری همکاری داشته باشم. به خاطر همین علاوه بر موسیقی ایرانی، سراغ آرتیست‌های بزرگ خارجی رفتم و همکاری‌هایی با هنرمندان بزرگی داشتم. با «مالوما» که برنده چندین جایزه لاتین گرمی بوده همکاری داشتم. کنسرت‌های بزرگی برای این هنرمند برگزار کردم. با «ریچارد کلایدرمن» که از بزرگان موسیقی کلاسیک جهان است پندین کنسرت را روی صحنه بردم که این کنسرت در ایران  هم برگزار شد. علاوه بر ایران، در آدربایجان، گرجستان و کانادا هم اجراهایی را با کلایدرمن روی صحنه برده ام. برنامه‌هایی دارم که با آرتیست‌های بزرگتر و پرمخاطب‌تری در فضاهای جدیدتر در آینده همکاری داشته باشم و امیدوارم که این برنامه‌ها خیلی زود برنامه‌ریزی شوند و به روی صحنه بروند.

* درباره آینده حرف بزنید. آیا تور یا برنامه جدیدی برای آینده مدنظر دارید که در حال برنامه ریزی های آن باشید؟

ما در طی دو سال اخیر همکاری‌هایی با جیپسی کینگز و نیکلاس ریس (خواننده اصلی گروه) شروع کرده ایم که در شهرهای مختلفی این اجرا برگزار شده است. در امارات، عمان و اردن و برخی کشورهای دیگر این تور به زودی روی صحنه خواهد رفت و من مطمئن ام استقبال خوبی از آنها خواهد شد. به زودی تور بزرگی را در آمریکا برای خواننده های ایرانی روی صحنه می بریم و بی شک اتفاقات ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته ایم. تلاش من جهانی شدن موسیقی ایرانی است. سرمایه گذاری های زیادی را در استرالیا، کانادا و اروپا داشته ایم و این موضوع به مرور به آمریکا هم خواهد رسید که امیدوارم باعث شود موسیقی ایران جهانی تر شود و ویترین بهتری در رسانه ها جهان داشته باشد.

انتهای پیام/
کوثر حیدری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز