خبرگزاری کار ایران

آخرین نقاشی حسن روح‌الامین رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۹۵۹

مدرنیته عامل جدایی هنر آیینی از هنر فاخر است

مراسم رونمایی از جدیدترین نقاشی حسن روح‌الامین صبح امروز با حضور این هنرمند، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و تعدادی دیگر از مدیران و مسئولان در تالار رودکی تهران برگرار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از نقاشی «مائده»؛ اثر جدید حسن روح الامین صبح امروز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت‌ماه در تالار رودکی برگزار شد. 

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد)، حسن روح‌الامین، (خالق اثر)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت ارشاد)، محمد الهیاری (مدیرعامل بنیاد رودکی)، محمد خراسانی‌زاده (مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد)،  مرتضی سعیدی‌زاده (مدیرعامل بنیاد امام رضا علیه السلام)، سیدمحمد هاشمی (رئیس هیت مدیره بنیاد امام رضا) و تعدادی از هنرمندان و  در این رویداد حضور داشتند. 

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی کشور، یک گروه موسیقی به نقاره و طبل‌نوازی به سبک حرم امام هشتم (علیه السلام) پرداختند.

آخرین نقاشی حسن روح‌الامین رونمایی شد

مزین شدن رودکی به بیرق سبز حضرت رضا (علیه السلام)

در ادامه مراسم بیرق گردانی حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) در سالن شد. طی این اتفاق بیرق از میان سالن به روی صحنه برده و جانمایی شد. در ادامه تعدادی از خادمان حرم امام رضا (علیه السلام) روی صحنه رفتند و در کنار بیرق ایستادند و یکی از آنها به اجرای روضه خوانی و مداحی پرداخت.

سپس مدیرعامل آستان قدس رضوی روی صحنه رفت. او ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مراسم رونمایی از تابلوی «مائده»، گفت: ما برای تقدیر از هنرمند عزیز آقای حسن روح الامین هدیه‌ای را به او تقدیم می‌داریم.

در ادامه حسن روح‌الامین روی صحنه رفت و نشان آستان قدس رضوی توسط خادمان حرم روی سینه او نصب شد. او در ادامه هدیه‌اش را دریافت کرد. 

پس از برگزاری بخش مذکور، سیدمحمد هاشمی (رئیس هیت مدیره بنیاد امام رضا علیه السلام) ضمن تبریک دهه کرامت گفت: اثر  آقای حسن روح‌الامین به عشق امام رضا (علیه السلام) کشیده شده است. آقای روح‌الامین این کلک و بوم را جز برای فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) و اسلام جای دیگر صرف نکرد و با آثارش نورانیت را برای ما به جا گذاشته است.

رئیس هیت مدیره بنیاد امام رضادر پایان گفت: من از بنیاد امام رضا (علیه السلام) بابت همکاری با هنرمند انقلابی آقای روح‌الامین تشکر می‌کنم و امیدوارم این سنت سالانه توسط بنیاد، همچنان برقرار باشد. 

در ادامه برنامه محسن میرزا علی (نقال) روی صحنه رفت و پس از مدح حضرت رضا (علیه السلام) به روایت ماجرای ضامن آهو شدن امام هشتم (علیه السلام) پرداخت. 

پس از اجرای مرشد میرزاعلی محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) روی صحنه رفت و دقایقی درباره اهمیت هنر آیینی و فاخر پرداخت.

آستان قدس در دوره‌ای مرکز تولید آثار فاخر بود

او گفت: حیف است اگر در جلسه رونمایی از اثر فاخر «مائده» که آقای روح‌الامین آن را خلق کرده به آثار آیینی نپردازیم و از آن یاد نکنیم. 

سالاری افزود: پس از «مدرنیته» هنر آیینی از هنر فاخر جدا شده و حال باعث فخر است که بنیاد امام رضا (علیه السلام) به واسطه همکاری با حسن روح‌الامین به هنر فاخر توجه نشان داده است.

معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم، ملک الشعرای بهار، ملک الشعرای آستان قدس بوده، می‌خواهم بگویم آستان قدس در دوره‌ای مرکز تولید آثار فاخر بوده و امیدوارم این روند به واسطه این همکاری اخیر، دوباره آغاز شود. 

دین ‌و آیین هنرمند را به جایگاه بالا می‌رساند

سالاری بیان کرد: هنرمندانی که منبع الهامشان دین و آیین و بیانات ائمه (علیهم السلام) است به جایگاه بالا می‌رسند.

او تاکید کرد: در هنر دینی و آیینی، اصل معرفت است. ممکن است ما وزن و عروض را در کلاس درس یاد بگیریم، اما آنچه می‌تواند از ما شاعر فاخر بسازد، معرفت دارد. و باید بدانیم، هنر تشییع منبع کمالش قرآن و عترت است. این معرفت است که باعث تولید اثر آیینی می‌شود. هنرمند در روایت ولایت ذوب می‌شود و اثر هنری اینگونه خلق می‌شود. 

سالاری بیان کرد: من تبریک می‌گویم و غبطه می‌خورم به آقای روح الامین و باید بگویم ما نتوانسته‌ایم افرادی چون او را تربیت کنیم و انشالله به آن اوج و بلوغ هنر دینی برسیم.

در ادامه صابر خراسانی (شاعر) روی صحنه رفت و به دکلمه اشعارش با موضوع امام رضا (علیه السلام) پرداخت.

آخرین نقاشی حسن روح‌الامین رونمایی شد

دهه کرامت برای هنر و ادبیات دینی ما مغتنم است

در ادامه محمدمهدی اسلامی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: از برادر انقلابی‌ام حسن روح‌الامین بابت کارهایی که تا امروز کرده، تشکر می‌کنم. ایشان علی‌رغم اینکه هنوز چهل سالش نشده، منشا خیر و برکت و زیبایی است و نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) عشق و محبت دارد. 

وزیر ارشاد با اشاره به دهه کرامت و فضائل آن، ادامه داد: در این دهه نورانیت به اوج خودش می‌رسد و باید بگویم این ایام برای هنر و ادبیات دینی ما بسیار مغتنم است. چهره‌های مهم برای این دوره طلایی برنامه‌های آییی داشته‌اند و انشالله ما هم از نعمات آن برخوردار باشیم.

اسماعیلی گفت: آقای سعیدی زاده و دیگر دوستان در بنیاد امام رضا (علیه السلام) تلاش کردند، برنامه‌ریزی‌ها امسال، متمایز باشد و از تمام ظرفیت‌ها در سطوح و اقشار مختلف استفاده شده است. در شهرها مراسم‌های مختلف برگزار شده و از عید فطر تا اول ماه شوال چله‌ای شکل گرفته است. ما تاکیدمان این است که به این بازه‌های زمانی توجه کنیم. ایام حج واجب، عید قربان، عرفه، نزول سوره‌ها و آیه‌های مبارک اتفاقاتی فوق العاده‌اند که با جان هموطنان گره خورده‌اند. همچنین ایام عشق بازی عاشقان امام حسین (علیه السلام) و ماه‌های محرم و صفر را داریم؛ لذا باید برنامه‌های هنری و فرهنگی ذیل این بخش باشد. انقلاب در تقویم شیعی به پیروزی رسیده و مناسبت‌های این چنینی بسیار داریم.

مبنای برنامه‌های فرهنگی باید تقویم مذهبی ما باشد

او ادامه داد: این تقویم اصیل است و مبنای برنامه‌ها باید بر این اساس باشد. جشنواره‌های اصلی ماه با عنوان (فجر) هم در ماه بهمن برگزار می‌شوند که ماه پیروزی انقللاب اسلامی است. لذا با توجه به همه اینها، این بستر خود به خود یک ظرفیت بزرگ تبدیل می‌شود. اینها با عواطف جامعه گره خورده و سرعت باید صدچندان شود. 

اسماعیلی ادامه داد: با اتفاق مبارک امروز باید به روح‌الامین تبریک بگویم که با اخلاص به بروز رسیده است. ما تابلویی از ایشان را به یاد داریم که مربوط بعد شهادت حاج قاسم است. با این اتفاق و خلق آن اثر دلهای‌مان با محبت اباعبدالله (علیه السلام) به خوبی ترسیم شد و دل‌های‌مان جلا یافت. روح‌الامین امسال و پارسال به سفارش بنیاد امام رضا (علیه السلام) خلق اثر کرده و امیدوارم این اتفاق تداوم یابد.

او درباره اثر جدید روح‌الامین هم گفت: تابلوی «مائده» مربوط مجلس اطعام در کنار امام رضا (علیه السلام) است و بابتش باید از مجددا از حسن روح‌الامین و نهادهای همکار تشکر می‌کنم.

محمدمهدی اسماعیلی در پایان تاکید کرد: جشنواره‌های امام رضا (ع) با گستردگی برگزار می‌شود و انشالله این رویه ادامه پیدا کند.

آخرین نقاشی حسن روح‌الامین رونمایی شد

اهدای نشان درجه یک هنری به روح‌الامین

در ادامه برنامه محمدمهدی اسماعیلی، سعیدی‌زاده، سیدمحمد هاشمی، محمود سالاری و محمد الهیاری نشان درجه یک هنری را به روح الامین اهدا کردند.

روح‌الامین نیز در سخنانی کوتاه گفت: احساس می‌کنم هر جراحتی که بر قلب شیعیان زده می‌شود، فقط امام رضا (علیه السلام) آن را التیام می‌دهد. آرزو داشتم به قلب شیعیان آرامش دهم. در کار جدیدم «کریم و ابن الکریم» در ذهنم بود و حرف دیگری نیست.

در ادامه از نقاشی «مائده» که روی بوم است و با تکنیک رنگ روغن کار شده، با حضور وزیر فرهنگ و دیگر مسئولان حاضر در سالن،‌ رونمایی شد.

آخرین نقاشی حسن روح‌الامین رونمایی شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز