خبرگزاری کار ایران

در کارگروه صادرات غیرنفتی استان عنوان شد؛

رفع تعهدات ارزی از مشکلات جدی صادرکنندگان قزوین است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۴۹۲

در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین مدیران و فعالان اقتصادی استان با تاکید به ضرورت بازنگری در موضوع رفع تعهدات ارزی این مشکل را از چالش‌های جدی صنایع و صادرکنندگان عنوان کردند که می‌تواند عامل خروج برخی از واحدها از چرخه تولید باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین، صبح امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

عزیزالله افضلی در این نشست گفت: قزوین در رفع تعهدات ارزی نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد و یک‌هزار و 302 میلیون یورو داشتیم ۸۰۴ میلیون یورو رفع تعهد صورت گرفته که معادل 62 درصد است.

رئیس سازمان صمت استان قزوین در ادامه با اشاره به وضعیت پایانه‌های صادراتی درحال احداث در استان عنوان کرد: وضعیت پایانه صادراتی کاسپین باید در جلسه تخصصی تعیین تکلیف شود، پایانه صادراتی شمس آذر هم مجوز گرفته و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی سپس درباره انتخاب صادرکنندگان برتر استان بیان کرد: سازمان صمت نسبت به انتخاب صادرکنندگان برتر و نمونه سال اقدام می‌کند که این ارزیابی براساس شاخصه‌های تعریف شده انجام شده و طلاچین، هفت الماس به عنوان صادرکننده نمونه ملی هم انتخاب شده‌اند، درخواست داریم هفته آینده برگزیدگان سال ۱۴۰۱ برگزار شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین هم در این نشست گفت: رفع تعهدات ارزی از مشکلات جدی ما است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی عبدیان ادامه داد: به خاطر رفع تعهدات ارزی، هفته گذشته و بدون خبر، برخی کارت‌های بازرگانی از سمت بانک مرکزی تعلیق شده که در استان ما هم چند واحد به این وضعیت دچار شده‌اند؛ این موضوع یکی از مشکلات استان شده و  باعث می‌شود برخی واحدها از چرخه خارج شوند.

رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران هم در این نشست گفت: از سال گذشته الزام به رفع تعهدات ارزی به قانون تبدیل شد، اما در آئین نامه، مدت زمان رفع تعهدات جزء وظیفه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات است و در این کارگروه تا پایان شهریور ماه مهلت داده شده بود.

محمدرضا فاروقی ادامه داد: یک باره کارت‌هایی که رفع تعهدات آن‌ها زیر ۶۰ درصد بود تعلیق شد، بیشتر این واحدها هم کارخانه‌هایی هستند که تولیدات آن‌ها صادراتی است و درصورت تعلیق واحدها عملا تعطیل می‌شود، ضمن اینکه این تعلیق خلاف قانون است.

این عضو اتاق بازرگانی استان قزوین عنوان کرد: صادرکنندگانی داریم که از محل صادرات خود واردات انجام می‌دهد که در این حوزه هم با چالش مواجه شده‌اند، زیرا ترخیص کالاها زمان‌بر است.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان هم در این نشست عنوان کرد: اولین نمایشگاه فرصت‌های صادراتی استان با مشارکت ۳۵ واحد صنعتی استان از ۲۱ شهریور به مدت 4 روز برگزار می‌شود.

احمد خورگامی اظهار کرد: تعدادی از سفیران و بازرگانان اقلیم کردستان عراق هم در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز