خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «نگاه‌مان می‌کنند»:

شبه‌ناک بودنِ بخش‌‌های جشنواره تئاتر/امیدوارم پای سلیقه درمیان نباشد

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۸۹۸

محمدرضا اصلی، کارگردان نمایش «نگاه‌مان می‌کنند» گفت: بخش‌بندی‌های متعدد سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شبهه‌برانگیز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش صحنه‌ای شامل هفت بخش تئاتر ملل، مرور تئاتر ایران در سال 1395، میهمان، نسل نو، مسابقه بین‌الملل، مسابقه تئاتر جوان و مسابقه مرور تئاتر ایران است.

محمدرضا اصلی که اثر او به نام «نگاه‌مان می‌کنند» با نویسندگی نغمه ثمینی و بازی مسعود کرامتی در این دوره از جشنواره حضور دارد، به خبرنگار ایلنا می‌گوید از نظر او این تفکیک‌بندی «مسابقه تئاتر جوان» اشتباه است.

او با بیان اینکه «سوالم این است که چرا جشنواره را تفکیک‌بندی سنی کرده‌اند؟» گفت: اگر می‌گفتند «کار اول» توجیه داشت اما حالا سوالم این است که چرا از نظر سنی به اثر نگاه کرده‌اند؟

اصلی با بیان اینکه «امیدوارم این تفکیک سنی در اثر در رای داوران موثر نباشد» گفت: امیدوارم در داوری همه بخش‌ها موردنظر باشد و بازیگران و نویسنده دیده شوند و با بخش‌های مسابقه‌ای دیگر مقایسه نشوند؛ به‌طور مثال نویسنده و بازیگر اجرای من جوان و کار اولی نیستند و ملاک داروی این نباشد که چون نمایش در بخش نسل جوان است بقیه عوامل دیده نشوند.

 کارگردان نمایش «نگاه‌مان می‌کنند» با اشاره به اینکه «من فکر می‌کردم کارم در بخش مرور آثار ایرانی قرار داشته باشد نه جوان» گفت: من نمی‌دانم چرا جشنواره هرسال یک غافلگیری دارد. اصولا بخش بین‌الملل و نمایش‌های ایرانی باید در جشنواره باشد. حضور این همه بخش مرور و جوان و... را متوجه نمی‌شوم؛ ما که تولیدی در عرصه تئاتر نداریم. چون بودجه‌ای نداریم که بخواهد تولید شود. فکر می‌کنم این تقسیم‌بندی سوال خیلی‌ها بود.

اصلی یادآور شد: در همه جای دنیا سبک و سیاق مشخصی برای بخش‌بندی جشنواره‌ها وجود دارد و تعریف‌ها مشخص است. چرا بخش‌های جشنواره ما پراکنده است؟ اگر بخش‌بندی معمول‌ای مثل تئاتر ایران و بین‌الملل بود، این شبهات به وجود نمی‌آمد.

او با بیان اینکه «با این بخش‌بندی، بازیگر اجرای من (مسعود کرامتی) چه جایزه بگیرد چه نه، شبهه به وجود می‌آید» گفت: اگر مسعود کرامتی کاندیدا شود می‌گویند او بهترین بازیگر در بخش جوان است؟ امیدوارم دست‌کم این نگاه تفکیکی فقط در بین کارگردان‌ها باشند و دیگر عوامل پاسوز این ماجرا نشوند.

اصلی ادامه داد: به اعتقاد من؛ این سیستم و معیار تفکیکش اشتباه است. نمی‌دانم روی چه حسابی این اتفاق افتاده است.

این کارگردان با بیان اینکه در جریان این تفکیک نسل جوان نبوده است، گفت: با این تفکیک‌بندی ناخودآگاه بیننده‌ها و تماشاگران توقع دارند نسل جوان را روی صحنه ببینند. برای همه تفهیم نشده که به چه دلیل این کار در نسل جوان قرار گرفته است و ناخودآگاه حرف و حدیث به وجود خواهد آمد؛ هرچند امیدوارم این اتفاق نیفتد چون برای این کار خیلی زحمت کشیدم و توقع داشتم حالا که آمده در جشنواره، دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز