خبرگزاری کار ایران

میراث ناملموس موسیقی خراسان در کماست

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۷۶۱

ذوالفقار بیتانه دوتارنواز موسیقی مقامی خطه خراسان جنوبی به دلیل سانحه تصادف دچار ضربه مغزی شده و به کما رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذوالفقار بیتانه (دوتارنواز پیشکسوت خطه خراسان جنوبی) که آخرین بازماندگان استادان موسیقی مقامی آن منطقه محسوب می‌شود دو روز قبل بر اثر تصادف با موتور دچار سانحه خونریزی از ناحیه سر شده و حال تحت مراقبت‌های ویژه است. 

 ذوالفقار بیتانه، سال نود و نه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان گنجینه زنده بشری در سازسازی سنتی، نوازنده دوتار در فهرست ملی حاملان (نادره کاران) میراث فرهنگی ناملموس شناخته شد. 

علی مرادزاده شاگرد این استاد شاخص موسیقی نواحی، درباره جزییات ماجرا به ایلنا توضیحاتی ارائه کرد. 

مراد زاده گفت: متاسفانه در زمان تصادف کسی همراه استاد نبوده و شاهدی وجود نداشته که بدانیم او چطور تصادف کرده و چه اتفاقی افتاده است. آیا ماشینی به او زده یا حادثه دیگری رخ داده را نمی‌دانیم. در ادامه پس از آنکه استاد به بیمارستان انتقال داده می‌شود به دلیل خونریزی داخلی مورد عملی جراحی سنگین قرار می‌گیرند که حدود چهار ساعت به طول می‌انجامد. 

او توضیح داد: پس از عمل جراحی متاسفانه استاد به هوش نیامده‌اند و اصطلاحا در کما هستند و طبق گفته پرشکان این‌ عدم واکنش و بیهوشی معلوم نیست چند روز به طول بیانجامد. 

علی مرادزاده در ادامه با اشاره به این که ذواافقار بیتانه در شهر کوچک فردوس ساکن است، گفت: طی این چند روز هیچکدام از مسئولان شهر سراغی از استاد نگرفته‌اند و این در حالی است که بیمه ایشان از چند سال پیش قطع شده است. 

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: ذوالفقار بیتانه و خودش عضو صندوق اعتباری هنر هستند و هنرکارت دارند.

مرادزاده در ادامه توضیح داد: ماجرا مربوط به چند سال پیش است که ما کارهای بیمه استاد ذوالفقار را پیگیری کردیم و ایشان به هر حال  با وجود مشکلاتی که وجود داشت بیمه شدند.  

وی بیان کرد: بچه‌های خراسان جنوبی برای انجام امور بیمه و چنین مواردی با مشکلات زیادی مواجهند. مثلا همین رزومه و لوح تقدیر خواستن خودش در نوع خود یکی از مشکلات است. استادی که در کارگاه خودش دوتار می‌زند به دنبال چنین چیزهایی نیست و لوح تقدیر ندارد؛ چون در جشنواره یا رویدادهای دیگر شرکت نمی‌کند. 

او گفت: اتفاقی که بیمه استاد بیتانه را دچار مشکل کرده این است که ایشان توان مالی این را نداشتند که در ماه یکی دو میلیون تومان حق ماهانه خود را پرداخت کنند؛ لذا بیمه‌شان قطع شد. جز این موضوع چنین استادانی در شهرهای کوچک و دور افتاده در کارگاهشان هستند و به دنبال این مسائل نمی‌رود چون نمی‌داند جزییات قضیه چیست و باید حق بیمه را چگونه و کجا پرداخت کند. 

مرادزاده گفت: قاعدتا ما باید استاد را پس از به هوش آمدن به بیمارستانی در شهر و با امکانات لازم منتقل کنیم و این کار با آمبولانس و از راه زمینی نه تنها منطقی نیست بلکه خطرناک است. چون جاده‌ها هم وضعیت خوبی ندارند.

این هنرمند موسیقی نواحی در پایان گفت: استاد واقعا جایگاه والایی در موسیقی خراسان دارند و درستش این است که با هلیکوپتر جابجا شوند تا خدای نکرده دچار مشکلات بیشتر نشوند. 

از قرار معلوم صندوق اعتباری هنر قرار است در قالب یک طرح حق بیمه استادان و هنرمندانی را که توان مالی مناسب ندارند، پرداخت کند. 

گفتنی است، اهالی موسیقی نواحی به دلیل دور بودن از پایتخت همواره از امکانات متعدد محروم بوده اند. البته این کم برخورداری همه اهالی مناطق دور افتاده را در بر می‌گیرد اما نوازندگان و خوانندگان و مقام‌دانان به دلایل مختلف از درآمد کافی برای زندگی برخوردار نیستند. در این میان حوادث و اتفاقات و بیماری و کهولت مسائل مهمی هستند که در مقطعی از زندگی دامن هنرمندان را می‌گیرند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز