خبرگزاری کار ایران

چاپ نهم «تربیت کودک در جهان امروز»

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۳۴۹

چاپ نهم کتاب «تربیت کودک در جهان امروز» اثر آیت الله احمد بهشتی منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «تربیت کودک در جهان امروز» اثر آیت الله احمد بهشتی در ۳۰۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ نهم رسید.

تربیت کودکان و نوجوانان، از مباحث مهم اخلاق اجتماعی اسلام است که در منابع اسلامی، راهکارهای آن، متناسب با زمان و مکان، تبیین و ارائه شده است.

«تربیت کودک» نگارش یافته در سال‌های پیش از انقلاب است که با عنایت به شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی آن زمان نوشته شده و با استناد به آیات و روایات و نظری‌های علمی، مسائل اخلاقی و تربیتیِ کودک را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.

نقش معلم، تشویق و پاداش، سرمایه‌های مادی و معنوی، ترس، اعتماد به نفس، رهبریِ نیروها در پرتو عقل، مدرسه یا خشتی که از اول کج نهاده‌اند، عقل و عاطفه و از مادری تا وزارت، از مباحث این کتاب است.

این کتاب در ۲۷ مبحث تألیف شده است؛ مبحث اول با عنوان «تزکیه و تعلیم» به بررسی نقش تعلیم و نقش تزکیه اختصاص دارد.

مبحث دوم با عنوان «مراحل و ابعاد تربیت کودک» پیش از تولد و بعد از تولد را به نگارش درآورده است.

مبحث سوم با عنوان «بارگران مسئولیت» مسئولیت اجتماعی و فردی و خونسردی و ملایمت را بیان می‌کند.

«نفوذهای اجتماعی»، «هم آهنگی نیروها» و «نقش معلم» مباحث چهارم تا ششم از این کتاب هستند.

مبحث هفتم با عنوان «تنبیه و خشونت، وسیله تربیت نیست» بیچاره لوری و آینه عبرت و مبحث هشتم با عنوان «تنبیه، آزاد یا ممنوع» مشکل تربیت و راه حل صحیح را مورد تأکید قرار داده است.

«تشویق و پاداش» عنوان نهمین مبحث از کتاب حاضر است که در آن دو سلاح مؤثر برای تقویت نیروی مربی، ریشه روانی میل به تشویق و پاداش و تأمین روحی تبیین شده است.

نویسنده در مبحث دهم با عنوان «عادت» نقش حیاتی عادت، عادت‌های ناروا و علاج آن و عادت و آموزش و پرورش را بررسی می‌کند.

«سرمایه‌های مادی و معنوی»، «اجتماع و کودکان نورسته» و «آوارگان اجتماع» مباحث یازدهم تا سیزدهم از این کتاب هستند.

چهاردهمین مبحث با عنوان «کودکان سرراهی» صحنه‌های رقت بار، شیرخوارگاه و پرورشگاه و انسانی‌ترین و عالی‌ترین روش‌ها را به رشته تحریر درآورده است.

مبحث پانزدهم با عنوان «دنیای کودک» موجود ناشناخته و انفعالات و عواطف، مبحث شانزدهم با عنوان «پرورش عواطف» انسان در صحنه زندگی و وراثت و محیط و نویسنده در مبحث هفدهم با عنوان «حرکات و رفتار عاطفه ای» عواطف مطبوع و نامطبوع را تشریح می‌کند.

هجدهمین مبحث با عنوان «نقش عواطف در تربیت کودک» اصطلاحات روانشناسی، آنجا که زندگی ارزش خود را از دست می‌دهد! و قسمتی از نامه دختری که خودکشی کرد! را به نگارش درآورده است.

«نیروی شگرف عاطفه» عنوان نوزدهمین مبحث از کتاب مذکور است که در آن عقل و عاطفه، عاطفه و تکامل و تنها عاطفه مورد تاکید قرار گرفته است.

مبحث بیستم با عنوان «روح استوار» دو نظریه مخالف، حقیقت عاطفه و دین داران جاهل و دانشمندان بی‌دین را بیان می‌کند.

مبحث بیست و یکم با عنوان «ترس» منشا روانی ترس، فواید و مضرات ترس، نقش پدران، مادران و مربیان را به رشته تحریر درآورده است.

مبحث بیست و دوم با عنوان «اعتماد به نفس» ضمن بررسی بسط شخصیت، حس خود کم بینی یا عقده حقارت و علل پیدایش و نیرومندی عقده حقارت را تشریح می‌کند.

«رهبری نیروها در پرتو عقل»، «فرزندان را همچون خویشتن دریابیم» و «مدرسه یا خشتی که از اول، کج نهاده‌اند!» عناوین مباحث بیست و سوم تا بیست و پنجم از کتاب حاضر هستند.

نویسنده در مبحث بیست و ششم با عنوان «عقل و عاطفه» نقش غده‌ها، پرورش به طور دوجانبه و روش رهبران مذاهب را مورد بررسی قرار داده است.

بیست و هفتمین و آخرین مبحث از کتاب مذکور با عنوان «از مادری تا وزارت» به تشریح قطب‌های زندگی، تجلی طبیعت زن با عاطفه مادری و مادری، عالی‌ترین مقام و بزرگترین افتخار زن پرداخته و پرستاری بچه‌ها، زناشویی بدون فرزند و سخنی از ویل دورانت را به نگارش درآورده است.

برشی از اثر:

* نقص کار مدارس

در مدارس و دانشگاه‌ها سعی می‌شود که افراد، همچون انبار فرمول و محفوظات دیگر، پرورش یابند. گاهی هم به قهرمانان ورزش مدال داده، از آن‌ها تجلیل می‌کنند، اما هرگز روی عواطف آن‌ها و جنبه‌های «غیرعقلانی روان که زره شخصیت را می‌سازد» دقت نمی‌کنند. آن اندازه که برای نمره ریاضیات و دروس علمی دقت می‌شود، برای نمره نظم و انضباط دانش آموز دقت نمی‌شود. ناظم‌های دبیرستان‌ها و دبستان‌ها، منتظرند که با فرا رسیدن موسم امتحانات، سیاهه‌ای در این مورد تهیه کنند و تحویل دهند، بدون این‌که واقعاً درباره نظم و انضباط برنامه‌ای وجود داشته باشد یا کوششی انجام گیرد؛ در حالی که: «نظم درونی، همیشه پاداش خود را می‌گیرد».

علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز