خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای دور کردن خطرها از کشور باید فاصله دولت و مردم را کم کرده و مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۸۹۵

یک فعال سیاسی گفت:‌می‌خواهید خطرها کمتر و دور کنید و امنیت کشور و نظام بالا برود؟ باید فاصله دولت و مردم را کم کرده و مردم را با نظام همراه‌تر کنید. این احترام‌گذاشتن به مردم،‌ شناخت حقوق مردم و رعایت حقوق مردم است.

علی‌محمد نمازی فعال سیاسی عضو حزب کارگزاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل حواشی ایجاد شده نسبت به اعلام تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره برخورد با بدحجابی گفت: اول این را بگویم، صحنه‌هایی که در هفته های گذشته در سطح شهرها و به ویژه در تهران شاهد بودیم یا در شبکه‌های مجازی به نمایش درآمد خیلی جای نگرانی است. این رفتارها را در صحنه‌های مختلف که چند نفر مرد با خانم‌ها درگیر می‌شوند، دست به نامحرم زده می‌شود و می‌خواهند او را به زور سوار ماشین کنند، دیدیم. این صحنه‌ها به شدت به جایگاه نظام لطمه وارد می‌کند. اگر رفتارهای افراطی و خارج از قاعده ادامه پیدا کند خدایی نکرده به  تقابل افراد جامعه می‌انجامد.

وی افزود: من به عنوان یک مطلع که این موضوع را پیگیری می‌کنم، نمی‌دانم این رفتارها در کدام قانون آمده است؟ آن چیزی که در دستور کار مجلس قرار گرفت و به کمیسیون قضائی ارجاع شد، یک لایحه چند ماده‌ای بود که در مجلس و کمسیون قضایی چند ماده به آن اضافه شد و هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است. آنقدر ناشیانه بود که شورای نگهبان ضمن ایرادهای فنی و کیفی، از نظر عبارتی و عدم رعایت نگارش و دستورالعمل هم موارد متعددی را بار دیگر ایراد گرفت و هنوز این قانون به دولت و رئیس‌جمهور ابلاغ نشده است. الان که فرماندهی نیروی انتظامی و دیگران گفتند براساس قانون عمل می‌کنیم، خوب بود این قانون را در اختیار رسانه‌ ملی و خبرگزاری‌ها و در معرض دید مردم بگذارند و بگویند کدام قانون است و جزئیات آن مشخص باشد.

وی افزود: این نگرانی‌ها به شدت رو به افزایش بود که باعث خوشحالی شد و آقای فضائلی گفتند قرار نیست به بهانه بازگشت گشت‌ارشاد به صحنه شاهد این رفتارها باشیم. آقای شریعتمداری هم حق ندارد به آقای فضائلی اعتراض کند. شریعتمداری در روزنامه کیهان مسئولیتی دارد که باید در آنجا وظایفش را انجام بدهد. اگر آقای فضائلی هم خارج از وظیفه صحبت ‌کرده از خود دفتر مقام معظم رهبری باید با او یا درباره او صحبت شود. 

نمازی در پاسخ به این سوال با توجه به آنکه هنوز قانون لایحه حجاب و عفاف مصوب نشده و به اجرا درنیامده است، راهکار شما برای عدم ادامه برخوردهای تند چیست، گفت:  این همه جبهه علیه کشور و نظام‌ از جمله بحران اقتصادی، نارضایتی مردم، مسأله اسرائیل، مسأله غزه و الی آخر باز است و پرداختنی است. نگاه جدی به یک موضوعی که از اول هم بوده و حتی امید بسته بودند که با جمع‌آوری گشت ارشاد خاتمه پیدا کند، آن هم این‌گونه با این موضوع حاد برخورد کردن توجیهی ندارد. اما اینکه باید چه کار کرد؟  مردم ایران، مردم وطن‌دوست، متدین، مسلمان و اکثریت شیعه هستند. ثابت کردند به منافع و امنیت ملی، قانون، مقررات و مصالح کشور کشور مقید هستند. این‌گونه غریبه ‌نگاه کردن به مردم، مردم را غریبه دانستن و آنها را مجرم و متخلف نگاه کردن درست نیست.

وی تصریح کرد: یک موضوعی در اینجا پیش آمده که اختلاف‌نظر وجود دارد. شما هم در جریان هستید که یک عده‌ای از متخصصین دین و حوزه وجود دارند که می‌گویند در رابطه با حجاب در ایران و اسلام چه دستورات و احکامی داریم. مردم باید بیایند و این مباحث فرهنگی صورت بگیرد که اولا حجاب چیست و اگر آنطور که تعریف شده رعایت نشود آیا بی‌حجابی است؟ بی‌حجابی در چند مرحله است؟ اگر در جامعه افرادی مرزبندی‌ها و ارزش‌ها را رعایت نمی‌کنند، نحوه رفتار با آنها چگونه باشد؟ این موارد باید از طریق حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، مطبوعات و صداوسیما، بحث و گفت‌وگو شود و تکلیف مردم برای این قضیه روشن شود.

این فعال سیاسی افزود: آن چیزی که عقل حکم می‌کند، زور و اجبار در رابطه با حجابی که حد و حدود آن، مصادیق و جایگاه آن مشخص نیست، کار درستی نخواهد بود و مطمئنا جواب نخواهد داد. به نظر می‌آید بیش از آنکه نیروها را با مردم درگیر کنین و بین مردم و نیروی انتظامی فاصله ایجاد کنیم، باید کاری کنیم که نیروهای نظامی و انتظامی خاطرات خوبی از تامین امنیت به جای بگذارند. بعد از نیازهای جسمانی، مهمترین نیاز در هر جامعه‌ای نیاز به امنیت است و اگر به موضوع امنیت پرداخته شود، آن زمان خاطره خوشی در ذهن مردم ایجاد می‌شود. 

نمازی تصریح کرد: می‌خواهید خطرها کمتر و دور کنید و امنیت کشور و نظام بالا برود؟ باید فاصله دولت و مردم را کم کرده و مردم را با نظام همراه‌تر کنید. این احترام‌گذاشتن به مردم،‌ شناخت حقوق مردم و رعایت حقوق مردم است. در آیه قرآن صراحتا آمده است که خدا به پیامبر می‌گوید اگر تو آدم سخت‌گیری بودی، مردم از کنار تو پراکنده می‌شدند. در آیه دیگری داریم که می‌گوید مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ یعنی این پیامبر با مردم و مسلمان‌ها مهربان است. بنابراین حاکمان‌ هم باید با مردم مهربان باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز