خبرگزاری کار ایران

طحان نظیف در نشست خبری مطرح کرد؛

تایید طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۸۶۱

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها که از سال گذشته میان مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود، در نهایت خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم این طرح به اهداف خود دست یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا. نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با حضور اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.

طحان‌نظیف در ابتدای سخنان خود گفت: ۱۰ طرح و لایحه، ۵ اساسنامه و ۳ استعلام دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد.

طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها تایید شد

وی افزود: بر این اساس طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها که از سال گذشته میان مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود، در نهایت خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم این طرح به اهداف خود دست یابد.

تایید طرح تشکیل سازمان سپند

سخنگوی شورای نگهبان گفت : طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی گاز ایران با هند به داوری نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نیز است سوی شورای نگهبان نگهبان مورد بر سی قرار گرفت که به تایید شورا نرسید. همچنین اصلاح قانون نظام صنفی کشور نیز با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

رد قانون مصباح

وی افرود: شورای نگهبان نسبت به قانون مصباح نشان صنفی ابهاماتی وارد کرده است.

تایید استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد:  دو طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها و استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و همچنین لایحه دو فوریتی تمدید امرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست و لایحه ارجاع اختلاف توانیر و شرکت گنت ترکیه به داوری  خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف تصریح کرد: اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، اصلاح اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی، اصلاح اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و همچنین اصلاح اساسنامه سازمانهای مناطق آزاد  کیش،قشم، ارسباران، جلفا و انزلی نیز خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

وی افزود: ۳ استعلام از دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است که دو مورد از این موارد خلاف موازین شرع شناخته نشد و یک مورد بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شد.

جزئیات صندوق‌های ابطال شده در مرحله اول انتخابات

طحان نظیف درباره بررسی اعتراض داوطلبان درباره انتخابات دور اول انتخابات مجلس گفت: بارها گفتیم که برابر احکام قانونی اگر داوطلبان شکایات دارند از طرقی که اعلام شده انجام شود. تعدادی شکایت به دست ما رسید با شکات جلساتی داشتیم اسناد و‌ مدارک را دریافت کردیم و بعضی جاها بازشماری  آرا انجام شد و همه تغییرات را بررسی کردیم. در سه حوزه تغییرات داشتیم در حوزه زنجان انتخابات به دور دوم رفت نفر دوم به دلیل اختلافات شکل گرفته کنار رفت و نفر اول و سوم به دور دوم رفتند. در حوزه مسجد سلیمان تعداد آرا که نزدیک بود جای نفر اول و دوم جا به جا شد. در بعضی از حوزه‌ها ابطال صندوق داشتیم اما نتیجه کلی تغییر نکرد در حوزه مبارکه دو صندوق ابطال شد در حوزه ساوجبلاغ ۹ صندوق ابطال شد و در حوزه کرمان هم ۳ صندوق ابطال شد. بررسی ما به اتمام رسیده صحت انتخابات در تمام حوزه‌ها به تایید رسیده و بحث پایان یافته است.

واکنش به اظهارات روحانی درباره دلایل رد صلاحیتش

وی درباره صحبت‌های روحانی درباره دلایل ردصلاحیت خود گفت: بررسی صلاحیت اعضای خبرگان برعهده فقهای شورای نگهبان است و تاکید این عزیزان همیشه بر اجرای قانون بوده این حرف‌ها هم تازگی ندارد ظاهرا برخی وقتی تایید می‌شوند سطح درک اعضای شورای نگهبان بالاست وقتی هم رد می‌شوند نظر دیگری دارند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اینکه چرا دلایل به صورت علنی به آقای روحانی داده نمی‌شود یا مهر محرمانگی برداشته نمی‌شود تا نسبت به انتشار آن در عموم اقدام کند، گفت: این موضوع بارها گفته شده که دلایل رد صلاحیت به افراد اعلام می‌شود و انتشار عمومی آن نیاز به مجوز و مصوبه مجلس دارد.

وی درباره اینکه آیا دلایل دیگری درباره رد صلاحیت آقای روحانی مطرح بوده یا خیر، گفت: تایید صلاحیت خبرگان بر عهده فقهای شورای نگهبان است. اطلاع رسانی به صورت مکتوب بوده و موارد دیگر هم بوده که به ایشان اعلام شده و آن مواردی که اعلام شد، دقیق نبوده است.

برخی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب به قوت خود باقی است

طحان نظیف درباره آخرین بررسی لایحه حجاب و عفاف گفت: اخیرا اصلاحیه مجلس را در این خصوص دریافت کردیم و در حال رسیدگی هستیم هنوز بررسی به اتمام نرسیده است. تا این جای کار برخی از ایرادات شورای نگهبان همچنان به قوت خود باقیست که عمدتا این موارد شامل مواد ۴۷ و ۴۸ است.

وی درباره دور دوم انتخابات و اینکه شیوه‌های نظارت انتخابات به چه صورتی است، گفت: تمهیداتی پیش بینی شده و آموزش‌هایی برای عوامل نظارتی و اجرایی صورت گرفته است. رای دادن قبلا به صورت کاغذی بود امروز با یک کارت اعتباری هم می‌شود به صورت الکترونیکی رای داد.

شورای نگهبان نسبت به مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ایرادی نداشت

طحان نظیف درباره مصوبه مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما نسبت به این موضوع ایرادی نداشتیم و تایید آن را قبلاً اعلام کردیم اما ما درباره لایحه برنامه هفتم ایرادات و ابهامات دیگری داشتیم که در حال رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان است و پس از رفع این ایرادات لایحه به طور کامل ابلاغ می‌شود.

وی گفت: طبق مفاد این مصوبه نیز قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

حذف مصوبه مجلس درباره معافیت مشمولان دارای ۲ فرزند و بیشتر و بالای ۳۵ سال

طحان نظیف همچنین درباره روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: نسبت به بخش دوم بودجه عمومی، مصوبه مجلس را دریافت نکردیم و به محض دریافت در دستور کار قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره حذف مصوبه مجلس درباره معافیت مشمولان دارای ۲ فرزند و بیشتر و بالای ۳۵ سال در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: ضوابط قانونی در این خصوص داریم که برای اعلام نظر باید مورد توجه قرار بگیرد. با بررسی‌ها  و استعلاماتی که انجام دادیم، با این موضوع اعلام مغایرت شد و مجلس شورای اسلامی این مصوبه را حذف کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بررسی اعتبارنامه منتخبان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در نظام حقوقی هم بررسی صلاحیت از سوی شورای نگهبان و هم صدور اعتبارنامه از سوی نمایندگان پیش‌بینی شده است

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در زمان بررسی اعتبارنامه نمایندگان صرفاً مواردی بررسی می شود که از سوی شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز